Datum zveřejnění: 
13. 3. 2019

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Technická závada i málo vyškolené posádky, takové jsou nejčastější spekulace ohledně pádu dvou Boeingů 737 MAX 8. Stroje teď nesmějí do vzduchu. Hodnota akcií firmy Boeing za poslední 2 dny klesla o 27 miliard dolarů. A na rozdíl od letadel její propad zatím zastavit nelze.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
Říjen 2018. Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air se 10 minut po startu z indonéské Jakarty zřítil do moře. Při pádu zemřelo 188 cestujících a členů posádky, nepřežil nikdo. Březen 2019. Stejné letadlo, obdobný pád počet. Obětí tragédie etiopských aerolinek nedaleko Addis Abeby 157. Černé skříňky už mají odborníci v rukou. Než verdikt padne, stroje s označením MAX 8 nesmí na řadě míst světa do vzduchu.

Karel MÜNDEL, bývalý pilot, vyšetřovatel leteckých nehod
Je to první případ, kdy k takovému rozhodnutí dospěl Evropský letecký úřad EASA.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
Na letiště v Praze přiletěl Boeing Max poprvé před rokem. Na Ruzyni ho představila společnost SmartWings. Stroj je dlouhý téměř 40 m, rozpětí křídel jen o něco menší. Vejde se do ní maximálně 210 cestujících. Stroj může letět rychlostí až 839 km/h ve výšce 12 000 m. První MAX odstartoval na pravidelné lince v roce 2016. Teď ale stroje nesmí vzlétnout.

Daniel HANUS, vedoucí Ústavu letecké dopravy, Fakulta dopravní ČVUT
Je velice jaksi zvláštní, že ty obě dvě katastrofy měly obdobný scénář.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
Mimo kameru řada pilotů přitom tvrdí, že komplikace mohly nastat kvůli skutečnosti, že autopilota nelze jednoduchým úkonem vypnout a posádka nemá na záchranu letadla čas. Na uzemnění strojů reaguje i svět.

Bjorn KJOS, zakladatel Norwegian Arlines
Je zcela zřejmé, že nebudeme platit náklady spojené s novým letadlem, které musíme dočasně uzemnit. Ten účet pošleme těm, kteří toto letadlo vyrábějí.

Vladimíra DUFKOVÁ, mluvčí, SmartWings
Co se týče provozu na nejbližší dni, tak většinu letů jsme si schopni pokrýt z vlastních kapacit za cenu přeletů a samozřejmě zvýšených nákladů.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka
Jak dlouho nebudou smět stroje létat, je v tento okamžik těžké odhadnout. Podle expertů to mohou být dny, stejně jako rok. Denisa Kotková a Hana Vorlíčková, Česká televize.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Provoz nejnovějších modelů Boeingu 737 vedle EU zakázaly nebo omezily skoro 2 desítky dalších zemí. Některé z nich stroje úplně vykázaly ze svých vzdušných prostorů, v dalších teď nesmějí startovat ani přistávat. I nad rámec zákazu letadla přestaly používat některé letecké společnosti.

David MIŘEJOVSKÝ, zpravodaj ČT, USA
Důvěru v americké stroje naopak potvrdily tři ze čtyř největších aerolinek ve Spojených státech. Ta zbývající sporné stroje ve flotile nemá. Za výrobce se postavil i Federální letecká správa. Podle ní Boeing netrpí žádnou systémovou vadu, která by ohrožovala cestující.

Václav ČERNOHORSKÝ, zpravodaj ČT v Turecku
Nebe nad Tureckem je pro Boeing 737 MAX uzavřené ode dneška. Nezávisle na tom zůstalo na zemi i 12 strojů patřících do flotily tureckých aerolinií. Letadlo české společnosti SmartWings, které muselo neplánovaně přistát v Ankaře, se v tureckém vzdušném prostoru ocitlo nedlouho před vydáním zákazu jako jeden z posledních letounů tohoto typu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
A ještě teď 1 úplně čerstvá informace. Americký prezident Donald Trump před několika minutami oznámil, že také Spojené státy nařizují zastavení provozu všech letadel tohoto typu, tedy Boeing 737 MAX. Jinak potíže Boeingu dokládají i záznamy z radarů. Minulý týden letělo nad světem v jednu chvíli asi 150 strojů MAX 8 či 9. V souhrnu každý den odsloužily zhruba 1200 letů. No a tohle už je pohled na oblohu z dnešního dopoledne. Jediný let nad Evropou je ten český, to už zmiňované prázdné letadlo firmy SmartWings, které se vracelo z Vilniusu do Prahy. Po celém světě v tu chvíli letělo jenom 22 strojů stejného typu.      

Zdroj: 
ČT 1