Datum zveřejnění: 
8. 4. 2019

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Dalším hostem Devadesátky je Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu. Dobrý večer.

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Hezký večer vám i divákům. A zdravím taky pana profesora.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Tak, nutí, pane Loulo, stát kupříkladu petrolejáře jít jednou cestou? Používat dominantně biopaliva první generace?

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
No, je potřeba připomenout, jak to vzniklo v tom 21. století. Drahá ropa 110 - 120 dolarů za barel. A pomoc zemědělství. Tak se narodila biopaliva. A potom přišel ten legislativní akt. Povinnost, protože v té době jiná biopaliva, která se vyráběla bohužel z kritizovaných potravinářských olejnatých, cukernatých /nesrozumitelné/ plodin, tak se to rozjelo. A paliváři investovali do tohoto oboru stovky milionů možná miliardu korun. Jak v rafinériích, tak distribučním řetězci. A je důležité připomenout, že tuto odsouhlasilo automobilový průmysl. Ten řekl ano, v naftě maximálně 7 % benzinu 5 %. Až dnes se dostal na 10 % biolihu. A koketovalo se s vysokou objemovými biopalivy jako je E85 B30 B100. Ale ty byly podporované. Takže motoristická veřejnost na to slyšela, ale v tu ráno, jak skončila podpora, tak nebyla žádná kritika. Odešli motoristé od E85, od B30 a B100. Takže paliváři dneska jsou v situaci, že musí dál pokračovat v biopalivech první generace. Ne proto, že se tady diskutuje politicky zdali to zrušit nebo ne, ale protože to je přebité jinou legislativou. Uspořit emise CO2 v roce 2020 o 6 %.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
No, počkejte a kdyby došlo ke změně zákonných pravidel, tuzemských zákonných pravidel.

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Stejně bychom to tam museli dávat, abychom splnili emise Co2. Jinak máme 10 korun pokutu za uspořené kilo.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
No a byla chyba v tom počátku, že stát tedy vyšlapal pro třeba i pro petrolejáře tu cestu biopaliva první generace?

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Bylo to politické rozhodnutí. Drahá ropa, musíme šetřit ropu a pomoci venkovu. Paliváři tam hráli druhé housle.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Co by se změnilo, kdyby prošlo to co navrhují Piráti? Co by se pro vás změnilo?

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Z pohledu sortimentu prodávaných paliv prakticky nic. Protože tam biosložku první generace to znamená estery mastné kyseliny a biolíh musíme dávat nadále. Co se pro nás rýsuje jako další cesta je využívat vyspělá biopaliva z dřevní hmoty a odpadních fritovacích olejů. Ale tam je velký problém se zdroji. Evropa má zatím špičkově
je v tom firma Neste, ta má svoji technologii ve Finsku, něco má v Malajsii, něco má ve Francii. To je strašně málo, abychom nahradili. Takže ten úkol Evropské unie a závazek České republiky, který ona přijala, bude velice náročné plnit ty podmínky po roce 2020. Čeká nás symbióza vedle biopaliv první generace doplňovat vyspělá, ale budou to desetiny % možná jednotky %. A musíme stavět sítě čerpacích stanic na další zdroje pohonu tak, jak automobilový průmysl dostal nadiktováno. To znamená 95 gramů CO2 na kilometr. A on bude dodávat elektromobily, auto na plyn, ale pozor, když řeknu elektromobily a auta na plyn, tak elektromobily pokud budeme energii vyrábět z fosilních surovin, tak je to hodně diskutabilní a pokud budem, hovoříme o plynu, který má nejlépe našlápnuto, tak je to ale fosilní surovina.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Rozumím. Už v tuto chvíli existuje limit stanovený Evropskou komisí pro biopaliva první generace.

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Je to zastropováno 7 %.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Co budete dělat až budete muset splňovat 14 % v roce 2030 a přitom pouze polovinu bude možné využít biopaliva první generace.

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
To není zatím úkol pouze pro paliváře, to je úkol, který přijal stát a stát si musí rozhodnout, kterým dalším subjektům uloží to doplňování těch obnovitelných energetických zdrojů. To nejsou jenom paliváři, který dodávají.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
To už se dostáváme, pane profesore, právě třeba k elektromobilům. Už nabídka bude širší protože se bavíme o roku 2030.

