Datum zveřejnění: 
17. 4. 2019

Digitalizace přináší nové příležitosti ve výrobě, ale také v postprodukční fázi životního cyklu produktů. Především na tuto oblast se zaměřuje Škoda Auto DigiLab, agilní inovační platforma mladoboleslavské automobilky.

Spousta velkých korporací v mnoha odvětvích si dnes uvědomuje, že s novými trendy a rychle se rozvíjejícím byznysem si se svými standardními dlouhodobými rozhodovacími procesy jen velmi těžko poradí. Některé podniky proto delegují inovace na jiné společnosti, jiné zakládají dceřiné firmy, aby mohly být agilnější, rychlejší a dokázaly zmapovat příležitosti na trhu. A právě tak vznikl na začátku roku 2017 i Škoda Auto DigiLab, malá dceřiná společnost stoprocentně vlastněná Škodou Auto, která sídlí v moderních kancelářích v pražských Holešovicích.
"Velkou firmu si můžete představit jako obří zaoceánskou loď s mnoha palubami, které ale dlouho trvá, než dokáže změnit směr. DigiLab je spíš takový rychlý člun. Průzkumník, jenž vyhledává trendy a analyzuje, který z nich může být pro automobilový průmysl zajímavý, a snaží se ho prostřednictvím partnerství velmi rychle uchopit," vysvětluje smysl a úlohu DigiLabu, stojícího tak trochu mimo strukturu velké automobilky, jeho šéfka Jarmila Plachá.
Myšlenka DigiLabu vznikla v roce 2016 a jeho cílem je vytvořit agilní prostředí, ve kterém budou vznikat nové digitální služby související s provozem auta a obecněji i mobilitou. Ty Škodovka rozděluje do tří kategorií – vozidlo na vyžádání, mobilita na vyžádání a služby zvyšující pohodlí uživatelů. To souvisí se strategií do roku 2025, která má automobilku posunout od výrobce vozidel k poskytovateli mobility jako služby. "Vymýšlíme, jak to udělat, aby když se zákazník rozhodne někoho či něco někam přepravit, byla poskytovatelem této mobility Škoda Auto – ať už se zákazník rozhodne pro osobní vlastnictví vozu, nebo využije některou z nových služeb mobility," upřesňuje Jarmila Plachá.
Zároveň by platforma DigiLabu měla přinášet nové trendy do stávající firemní kultury Škody Auto a být ambasadorem změny. Sekundárním cílem je podpořit značku Škoda, posunout její vnímání nejen jako výrobce spolehlivého "hardwaru", ale i jako aktivního hráče na poli softwarových inovací.

Rychlý růst

"Od ledna 2017 jsme se rozrostli ze šesti lidí na dnešních 31 pracovníků osmi národností. Většina z nich má zkušenosti s vlastním byznysem nebo rozjezdem start-upu, marketingem a digitálními službami," popisuje Jarmila Plachá. Ona sama dříve dva roky šéfovala startupovému akcelerátoru společnosti Telefónica a předtím vedla marketingové týmy v mezinárodních bankovních a telekomunikačních firmách.
Zhruba čtvrtinu zaměstnanců DigiLabu tvoří vývojáři softwaru, s dalšími vývojáři firma spolupracuje externě. "Díky tomu si řídíme vývoj softwaru sami. Naším cílem je, aby se projekty dostaly co nejdříve k zákazníkům. Chceme mít prototypy aplikací a služeb hotové v řádu týdnů a jinak než vlastními silami to v podstatě zařídit nelze," vysvětluje šéfka DigiLabu.
Největší část týmu tvoří manažeři jednotlivých projektů. DigiLab má vlastní Discovery team, který se soustřeďuje na vyhledávání nových technologií a myšlenek, případně už konkrétních řešení podle zadání byznysu, a monitoruje a vyhledává zajímavé start-upy po celém světě. Firma ale zaměstnává i právníky, kteří se starají zejména o splnění všech zákonných podmínek typu GDPR při testování nových projektů, nebo specialisty na finanční plánování a marketing. Počítá se s tím, že postupem času se úspěšné projekty vyčlení do samostatných firem. To je případ projektu pro sdílení aut HoppyGo, který už vyrostl do samostatné firmy zhruba s 12 zaměstnanci. DigiLab pracuje přibližně na čtyřech desítkách projektů, další desítku rozvíjí pobočka v Izraeli. Veřejně ale firma mluví jen o několika z nich. Podle Jarmily Plaché je důvodem hlavně to, že řada zákazníků by službu či aplikaci otestovala jen proto, že za ní stojí Škodovka. "My ale chceme, aby ji lidé používali pro její reálnou hodnotu, protože v ní vidí přínos," dodává Plachá. Řadu služeb proto firma testuje anonymně a přihlásí se k nim teprve poté, když uvidí pozitivní reakci zákazníků.

