Datum zveřejnění: 
22. 5. 2019

Václav SVOBODA, moderátor
A teď 1 technická novinka a taky nové slovo. Vedle robotů se v továrnách začínají objevovat taky koboti. To jsou stroje, které dokážou spolupracovat s živými zaměstnanci. V závodě na výrobu autoskel v Chudeřicích už mají takové koboty 2 a brzy pořídí další.

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
Dělá to 4 roky. Poslední měsíc má ale Pavel Kondrády na směně za kolegu kobota. Spolu připravují autoskla k lepení kamerových držáků.

Pavel KONRÁDY, operátor ve výrobě
Koukal jsem na to, jako byl jsem trošku vykulenej, ale všechno v pořádku.

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
Tak popisuje začátky s novým kolegou. Jak Pavel Konrády říká, je tichý a nezlobí.

Pavel KONRÁDY, operátor ve výrobě
Když bych tam nedal sklo, tak by on nepracoval, já taky ne, takže my jsme takový společníci.

zástupce závodu
Je to míň chyb, je to stabilnější proces

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
Na rozdíl od robotů koboti nemusí být v klecích. Mají senzory citlivosti. Rozeznají pohyb člověka. V případě nutnosti se tak zastaví.

Pavel KONRÁDY, operátor ve výrobě
Teď ho zastavím a nic mi neudělá.

zástupce závodu
Nepamatuju si jako historicky, že by tady kobot někomu ublížil.

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
Koboti mají odlehčit lidem práci při rutinních úkonech. Navíc jsou přesnější, úspornější a výkonnější.

Luděk STEKLÝ, generální ředitel, AGC Automotive Czech, Chudeřice
Obecně lidi jsou. Problém je, že nechtějí monotónní práci, pracovat 12 hodin, stále stejné operace dělat, vykonávat činnosti a možná i manuálně těžce náročné. To všechno můžou nahradit ty roboty.

Petr KOLÁŘ, vedoucí projektu výzkumu a vývoje, Fakulta strojní ČVUT v Praze
Tam, kde není člověk nahraditelný, tak je to většinou v situacích, kde musí projevit vlastní inteligenci. To znamená, není to jenom opakovaná práce.

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
80 robotů a 2 koboti, ve sklárně v Chudeřicích jsou už teď u výroby každého autoskla. Ročně jich tu společně s lidmi udělají přes 32 000

Zdroj: 
ČT 1