Jan MACEK, Centrum vozidel udržitelné mobility, Fakulta strojní ČVUT v Praze
Nabídka elektromobilů nijak není úzká. Ale na tu nabídku nikdo v podstatě na trhu, zvlášť na českém trhu nereaguje. Protože elektromobily jsou hrozně drahé. A přestože jsou drahé, tak je to jiný produkt. Je to produkt vhodný na denní dojíždění na krátkou vzdálenost. Ještě pokud možno v létě, kdy se vzdáte klimatizace a nemusíte topit. V zimě dojezd dnešního běžného malého elektromobilu klesají pod 100 kilometrů. Nikdo se nesmí nechat ošálit tím, co se píše kdesi uvádějí spotřeby v testu. To znamená s nezatíženým autem po rovině většinou s pneumatikami s extrémně malým valivým odporem. Tedy pneumatikami nebezpečnými a tak dále.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Pomohl by tvrdý postup státu, jak naznačuje divák Beno? Proč pro nás v Česku není nejlepším řešením dotlačit tvrdým přístupem státu ukřivděné automobilky k výrobě levných elektromobilů? To jest s krátkým dojezdem, Čína už má elektromobil za 198 tisíc. Pro každodenní popojíždění a přestat hloupnout s biosložkami.

Jan MACEK, Centrum vozidel udržitelné mobility, Fakulta strojní ČVUT v Praze
Já nevím v jaké příjmové kategorii pan tazatel je.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Mluví o 198 tisících korunách.

Jan MACEK, Centrum vozidel udržitelné mobility, Fakulta strojní ČVUT v Praze
Ty přepočty z jiných trhů jsou velice zavádějící. Je především otázka, kolik do toho totalitární stát jako je Čína dává z rozhodnutí strany a vlády dotací. V Česku to znamená, že budeme platit všichni jako daňoví poplatníci něco za hypotetického předpokladu, že stát bude dotovat elektromobily. Ale to budou čerpat hlavně bohatí.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
To o čem jsme se bavili s panem poslancem Kolovratníkem. Kdyby stát razantně zvýhodnil nákup elektromobilů třeba odpuštění veškerých poplatků a daní. Zlevnilo by to elektromobily natolik, že by to bylo přístupné?

Jan MACEK, Centrum vozidel udržitelné mobility, Fakulta strojní ČVUT v Praze
Je otázka. Zatím se podařilo dosáhnout toho, že se odpustil poplatek 800 korun za registrační značku. Nechci to zesměšňovat. Ale to je zatím málo. Je to konstatování analýzy. Ale jestli můžu jenom to doříci, naráží se tady zase na obecná pravidla, která se týkají třeba DPH a podobně. A ono by to přesto zatím příliš mnoho nepřineslo. Ale to co je daleko důležitější podle mého je prostě ta užitná hodnota toho vozidla. Je to opravdu jiný produkt. Je to nákupní taška na krátké vzdálenosti. Na straně třetí je to otázka, kterou už tady pan kolega Loula, myslím, zmiňoval. To je otázka energetického mixu. Sice Evropská unie počítá automobilkám dnes elektromobil za nulu do emisí prodaných automobilů a každý elektromobil se počítá dvakrát, aby to bylo složitější. Ale to není pravda. Ty elektromobily nemají nulové emise. Při současném energetickém mixu i německém se emise šplhají zhruba ke 100 gramům CO2 na kilometr.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
A to pomíjíme tu čínskou výrobu, o které jsme tady také mluvili.

Jan MACEK, Centrum vozidel udržitelné mobility, Fakulta strojní ČVUT v Praze
Další věc je rozpočítání, ono ta životnost, s tím jsou zatím malé zkušenosti. Všichni výrobci samozřejmě se zapřísahají, že jejich baterie už jsou životné a dají se potom ještě použít pro rodinný dům atd., atd.. Ale zkušenosti praktické s tím zatím nejsou. Jakékoliv přehřátí jak v létě, tak třeba při razantním vysoké energickém dobíjení ten stav zdraví té baterie silně snižuje.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Vy jste se hlásil o slovo.