Sdílení a spolupráce

"Sledujeme různé nové modely sdílené ekonomiky nebo přepravních služeb a uvědomujeme si, že ne všechno lze vytvořit ve Škodovce nebo v Česku, naše strategie je proto založená na partnerství," říká Jarmila Plachá. DigiLab spolupracuje s technologickými firmami a zralými start-upy, staví nové byznysmodely s inovativními korporacemi, výzkumnými centry a univerzitami. Sdílená ekonomika by měla hrát významnou roli hlavně ve městech, kde lidé nebudou mít potřebu vlastnit vůz. Soukromá auta dnes průměrně 96 procent doby někde parkují, nikdo je nevyužívá. Proto v DigiLabu hledají projekty, které pomohou zvýšit využití aut ve městech. Pokud takové řešení ještě nikdo nevymyslel, snaží se ho vyvinout sami.
"Vždy chceme navázat partnerství, kde vítězi jsou obě strany. Nenakupujeme start-upy ani firmy, nenutíme je do něčeho, co je pro ně nevýhodné, ale umožňujeme jim růst díky partnerství s námi," dodává Plachá. Řešení, která firma vytváří, jsou škálovatelná a nejsou určena pouze pro český trh. Některé projekty se již dnes testují v zahraničí.
Jak DigiLab funguje, ilustruje Jarmila Plachá na příkladu konkrétní aplikace, která právě vstupuje do fáze testování: "Mnoho lidí řeší problém s předáváním zásilek z e-shopů – buď si je musíte někde vyzvednout, nebo čekat na kurýra. Napadlo nás, že kurýr by mohl doručit zásilku přímo do kufru auta zaparkovaného na ulici. Díky službě, která doposud neexistovala, zvýšíme také využitelnost auta. Podíváme se tedy na problém, najdeme možná řešení, vybereme to nejlepší a vymyslíme, jak by to technicky mohlo vypadat. Následně postavíme prototyp daného řešení a najdeme partnery, se kterými bychom novou službu mohli otestovat." V tomto případě jde o firmy Alza.cz a Rohlik.cz a první zákazníci by službu měli vyzkoušet v horizontu několika měsíců.
Díky novým technologiím a propojování firem z různých oborů vznikají úplně nové obchodní modely a přestává platit, že například bankovnictví se zaměřuje jen na finanční produkty nebo automobilky jen na výrobu vozu. Dnes je jasné, že poptávka po mobilitě bude existovat i v budoucnu, i když zřejmě bude přibývat lidí, kteří nebudou chtít vůz vlastnit. A i pro takové zákazníky chce být Škoda Auto atraktivní. "Proto jsme spustili projekt HoppyGo, což je vlastně takové Airbnb pro sdílení vozů, nejen značky Škoda. Airbnb je dnes největším konkurentem hotelů a ubytovacích zařízení, aniž by samotný provozovatel vlastnil jediný hotel. Věříme, že totéž se může časem povést i s automobily. A kdo jiný než Škoda Auto by takovou službu měl nabízet a svým zákazníkům – vlastníkům vozů – poskytovat možnost výdělku, pokud své auto dají k dispozici někomu jinému," uvažuje Jarmila Plachá.
Na modelu partnerství je postavený i projekt studentského carsharingu Uniqway, který byl vyvinut ve spolupráci s třemi pražskými univerzitami (VŠE, ČVUT a ČZU), a vzniklo tak unikátní řešení, které postavili studenti pro studenty. První výsledky jsou pozitivní a dávají velkou šanci, že projekt do budoucna poroste i za hranice Česka.

Přeprava s péčí či umělá inteligence

Dalším příkladem rozšiřujícího se ekosystému služeb Škody Auto je projekt Care Driver. Služba, kterou firma v současnosti testuje v Mnichově a výhledově by se mohla rozšířit i do Česka, poskytuje mobilitu spojenou s péčí o handicapované osoby, seniory nebo třeba děti. "Zatímco jste na důležité pracovní schůzce, řidič vyzvedne vaši babičku, odveze ji do nemocnice, doprovodí do ordinace, počká na ni a na zpáteční cestě ještě vyzvedne léky v lékárně," uvádí modelový příklad šéfka DigiLabu. Službu poskytují profesionální a spolehliví řidiči, zákazník platí nejen za přepravu, ale i za péči.
DigiLab úzce spolupracuje také s izraelským start-upem Anagog, ve kterém Škoda Auto v loňském roce získala menšinový podíl. Ten se zaměřuje na analýzu dat z mobilních telefonů a predikci chování jejich majitelů. Tento softwarový nástroj se může stát součástí jakékoliv aplikace a jejím prostřednictvím získávat anonymizovaná data o chování majitele telefonu. "Tato data nám slouží například k analýzám typu, kde jsou největší koncentrace lidí ve městech, a tudíž vhodná místa pro stanoviště sdílených vozidel, nebo jak optimalizovat pobočkovou síť z hlediska zákaznického chování. Čím lépe rozumíme chování zákazníků, tím lépe podle toho můžeme stavět nový obchodní model," vysvětluje Jarmila Plachá. Další izraelský start-up Guardian vyvinul senzor, který spojuje několik technologií a umožňuje mimo jiné sledovat chování všech pasažérů v autě. S ním a také škodováckým vývojovým oddělením DigiLab spolupracuje na implementaci a vývoji různých možností využití senzoru v nových modelech škodovek. Jde třeba o monitorování únavy řidiče, použití bezpečnostních pásů všemi pasažéry ve voze nebo upozornění na děti či zvířata zapomenuté ve voze. "Takové řešení může přinést nejen větší bezpečnost řidiči a pasažérům, ale data ze senzorů mohou být zajímavá i pro pojišťovny nebo jiné třetí strany," dodává Jarmila Plachá.
DigiLab vyvíjí i technická řešení určená pro výrobu a logistiku výroby. Zabývá se třeba analýzou dat pomocí umělé inteligence, na jejímž základě lze předpovídat chování strojů, ale i lidí. Jde například o takzvanou prediktivní údržbu, kdy je z analýzy zvuku výrobního stroje možné včas předpovědět blížící se poruchu. Jiným příkladem je nakládka autodílů do kontejnerů, kde umělá inteligence může optimalizovat využití nákladového prostoru. V těchto případech řešení DigiLabu pomáhají ušetřit výrobní náklady.       

Autor: 
Martin Knížek
Zdroj: 
Hospodářské noviny