Datum zveřejnění: 
22. 5. 2019

O Průmyslu 4.0 se hodně píše. V médiích, v knihách, ve studiích. Mluví se o čtvrté průmyslové revoluci. V České republice je průmysl 4.0 úzce spojen s modelem Industrie 4.0 v Německu. Oba tyto koncepty jsou orientovány na průmyslovou výrobu, na zvýšení její produktivity a flexibility. Mluví se o klíčových prvcích očekávané revoluce v podobě internetu věcí jako dvojníků našeho světa, big data a učící se umělé inteligenci, robotech, 3D tisku a rozšířené a virtuální realitě. Co však způsobuje čtvrtou průmyslovou revoluci a v jaké podobě vlastně nastane?
Začněme ale ohlédnutím za minulými průmyslovými revolucemi. Zjistíme, že vždy vznikly spojením nové technologie a nové organizace výroby, možná bychom měli připustit i nový způsob podnikání. Jen pouhá nová technologie na novou průmyslovou revoluci nestačí, musí být spojena s novou organizací výroby a novým způsobem podnikání.
První průmyslová revoluce vznikla spojením nového zdroje energie parního stroje a dělby práce v manufakturách, podnikání dané začátky sériové výroby. Druhá průmyslová revoluce vznikla spojením elektrických motorů, výrobního pásu a rozkladem výroby na dílčí jednoduché operace, podnikání hromadnou výrobou stejných výrobků pro každého, symbol je Ford. Třetí průmyslová revoluce vznikla spojením automatizace a výroby bez skladů, podnikání hromadnou výrobou variabilních výrobků pro každého, symbol je Toyota. A na čem bude založena čtvrtá průmyslová revoluce? Jsou to technologie založené na internetu, popisované klíčové prvky a nový způsob podnikání s pomocí internetu, podnikání prodejem služeb místo prodeje jen výrobků.
Čtvrtá průmyslová revoluce však není jen o produktivnější výrobě, o průmyslu, je to změna způsobu získávání živobytí lidmi. Banální příklad může být tento. Dříve bylo jistě cenné mít síť hotelů. Dnes může být cennější vlastnit internetovou aplikaci na hledání a pronajímání ubytování, například Bookings.com. Každý takový nápad má cenu zlata. Je tedy nutné začít přemýšlet o nových obchodních modelech založených na internetu. Je jasné, že základním cílem je lépe uspokojovat potřeby zákazníků, prodávat jim služby místo výrobků. Proto mnohé firmy mění názvy svých divizí od výrobků ke službám, například ne zdravotnické přístroje, ale péče o zdraví. O nových postupech v průmyslové výrobě již něco víme, o nových postupech podnikání jsou jen příklady. Více však nevíme a je to velká výzva pro naši podnikatelskou tvořivost.

Přemýšlet více o podnikání než jen o výrobě

Co nového přinášejí popisované klíčové prvky nové technologie a proč právě ony? Internet věcí umožňuje vytvořit kopii – dvojníka našeho světa, ve kterém si lze zkusit věci na nečisto, ve virtuální realitě. Vzniká tak velké množství dat – big data a data jsou základem učení, dat je hodně a zvládne je učící se umělá inteligence. Ve výrobě by bylo ideální vyrábět nebo opravovat na dálku až u zákazníka – 3D tiskem a snížit potřebu pracovníků – roboty a rozšířenou realitou.
A k čemu to lze použít? Zákazník si na webu individuálně vytvoří požadovanou službu a výrobek (robot, boty) s užitím virtuální reality, zakázka je sestavena s užitím postupů ve virtuálním světě dvojníků na internetu, je uvedena do užívání a stále má svého dvojníka, který zná celou její historii. Vzniklá data se užijí pro její údržbu a pro užití zkušenosti s ní pro budoucí zlepšení.
Pro podíl na čtvrté průmyslové revoluci je velmi žádoucí přemýšlet více o podnikání s internetem, o podnikatelských modelech než jen o vlastní výrobě.       

Autor: 
MICHAEL VALÁŠEK
Zdroj: 
Lidové noviny