Datum zveřejnění: 
14. 3. 2019

Diagnostika Hlávkova mostu, po němž vede Severojižní magistrála, má skončit v polovině roku. O víkendu dopravu omezí zatěžkávací zkoušky.

Nejpozději v roce 2021 začne podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha sobě) velká oprava, dříve tedy než u Libeňského mostu.
Po památkově chráněném Hlávkově mostě se sochařskou výzdobou jezdí kolem 88 tisíc aut denně, lze ho ale opravovat po částech. Snahou vedení Prahy je zrevidovat dosavadní projekt, který předpokládal razantní zásah, výměny konstrukcí. Upravený projekt Scheinherr očekává v létě. "Počítám, že když vše půjde hladce, příští rok nebo nejpozději v roce 2021 by se mohlo začít rekonstruovat," uvedl.
Příprava hlavní opravy je podle něho dál než u mostu Libeňského, který není tak frekventovaný. Libeňský most čekají zatím opravy průběžné, než se přeloží inženýrské sítě. To se už u Hlávkova mostu, pod nímž vede kolektor, povedlo. Jaké náklady si vyžádají práce na Hlávkově mostě, má ukázat projekt. "Zjistíme, jestli bude třeba nějakou část demolovat, vyměňovat," poznamenal náměstek. "To, že mosty jsou zanedbané, rozhodně není záležitost jenom našich bezprostředních předchůdců. Do mostů se neinvestovalo dlouhodobě," uvedl primátor Zdeněk Hřib (piráti). Odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT Hřibovi s Scheinherrem v šest metrů hluboké sondě na Štvanici ukázali, v jakém stavu jsou základy pilířů, z nichž odebírají vzorky. Pod základy jsou piloty z tvrdého dřeva z roku 1908, dosedají na břidlici. "Tento most stojí na dřevěných pilotách. Dědečkové se nezříkali osvědčené technologie. Věděli, že dřevo ve stabilním prostředí vydrží," uvedl šéf ústavu Jiří Kolísko.
Piloty, u nichž se zkoumá, o jaký strom šlo, jsou podle něj v pořádku. Trvale jsou umístěny pod hladinou spodní vody. "Přístup kyslíku je relativně malý, a proto piloty časem zkamení," uvedl Ludvík Hegrlík ze společnosti Inset, která se na zkouškách podílí. Podle Kolíska se u mostu jedná o diagnostiku kompletní, materiály se analyzují v laboratořích.
"Současně probíhá stavebně historický průzkum, aby případný zásah opravy respektoval památkové hledisko," doplnil Kolísko.
Na vlastní Hlávkův most navazují další konstrukce, jedná se o složité dílo. "Inženýři se tu vyřádili," dodal Kolísko. Diagnostika mostu, který nese jméno stavitele Josefa Hlávky a jako jeden z mála nebyl nikdy přejmenován, začala loni v létě. V části mezi Bubny a Štvanicí nad Vltavou šlo o první český most s užitím betonu bez kamenného obložení. Autory byli jako u pozdějšího Libeňského mostu architekt Pavel Janák a inženýr František Mencl.       

Autor: 
Petr Janiš
Zdroj: 
Právo