Datum zveřejnění: 
4. 4. 2019

Do tří měsíců bude mít město k dispozici výsledky diagnostiky mostu.
Hotov má být i projekt pro rekonstrukci Barrandovského mostu.         

Řidiči si na začátku tohoto týdne mohli otestovat, co přinese zúžení provozu na nejfrekventovanějším mostě v zemi během jeho blížící se komplexní rekonstrukce. Dopravní omezení na Barrandovském mostě si vyžádaly diagnostické práce.
V těchto dnech tam jde do akce speciální plošina na prohlídku mostní konstrukce a v polovině dubna odhalí vrstvy mostu vrt směrem od vozovky. Ten má ukázat, jak funguje izolace uvnitř masivní stavby z 80. let minulého století – jestli nezatéká do předpínacích lan a nedochází v nich ke korozi jako u předloni zřícené "trojské" lávky.
Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) Pražskému deníku řekl, že cílem je dokončit projekt rekonstrukce a požádat o stavební povolení začátkem léta. "Samotné práce na mostě by pak měly začít ještě na podzim nebo příští rok. Dokud není hotová diagnostika, nelze kalkulovat náklady ani odhadovanou dobu rekonstrukce. Určitě ale půjde minimálně o měsíce a náklady půjdou do stamilionů korun," uvedl Scheinherr s tím, že za diagnostiku a projekt zaplatí město 35 milionů.
Obě činnosti má přitom na starost stejná společnost, a nové poznatky z diagnostiky se tak mají rovnou promítat do projektu.

NEODKLADNÁ OPRAVA

Radní Scheinherr potvrdil, že práce na mostě půjdou po etapách a uzavřené budou vždy dva jízdní pruhy. Také podle bývalého ministra dopravy a profesora z ČVUT Petra Moose není ani jiný postup možný.
"Úplná uzavírka mostu nebo rapidní snížení jeho kapacity by způsobilo velký problém v celém dopravním systému jihozápadní části Prahy," podotkl Moos, který zároveň označil rekonstrukci vzhledem ke stáří stavby za nutnou. "Pokud by se neudělala teď, nevyplatilo by se to v budoucnu. Nechci říct, že havárií, ale určitě podstatně vyššími náklady," dodal dopravní expert.
Praha v poslední době přistoupila k důkladným diagnostikám také u Libeňského a Hlávkova mostu i u mostu Legií. Ty všechny spolu s Palackého mostem potřebují podle Scheinherra v nejbližších letech nákladné zásahy.
Podrobné průzkumy mostů před zahájením jejich oprav jsou přitom v metropoli novinkou.
Investovat do nich může město i díky většímu mediálnímu zájmu o jejich stav po události v Troji a zejména po tragédii v italském Janově. "Je to podobné jako při stavbě tunelu – čím podrobnější tam uděláte geologický průzkum, tím spíše se vyvarujete tomu, že dojde třeba k propadům. Diagnostika mostu je nákladná věc, která ale může ve výsledku ušetřit desítky milionů korun," upozornil Adam Scheinherr.

Barrandovský most › začal se stavět v roce 1978, jižní polovina zprovozněna v roce 1983, severní v roce 1988 › do roku 1990 nesl železobetonový most jméno komunistického prezidenta Antonína Zápotockého › šířka mostu je 40–55 metrů, délka 352 metrů › nejvytíženější most v ČR, v pracovní den jím projede v průměru cca 140 tisíc vozidel

Dopravní omezení kvůli diagnostickým pracím:

2. ETAPA: 4. 4. 8–17 5. 4. 8–14 Pohyblivé zábory pravého pruhu na nájezdové rampě z ul. K Barrandovu, doprava zachována levým pruhem. Současně pohyblivý zábor pravého pruhu nájezdové rampy ze Strakonické od Chuchle a také pravého pruhu od této rampy po sjezd na Modřanskou.

3. ETAPA 13. 4. – 15. 4. (konec v 17 hodin) Zábor levého jízdního pruhu od Jižní spojky po odbočení do Myší díry, doprava na mostě zachována třemi pruhy. Při nájezdu z Jižní spojky dva pruhy, z Modřanské jeden pruh.

4. ETAPA 20. 4.–22. 4. (konec v 17 hodin) Zábor levého jízdního pruhu od Zlíchova po sjízdnou rampu na Modřanskou, doprava na mostě zachována třemi pruhy. Při nájezdu od Zlíchova dva pruhy, z ulice K Barrandovu jeden pruh.       
 

Autor: 
JAN PROKEŠ
Zdroj: 
Pražský deník