Datum zveřejnění: 
30. 5. 2019

Byznys s doručováním balíků zjevně čekají významné změny.

Čínská společnost Neolix začala v minulém týdnu jako první na světě sériově vyrábět samořiditelná dodávková vozítka. Jejich hlavní konkurenční předností oproti nastupujícím dronům "pošťákům" spočívá v tom, že v cestě masivnímu rozšíření stojí podstatně méně legislativních překážek. To láká i potenciální uživatele v Česku.

Řešení pro letiště

Technologii se chystá využít například největší tuzemské letiště. "Počítáme s oslovením potenciálních partnerů pro testovací provoz autonomních vozidel. Uvažujeme o nich v souvislosti s rozšířením Terminálu 2," uvádí mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň. Připomíná, že zkušební provoz vozidel by kvůli současné legislativě musel probíhat mimo letištní areál.

Zájem o vozítka projevil také největší tuzemský elektronický obchod Alza.cz. "Chytrými technologiemi se často zabýváme, hodně ale záleží na tom, jaké podmínky hry nastaví Evropská unie," připomíná mluvčí obchodu Patricie Šedivá.

Nižší riziko pro lidi

Výzkumem autonomních vozíků pro obsluhu skladů se zabývají také čeští vědci v Institutu informatiky, robotiky a kybernetiky CIIRC v pražských Dejvicích. "Vozíky považujeme za velmi perspektivní dopravní prostředek.

Jejich uvolnění do veřejného prostoru může nastat dříve než masivní využití automobilů bez řidičů, neboť budou člověku mnohem méně nebezpečné," vysvětluje Vladimír Mařík, zakladatel institutu, jenž spadá pod České vysoké učení technické.

Vozíky podle Maříka budou výhodnější než drony díky vyšší nosnosti a jednodušší manipulaci. "Mohly by sloužit například k rozvozu tisku nebo rozvážení nákupů," tvrdí Mařík.

Tisíc na začátek

Vozítka Neolixu jsou výrazně menší než běžné automobily a stojí zhruba 700 tisíc korun.

Výrobce jich chce letos prodat tisíc, v příštích pěti letech to má být až stonásobek ročně. K prvním zákazníkům patří čínské technologické giganty Huawei a elektronický obchod JD.com s více než třemi sty miliony aktivních uživatelů.

Značný byznysový potenciál vozítek potvrdila v polovině února japonská společnost SoftBank, která investovala téměř 22 miliard korun do americké konkurence Neolixu, start-upu Nuro ze Silicon Valley. Ten od letoška rozváží smíšené zboží v Arizoně pro Kroger, jeden z největších obchodních řetězců ve Spojených státech.

Globální trh kurýrních služeb podle serveru Statista předloni ovládl nadnárodní přepravce DHL s podílem 38 procent. Následovaly společnosti FedEx a UPS s necelou čtvrtinou trhu.

700 tisíc korun zaplatí zákazník za autonomní dodávku čínského Neolixu.         

Autor: 
Jiří LIEBREICH
Zdroj: 
E15