Datum zveřejnění: 
14. 3. 2019

Matěj MISAŘ, moderátor
Neprodyšné uzavření leteckého prostoru nad Evropou pro Boeingy 737 Max mohlo ohrozit cestující tuzemské společnosti SmartWings, tvrdí to námi oslovení odborníci. Češi nakonec bezpečně přistáli v Ankaře a v Tunisku. Teď už jsou všichni zpátky v Česku.

Gabriela LAŠKOVÁ, moderátorka
K zemím, které daly stopku letadlům typu Boeing 737 Max, se nakonec připojily i Spojené státy. Sám výrobce pak doporučil stroje celosvětově odstavit. Více Jan Marvan.

Jan MARVAN, redaktor
Středa, 8 hodin večer. Čechy, které na cestě z Dubaje zastihl zákaz Boeingu 737 Max nad Evropou, kvůli kterému museli nečekaně přistát v turecké Ankaře, jsou konečně v Česku. Mluví o velké únavě i strachu.      


     Jan MARVAN, redaktor
Nemohlo ale nucené přistání v Turecku ohrozit cestující? Námi oslovení odborníci se shodují, že Evropa zareagovala prapodivně. Podle Daniela Hanuse, který byl hostem dnešních Názorů bez cenzury, mohlo nastat to nejhorší.

Daniel HANUS, vedoucí Ústavu letecké dopravy ČVUT
Když to letadlo letí a má doletět během hodiny, dvou, dvou a půl na své cílové letiště a najednou ho odkloníte, tak samozřejmě mu vytváříte obrovský problém. No a pak se můžu dostat do situace kritický, že už toho paliva nemají dostatek.

Karel MÜNDEL, expert na leteckou bezpečnost
Bylo to velmi nestandardní, dokonce stojí za to pochválit Ameriku, že se k tomu postavila trošku rozumnějším způsobem.

Donald TRUMP, americký prezident
Všechna letadla, pokud jsou to Boeingy 737 Max, budou po přistání ve své destinaci uzeměna.

Jan MARVAN, redaktor
Ekonomové už ale začínají počítat ztráty, které letecké problémy pomalu přinášejí. Uzavření leteckého prostoru pro Maxy prý některé země využily i obchodně.

Lukáš KOVANDA, ekonom
Čína to udělala první a to lze také vidět byznysovou optikou, protože Čína je v obchodní válce se Spojenými státy a pochopitelně jí přišlo vhod, když mohla nyní takto, řekněme, Spojeným státům zavařit.

Jan MARVAN, redaktor
Amerika naopak dala své mateřské společnosti stopku mezi posledními.

Daniel HANUS, vedoucí Ústavu letecké dopravy ČVUT
Ty dvě velké firmy, které vlastně vyrábí, navrhují a vyrábí a dodávají na světový trh ta letadla na střední a dlouhé tratě, jsou samozřejmě konkurenční firmy a tam existuje konkurenční boj.

Jan MARVAN, redaktor
Pro společnost Boeing to není poprvé, kdy musela odstavit všechny své letouny. Naposledy to bylo v roce 2013 u modelu 787 Dreamliner, a to kvůli problému s baterií. Jaroslav Kasnar a Jan Marvan, televize Prima.

Matěj MISAŘ, moderátor
A ještě přidáme aktuální vývoj. Boeingy 737 typu Max nebudou smět do vzduchu minimálně týdny. Podle amerických zákonodárců bude zákaz platit až do doby, než se vyzkouší nový software letadel.      

Zdroj: 
PRIMA Family