Datum zveřejnění: 
6. 3. 2019

Obránce si volí, které protiopatření použít ve své síti, a útočník si vybírá, na který cíl zaútočit.

Bezpečnost počítačových sítí a obranu proti internetovým útokům má zvýšit nový projekt českých specialistů z elektrotechnické fakulty ČVUT. Pokročilá technologie je založena na strojovém učení a teorii her. Projekt podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR) a vložila do něj přes 10 milionů Kč z Programu EPSILON. Účastní se jej i odborníci ze sdružení CZ.NIC.

Projektem s názvem Ludus chtějí vývojáři využít pokročilou technologii k chytrému zabezpečení velkých počítačových sítí, a sice vytvořením kooperativní a snadno přizpůsobitelné obranné strategie. Tyto nové metody mají zvýšit bezpečnost kritických počítačových infrastruktur a komunikačních sítí podléhajících častým útokům.

Podle specialistů z ČVUT lze pomocí teorie her modelovat interakci mezi útočníky a obránci. „Obránce si volí, které protiopatření použít ve své síti, a útočník si vybírá, na který cíl zaútočit. Náš projekt se snaží zvýšit bezpečnost pomocí tří etap. Nejprve vyhodnotíme kvalitu zabezpečení stávající sítě, pak vyvineme herně-teoretické modely pro výpočet strategií, které proti útočníkům rozmisťují falešné cíle, jako například honeypots a honeytokens. Tyto technologie mají útočníky nalákat a zmařit jejich snahy dřív, než se jim podaří napadnout skutečnou síť. A poslední etapou je vývoj nové komplexnější metody, která se přizpůsobí novým trendům útoků, a bude tak maximalizovat počet odhalených hrozeb a zlepšovat bezpečnost organizace,“ uvedl Sebastián García, hlavní řešitel projektu Ludus z ČVUT.

Výsledkem projektu by měl být software, který budou moci volně využívat nejrůznější organizace a společnosti.

Autor: 
Pavel Houser
Zdroj: 
itbiz.cz