Datum zveřejnění: 
24. 4. 2019

BŘEVNO PŘES FREUDA
Ze soutěže vzešlý a realizovaný návrh lávky v rodišti zakladatele psychoanalýzy si na nic nehraje. Pod navenek lapidárním zevnějškem nejnovějšího spojení břehů řeky Lubiny se však ukrývá propracovaný návrh a nejmodernější stavební technologie. Autorská zpráva

Lávka přes řeku Lubinu v Příbore je jedinečná segmentová konstrukce první svého druhu na území ČR. Lávka je navržena jako prostý nosník o rozpětí 35 metrů, který je vytvořený sepnutím pěti dvoukomorových segmentů délky 7,2 metru, šíře 2,5 metru a výšky 0,8 metru. Ze statického hlediska má nosná konstrukce unikátní štíhlostní poměr výšky ku délce 1:44.
Jako konstrukční materiál byl použit UHPFRC třídy C110/130 s rozptýlenou ocelovou výztuží, který byl vyvinut v Kloknerově ústavu ČVUT v Praze a aplikován v KŠ PREFA s.r.o. dle návrhu zpracovaného architekty.
UHPFRC (ultra-high performance fiber reinforced concrete) je nový perspektivní vysokohodnotný cementový kompozitní materiál.
Jeho mechanické vlastnosti (pevnost v tlaku 120-180 MPa, tahu za ohybu cca 20-40 MPa) a zpracovatelnost umožňují navrhovat nové konstrukce specifických parametrů a tvarů. Současně je zásadní pro využití velmi vysoká trvanlivost násobně převyšující běžný beton.
Díky výjimečné trvanlivosti a odolnosti může být povrch konstrukce přímo pochozí bez dodatečných hydroizolacía krycích povrchů. Objem lávky je vylehčen dvaceti rozměrnými polystyrénovými bloky, které omezují spotřebu relativně drahého (v porovnání se standardním betonem) konstrukčního materiálu. Jedná se tak o skrytou roštovou konstrukci tvořenou systémem vzájemně působících podélných a příčných žeber.
Segmenty lávky jsou podélně sepnuty předpínacími lany vedenými v podélných žebrech vnitřního roštu. Předpětí je, netradičně pro segmentové konstrukce, řešeno zvedanými kabely parabolického průběhu. Toto řešení má příznivý vliv na hodnoty normálových napětí po délce konstrukce, na vznik příčných vynášecích sil, nicméně má za následek různou polohu prostupu lan příčnými spárami mezi segmenty. Pro návrh tak bylo (vzhledem k segmentové technologii výstavby) zásadní ochránit spolehlivě systém podélného předpětí proti poškození korozí. Na lávce je navržen unikátní vícenásobný systém ochrany předpínacích lan spočívající v: • těsnění spár epoxidovým tmelem • spojení kabelových kanálků ve spárách speciálními spojkami Liaseal (Freyssinet) • injektáži kabelových kanálků • použití lan typu Monostrand (Freyssinet) dodávaných v ochranné bužírce Tato ochrana by měla zajistit bezproblémovou únosnost a použitelnost lávky po dobu návrhové životnosti 100 let. Impulzem pro zajištění maximálních opatření zabraňujících možné korozi předpínacích lan byl především pád Trojské lávky koncem roku 2017. Lávka je uložena na opery pomocí dvojic ocelových válcových ložisek průměru 200 milimetrů. Spodní stavba mostu je řešena standardními železobetonovými operami s kolmými křídly. Stavba je založena na mikropilotách.
Zábradlí mostu tvoří nerezové sloupky osazené do závitových pouzder zabetonovaných v horním povrchu lávky. V dřevěném madle jsou osazena bodová svítidla včetně jejich napájení, které je do madla vedeno dutými sloupky zábradlí na začátku mostu. Madlo zábradlí tvoří masivní dubové dřevo s lazurovým nátěrem. Odvodnění mostu je řešeno přímým odtokem vody z povrchu konstrukce jednostranným spádem 1,0%.
Díky výjimečné trvanlivosti a odolnosti UHPFRC může být povrch konstrukce přímo pochozí bez dodatečných hydroizolací a krycích povrchů. Na lávce je navržen vícenásobný systém ochrany předpínacích lan použitý poprvé v ČR.     

Zdroj: 
SR - Architect+