Datum zveřejnění: 
19. 2. 2019

Projekt Radlické radiály je zapotřebí přepracovat. Její zprovoznění v navrhované podobě by totiž způsobilo výrazné dopravní komplikace v napojení plánované silnice na městský okruh a Barrandovský most.

Podle studie ČVUT, kterou si objednalo minulé vedení magistrátu, je Barrandovský most již nyní přetížený. Přivedení dalších aut bez dodatečných opatření zhorší provoz v Dobříšské ve směru na Barrandovský most a na samotné nové radiále. Kvůli zahlcení by musel být zřejmě pravidelně uzavírán jeden či oba tunely, které mají na nové komunikaci vzniknout.
To by ale znamenalo, že se auta uzavřeným tunelům vyhnou a budou jezdit opět přes obytnou zástavbu, odkud je má nová radiála odklonit. K tomu podle Iniciativy za zlepšení Radlické radiály svádí i navržené řešení některých křižovatek.
"Nemá smysl, aby město utratilo čtrnáct miliard korun za stavbu v podobě, která může způsobit kolaps dopravy na městském okruhu. Považujeme proto za nezbytné, aby se projekt radiály přepracoval," uvedl Milan Kostohryz z Iniciativy. Dodal, že nynější návrh vychází ze stavu dopravy v 90. letech, který se ale výrazně změnil.
Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) nejsou výsledky studie nějak překvapivé. "Studie potvrdila náš předpoklad, tedy to, že ve stávající podobě by stavba přinesla jen problémy," řekl Právu Scheinherr a dodal, že prioritou je nyní co nejrychleji začít s opravou Barrandovského mostu. "Jde o nejvytíženější most v Praze. Denně po něm projede okolo sto čtyřiceti tisíc automobilů. Dobrou zprávou pro řidiče tedy je, že se nám podařilo dojednat opravu po třetinách, což znamená, že vždy budou uzavřeny pouze dva jízdní pruhy," upřesnil náměstek.

Čas pro dopracování

Stavba Radlické radiály nemá být zahájena dříve než za jedenáct let. Podle Iniciativy její odložení poskytlo dostatek času pro zlepšení projektu. Mezitím je ale nutné řešit špatnou dopravní situaci v Radlicích a Jinonicích, především pak nebezpečné úseky v dnešní Radlické, dopravní zátěž v ulicích Karlštejnská a Klikatá, a hlavně ve spodní části Radlic. Klíčová je rovněž výstavba kapacitních parkovišť P+R.
Zhruba 5,5 kilometru dlouhá Radlická radiála má navazovat na Rozvadovskou spojku a propojovat vnější a vnitřní okruh. V plánu je pět mimoúrovňových křižovatek a tři tunely, polovina trasy má vést pod zemí. Proti stavbě, která má podle odhadů vyjít na 14 miliard korun, dlouhodobě protestuje řada místních obyvatel a spolků. Bojí se zvýšení dopravy a zhoršení životního prostředí. Podle dřívějších vyjádření zástupců sdružení projektantských firem Pudis a Satra, které stavbu připravují, se však projekt drží všech limitů pro danou oblast.

     

Zdroj: 
Právo