Datum zveřejnění: 
7. 3. 2019

Jejich robot může pomoci i lidem s Alzheimerovou chorobou

Věděli jste, že Česko patří mezi celosvětovou špičku ve výzkumu robotiky a umělé inteligence? Vynikající výsledky má více českých pracovišť, ale týmu mladých programátorů z ČVUT v Praze pod vedením mentora Jana Šedivého se podařil husarský kousek: v letech 2017 a 2018 získal druhé místo v prestižní celosvětové soutěži společnosti Amazon Alexa Prize, která hodnotí konverzační roboty, tzv. chatboty, vyvinuté studentskými týmy z univerzit z celého světa. Díky tomuto úspěchu je teď chatbot od českých studentů zařazen do standardní nabídky aplikací pro zařízení Amazonu, a mohou ho tak používat lidé po celém světě, tedy pokud umějí anglicky.

Tým mladých programátorů ve složení Jan Pichl, Petr Marek, Jakub Konrád, Martin Matulík, Petr Lorenc a Ondřej Hrách vyvinul chatbota s názvem Alquist (inspirováno stejnojmennou postavou robota ze hry R. U. R. od Karla Čapka, který slovo robot vymyslel) a díky tomu podruhé uspěl v konkurenci mnohem početnějších týmů z předních univerzit z celého světa, včetně Princetonské univerzity či Kalifornské univerzity. Lídr týmu Jan Pichl byl dokonce v roce 2018 zařazen časopisem Forbes mezi nejinspirativnější mladé Čechy v anketě 30 pod 30.
O tomto výjimečném úspěchu a skvělé zkušenosti pro mladé české vědce jsme si po akci pořádané Národním centrem Průmyslu 4.0 ve futuristické budově institutu CIIRC povídali s dvěma členy týmu, Petrem Markem a Ondřejem Hráchem.

- Jak jste se k této soutěži dostali?

PM: Všichni jsme začínali na ČVUT ve studentském inkubátoru eClub, kde studenti řeší projekty spojené s průmyslovým využitím, a získávají tak praktické zkušenosti. V rámci naší skupiny jsme pracovali na Q/A systému, tedy systému na zodpovídání otázek, pro Seznam, který fungoval tak, že uživatel položí nějakou otázku a systém mu na ni sám odpoví. No a pak jsme se přes našeho šéfa pana Šedivého dozvěděli o této soutěži pořádané Amazonem, to bylo někdy v roce 2016. A řekli jsme si, že bychom ve vývoji konverzačního robota mohli tyto zkušenosti ze Seznamu zúročit, a do soutěže jsme se přihlásili. Sestavili jsme návrh řešení projektu a odeslali přihlášku do Amazonu.

- Čím jste Amazon zaujali, že vás vybral?

PM: Spíš jsme všichni počítali s tím, že nás nevyberou. Přece jen je ČVUT ve světovém měřítku relativně neznámá univerzita, a taky jsme čekali, že spíš sáhnou po projektech amerických univerzit, které v této oblasti mají více zkušeností ve výzkumu. Ale chtěli jsme to zkusit. Nakonec se ukázalo, že náš projekt a to, jak jsme plánovali ho dál rozvíjet, je velmi zaujal. A zároveň jsme zjistili, že oproti našim předpokladům americké univerzity v této oblasti zase tolik výzkumů nedělají. Navíc super úspěch je, že ve finálovém kole jsme byli jediná neanglicky mluvící univerzita!

- Takže teď si může kdokoli, kdo má příslušné zařízení od Amazonu, vašeho robota stáhnout?

PM: Přesně tak, Alquist je dneska jednou z aplikací, kterou jde na systému Alexa od Amazonu normálně používat, a počty uživatelů našeho robota rostou. Každý člověk, který má Alexu doma, může říct "Let’s chat" a Alexa mu vybere jednoho ze tří robotů, které postoupily do finále, tedy včetně toho našeho.

- V dnešní době už chatboty používají mnohé firmy, mimo jiné operátoři nebo dodavatelé energií pro efektivní komunikaci se zákazníky. V čem je váš chatbot jiný?

OH: Troufáme si říct, že naše platforma, tj. chatboti konverzační, nikoli textoví, funguje líp. Je daleko flexibilnější než současní chatboti, kde se používá určitý předdefinovaný soubor otázek, a když se odchýlíte od tématu, už je těžké dostat se zpátky. Navíc je uživatelsky příjemnější.

- Jaké konkrétní využití v praxi si umíte pro vašeho chatbota představit?

OH: Jednou jasnou oblastí je zjednodušení komunikace firem s uživateli a s tím spojené šetření pracovní síly. Další a moc zajímavou oblastí využití je třeba dobročinnost, tzv. social good, přímo na toto téma vypsal nedávno Google dokonce soutěž. Já doufám, že právě tohle využití bude v budoucnu co nejčastější. Konverzační roboti se dají využít všude, kde je důležitá komunikace mezi lidmi nebo kde taková komunikace chybí. To se týká třeba starých nebo osamělých lidí, kteří si nemají s kým popovídat nebo mají nějakou sociální fobii a bojí se s ostatními bavit. Já osobně nejsem velkým příznivcem toho, aby měli lidi za kamaráda robota, ale pokud třeba není jiná možnost nebo pokud jim komunikace s robotem pomůže zbavit se sociofobie, je to jen dobře.
PM: Teď třeba i v rámci Alquista pracujeme na projektu pro lidi s Alzheimerovou chorobou. Náš chatbot by jim pomocí komunikačního cvičení pomáhal jejich potíže léčit či mírnit. Výhoda našeho konverzačního robota oproti standardnímu textovému je mimo jiné v tom, že tady nemusejí pracovat s notebookem ani tabletem, nemusejí nic psát na klávesnici, je to pro ně jednodušší a uživatelsky přívětivější.
OH: Možných využití je celá řada, třeba ve zdravotnictví nebo v hotelnictví, ale vývoj musí být tažený především poptávkou – podle toho, jaký typ firem o naše roboty bude mít zájem. Na začátku by tedy musela být konkrétní poptávka od nějaké firmy, která by výzkum financovala. Jinak nemá smysl trávit relativně složitým výzkumem třeba dva roky, když nevíme jistě, zda o něj bude zájem.       

Autor: 
Daniel Libertin
Zdroj: 
TECH EDU