Datum zveřejnění: 
18. 3. 2019

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
A v Česku navíc podle odborníků jezdí až 1 000 000 naftových aut, která mají vadný filtr pevných částic, nebo jim úplně chybí. A právě tyhle vozy vypouštějí do vzduchu velké množství rakovinotvorných látek. Vysoké hodnoty prokázal test Škody Auto, ČVUT a Technické fakulty České zemědělské univerzity v Praze.

Richard SAMKO, redaktor
Univerzitní půda a vůz připravený na test. Auto nemá filtr pevných částic. Řada řidičů si ho při problémech nechá takto takzvaně vykuchat, kdy odstraní vnitřní filtrační vložku. Majitelé aut totiž nechtějí utrácet za nový filtr a potřebují dál s autem jezdit. Pak ale zamořují nejen ovzduší, ale škodí i sami sobě.

Martin PECHOUT, Technická fakulta České zemědělské univerzity v Praze
Stačí pouze nastartovat vozidlo a množství výfukových plynů je nemalé a vlivem proudění vzduchu se rozšíří po garáži.

Richard SAMKO, redaktor
Jak moc prokáže tento přístroj. Po nastartování a zavření dveří se přes sondu nasaje vzduch do měřicího zařízení. A ten ihned určí množství karcinogenních látek. Tady přístroj červeně ukazuje množství pevných částic uvnitř auta. Je to až 40násobně víc než hodnoty naměřené na nejfrekventovanějších pražských křižovatkách.

Martin PECHOUT, Technická fakulta České zemědělské univerzity v Praze
Pokud vyjedete a není vyvětráno, protože je zima, tak vám to tam zůstane dlouhé minuty.

Richard SAMKO, redaktor
Test druhý: podzemní garáž. Stále na univerzitní půdě.

Martin KOTEK, vedoucí katedry vozidel a pozemní dopravy
Ve chvíli, kdy s tím vozidlem vycouváváte, tak v podstatě vás doženou ty vyprodukované emise. Další situace například při vjezdu z těch podzemních garáží, kdy popojíždíte v koloně. Tak jedem, už startuju.

Richard SAMKO, redaktor
U nastartování auta couváme. Zelená linka se během chvíle mění v červenou.

Martin PECHOUT, Technická fakulta České zemědělské univerzity v Praze
Už to ukazuje spektrometr. Koncentrace částic podobné jako v garáži je výrazně větší než opět na pražských křižovatkách.

Richard SAMKO, redaktor
Pak vědci simulují zastavení u výjezdní brány.

Martin PECHOUT, Technická fakulta České zemědělské univerzity v Praze
Ty výfukové plyny dohnaly vozidlo a trošku ho předehnaly, kdy se jaksi točí v bubnu, vozidlo zastaví a setrvačností ho předběhnou.

Michal VOJTÍŠEK, Centrum vozidel udržitelné mobility ČVUT v Praze
Teďka dýcháme nanočástice, které okem nejsou vidět. Ty částice, co jsou tak malé, že nejsou vidět, to jsou ty, které vám škodí nejvíc.

Richard SAMKO, redaktor
Jak nepříjemné to bylo, teda to, co jsme tady dýchali, pro vás třeba?

David MACOUN, Technická fakulta České zemědělské univerzity v Praze
Cítíte vlastně podrážení nosních sliznic. Vy vlastně cítíte jako pálení, jako kdybyste měl absolutně vyschlý vzduch.

Richard SAMKO, redaktor
Oba testy ukázaly, že pokud má vůz odstraněný filtr pevných částic, je posádka vystavena koncentrace rakovinotvorných látek zhruba 200 × vyšší, než je v běžném městském vzduchu. Řidičům, kteří na silnici vyrážejí s takto upraveným autem, hrozí pokuta až 50 000 Kč. Problém ale je, že při běžné kontrole se závada téměř nedá odhalit. Richard Samko, Česká televize.      

Zdroj: 
ČT 1