Datum zveřejnění: 
17. 5. 2019

Vedení Prahy vybralo pro obnovu Libeňského mostu variantu, která počítá s posílením, nikoliv náhradou stávající konstrukce. Přiklonilo se tak ke druhé ze čtyř navržených variant, které zpracoval Kloknerův ústav ČVUT.
Holešovice/Libeň/Praha -

Tím také padla dosud platná zakázka na zbourání a znovupostavení Libeňského mostu z roku 2016, kterou prosazovalo minulé vedení. Nynější oprava by měla stát 476,9 milionu a trvat přes dva roky. Opravy základů a pilířů mají začít letos, na mostovku dojde na sklonku roku 2021, kdy se most uzavře. "Po rekonstrukci budou tramvaje jezdit obousměrně a bez omezení bude i automobilový provoz, snese i nákladní vozy do 32 tun," uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Předpokládá, že by nově opravený most měl vydržet bez výrazných zásahů 50 let.

Vrátí se historické lampy

Adam Scheinherr, který je příznivcem kubismu, si na projednávání rekonstrukce mostu dokonce pořídil originální kubistickou kravatu. "Doufám, že všechny kubistické prvky zůstanou zachovány a budou stejně krásné jako na mé kravatě," uvedl. Upozornil také na to, že na mostě bude i osvětlení, které se vzhledem maximálně přiblíží k originálu. "Zmizí dnešní náhražky a objeví se lampy se širmem. Máme k dispozici původní dokumentaci včetně návrhu lamp v Národním technickém muzeu. Už jsme jednali s architekty, kteří připravují způsob návratu k původnímu stavu s tím, že by lampy odpovídaly dnešním normám osvětlení. Most bude vypadat tak jako ve 30. letech," řekl.
Město také odmítlo stavbu provizorního mostu, která by přišla asi na 325 milionů. Na pořadu není ani stavba Rohanského mostu (Komunardů–Th ámova). Pokud jde o tramvajovou dopravu, tramvaje by z holešovické strany měly zajíždět až mostu a vracet se zpět, k čemuž dopravní podnik zřejmě využije tramvají KT, které jsou obousměrné. Na libeňské straně větší potíže nenastanou.
Náhradní hromadná doprava povede přes Karlín a Hlávkův most. Dosud se hovořilo jen o části nad řekou, která je pod památkovým dozorem. Další části mostu na libeňské straně doznají zřejmě velké změny, hlavně proto, že most v této podobě tvoří v případě povodní přehradu, která může komplikovat život v Holešovicích i v Libni. V plánu je tyto prvky odstranit a vyřešit nájezdy na libeňské straně.       
 

Autor: 
Oskar Kuptík
Zdroj: 
Naše Praha 7