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Já jsem se hlásil. Já bych chtěl pana profesora doplnit. Je zapotřebí si uvědomit, že kdyby k tomu došlo těch 198 000. Dnes automobilky umí dodat, podívejte se na reklamní kampaně. Propagují auta 200 000 nebo 250 000 s dojezdem 800 kilometrů. To je benzin. Potom je zapotřebí vidět tu strukturu. Český národ je národ kutilů. Jezdí na chalupy, chce automobil s přívěsem, chce SUV no tomu ten elektromobil zatím konkurovat nemůže. A teď ještě opomíjím
likvidace baterií a takovéto věci.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Pojďme učinit, bude to vypadat jako skok, zpátky k řepce olejce. Současná diskuze se vede o pěstování řepky olejky a jejího následného využívání jako příměsi v biopalivech. Právě k jejich výrobě se využije třetina až polovina veškeré pěstované řepky v Česku. Vyrábí se z ní metylester, který se využívá pro povinné přimíchávání biosložky do motorové nafty. Případně se z něj vyrábějí biopaliva osvobozená od spotřební daně. Zdaleka největším tuzemským producentem metylesteru je holding Agrofert. Respektive jeho dceřiná společnost Preol. Agrofert má také další dceřiné firmy, které metylester vyrábějí. Mezi další velké výrobce patří německý Bamonaf, maďarský Mol, spolu se Slovnaftem, slovenský Petrol trans a nebo švýcarská Glencore. Ovšem to je pouze jedna z variant, jak se řeka využívá. Vyrábí se z ní jedlý rostlinný olej. Zbytky po vylisování ze semen jsou složkou krmných směsí pro hospodářská zvířata. Řepka na českých polích má potom ještě jeden význam v potravinářství jako medonosná plodina. Poskytuje pastvu pro včely. Řepka slouží také pro výrobu biomasy, kterou lze topit v ekologických kotlích. Drahomíra, pane Loulo, zajímá: v Česku má být snad prodáváno nové palivo s ještě vyšším podílem biosložky, benzín s označením E10 má obsahovat 10% podíl biosložky. V tomto případě lihu. Nemám pocit, že bych ho někde viděl. Opravdu se bude prodávat i přesto, co dnes víme? Pokud se nemýlím, měl se začít prodávat od začátku roku.

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Zatím v letošním roce je úkol pro petrolejáře dosáhnou 3,5 % úsporu emisí CO2 proti roku 2010 by byla hodnota 94,1 gramů CO2 na mega joul. Teď nepotřebujeme tento benzin E10. Za této situace současná kvalita benzinu E5 je plně dostačující pro veškerý vozový park. Pokud k němu petrolejáři přistoupí se k tomu v průběhu roku 2020 když budou špatně vycházet emise CO2. Dnes už jsou na trhu benziny, které mají kvalitu E5 a mají vysoký podíl ETB, který vyhovuje starému parku, tak tomu novému parku. Takže uvidím, jak se petrolejáři rozhodnou v průběhu roku 2020. Zatím není vidět. A jeho obliba v západních zemích je velice nízká.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
No právě, není toto kámen úrazu? Není to gró, není ten důvod proč se benzín E10 neprodává jednoduše proto, že by ho nikdo nekupoval?

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Spolková republika Německo je velice vyspělý trh. Nasadili ten benzin vedle sebe, E5, E10. A přestože tam je moderní vozový park, tak E10 se prodává 12 - 14 %. To je hrozně málo. A není správné prodávat
vedle ani logisticky na to nejsme připraveni. Vedle sebe prodávat dva druhy benzinu stejné oktanové hladiny pouze s rozdílem biosložky E5, E10. To není šťastná cesta.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Připravuje se ten prodej, nebo se to odložilo k ledu?

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Petrolejáři si to zatím počítají. Je tady silné konkurenční prostředí
ať už výrobců ve střední Evropě nebo v okolí. Je tady vysoký počet
čerpacích stanic. Oni zatím počítají, zdali bude nutné sahat na E10 aby splnili těch 6 %. Ale jsou i cesty, že by zůstala kvalita E5, kdyby se přidali další látky a provozně by to bylo lepší pro benzin. Pokud to pomůže ke splnění emisí, při součtu se s elektrikou a plynem.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Příští rok to bude už 10 %, abychom byli přesnější. Bude nutné k tomu prodávat benzín E10?

Jan MACEK, Centrum vozidel udržitelné mobility, Fakulta strojní ČVUT v Praze
Já nemohou než souhlasit s tím, co tady bylo řečeno. Je to otázka kalkulací u petrolejářů. Já osobně bych byl raději pro ETBE. To znamená zvyšování oktanového čísla a možnost potom využít vyšší účinnost motoru. Samozřejmě to není látka, která vzniká z etanolu zadarmo. Zase to je otázka peněz nejen pro to chemické přepracování investičních zdrojů. Ale také otázka ceny těch paliv.

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Ještě, abych doplnil pane profesora, on to myslím už říkal, že ETBE způsobuje korozní problémy na rozdíl od lihu.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Ano, to už jsme konec konců taky naznačili. Pánov, děkuju. Václav Loula a taky pan profesor Jan Macek. Děkuju, hezký večer.

Václav LOULA, Česká asociace petrolejářského průmyslu
Děkuji za pozvání, hezký večer.

Jan MACEK, Centrum vozidel udržitelné mobility, Fakulta strojní ČVUT v Praze
Já děkuju za pozvání a doufám, že v tom budeme pokračovat.      

Zdroj: 
ČT 24