Datum zveřejnění: 
8. 4. 2019

Jiří CHUM, moderátor
A hostem Ranního interview je teď Jan Macek, odborník na spalovací motory z Centra vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT v Praze, dobrý den.

Jan MACEK, odborník na spalovací motory, Centrum vozidel pro udržitelnou mobilitu Fakulta strojní ČVUT v Praze
Dobré ráno.

Jiří CHUM, moderátor
Mají biopaliva tedy vliv na výkon motoru?

Jan MACEK, odborník na spalovací motory, Centrum vozidel pro udržitelnou mobilitu Fakulta strojní ČVUT v Praze
To je složitější, co se týče biolíhu, tak s ohledem na regulaci zážehových motorů nemají, dokonce mohou výkon poněkud zvyšovat, protože umožňují efektivnější spalování, co se týče methylesteru, ne tedy řepkového oleje, jak zaznělo ve vaší, ve vašem úvodním slovu, methylester řepkového oleje má trochu nižší výhřevnost na litr asi na úrovni benzínu, takže to snížení výkonu je naprosto nepatrné. Nafta má vyšší výhřevnost na litr než benzín, nutno říct.

Jiří CHUM, moderátor
V minulosti kritizovali používání biopaliv třeba zemědělci, protože jim prý ucpávala naftové motory, je tomu skutečně tak?

Jan MACEK, odborník na spalovací motory, Centrum vozidel pro udržitelnou mobilitu Fakulta strojní ČVUT v Praze
No, já o podobných případech konkrétně nevím, ovšem, když někdo lije do motoru neupravený právě řepkový olej, no tak snadno dosáhne toho, čeho dosahuje každá fermež při tuhnutí laků na vzduchu, to jest tvorbu vysokomolekulárních sloučenin, která skutečně motor ucpávají, ale znovu zdůrazňuju, tady nejde o řepkový olej, tady jde o jeho methylester, který je daleko stabilnější, takže tyto nepříjemné vlastnosti nemá.

Jiří CHUM, moderátor
Jak dokážou snižovat biopaliva emise skleníkových plynů, nezaostávají v tom biopaliva první generace za tou druhou generací, která se vyrábí ze zemědělských a těžařských zbytků a ne z potravinářských plodin?

Jan MACEK, odborník na spalovací motory, Centrum vozidel pro udržitelnou mobilitu Fakulta strojní ČVUT v Praze
V tomhle je obrovský zmatek způsobený neinformovaností novinářů, politiků a bohužel musím říct i ekologů. Mám obavu, že to je na delší čas, než je vyměřený.

Jiří CHUM, moderátor
Zkuste.

Jan MACEK, odborník na spalovací motory, Centrum vozidel pro udržitelnou mobilitu Fakulta strojní ČVUT v Praze
Pro tuhle tu poznámku, ale paliva druhé generace, co se týče emisí skleníkových plynů přímo z motoru, tak působí úplně stejně jako paliva první generace, protože mají stejné složení, jde o biolíh nebo, nebo methylester mastných kyselin, v našem případě řepkového oleje. Problém je v tom, že musíme hodnotit vliv všech alternativních paliv v celém řetězci. To znamená od primárního zdroje a já mám obavu, že, když budeme počítat objektivně, takže paliva druhé generace ta jsou, dokonce jsou o něco hůře než paliva první generace. Ovšem v evropské směrnici je to zamotané různými modifikacemi natolik, že, kdybych měl vysvětlit, jak se to všechno počítá, tak jak říkám, bychom vyčerpali daleko víc času.

Jiří CHUM, moderátor
I tak vám děkuju, Jan Macek, odborník na spalovací motory, na shledanou.

Jan MACEK, odborník na spalovací motory, Centrum vozidel pro udržitelnou mobilitu Fakulta strojní ČVUT v Praze
Na shledanou.      

Zdroj: 
Radiožurnál