Datum zveřejnění: 
19. 2. 2019

Kauza Studénka: Případ železničního neštěstí začal nanovo.

Prakticky na začátku je jednání v případu nárazu mezinárodního rychlíku Comenius do spadlé mostní konstrukce. Událost, následkem které zemřelo osm lidí, se přitom stala před necelými jedenácti roky.

„Přišel jsem se zase podívat. To přece není normální, aby to pořád nebylo skončené,“ řekl v pondělí 18. února tiše na chodbě Okresního soudu v Novém Jičíně Richard Salomon, jeden ze čtyř stovek cestujících v rychlíku, který 8. srpna 2008 narazil ve vlakovém nádraží ve Studénce do mostní konstrukce.

V Novém Jičíně je již poněkolikáté, i když mu připomínání děsivých okamžiků nedělá dobře. Z trauma se dodneška neotřepal.

„Krajský soud, který zrušil rozhodnutí zdejšího okresního soudu nastínil, že by se měli vyslechnout znalci, měli by se vyjádřit k věcem, které ve svých znaleckých posudcích uváděli,“ uvedl ještě před zahájením jednání státní zástupce Aleš Kopal a dodal, že do skládanky chybí poslední kousek, tedy to, co těsně předcházelo pádu mostní konstrukce do kolejiště.

„Asi by museli vypovídat pracovníci, kteří byli na místě. Ti to samozřejmě určitě vědí, ale mají právo nevypovídat. Takže jsou přítomní znalci, kteří se budou vyjadřovat ke svým závěrům. Aby soud mohl vše řádně vyhodnotit,“ dodal Aleš Kopal.

V devět hodin vstoupili čtyři z desítky obžalovaných do jednací síně, přítomní byli rovněž soudní znalci.

Jako první dostal prostor soudní znalec Tomáš Rotter, z fakulty stavební - katedry ocelových a dřevěných rekonstrukcí ČVUT v Praze. Ten uvedl více věcí, které měly vliv na pozdější pád mostní konstrukce. Jednou z nich byla například skutečnost, že konstrukce s níž se posunovalo, nebyla kotvená.

„Posledním faktorem sedmého srpna bylo, kdy zablokovaná a vychýlená jedna nosná konstrukce byla přizvednutá, tím došlo k narovnání, ale ne vrácení do původního stavu. Nebylo zjištěno, proč k zablokování došlo. Tehdy se mělo provést zaměření podpůrné konstrukce, ale nedošlo k němu,“ upozornil Tomáš Rotter.

Podle názoru Tomáše Rottera došlo rovněž k poklesu některé podpůrné konstrukce.

„Ta byla v labilním stavu až došlo k překročení, že se dostala do stavu nestabilního. Zablokování vozíku a následné manipulace s mostem přivedly podpůrné konstrukce těsně před stav zhroucení. Byly odbroušeny zbytky svárů připevňujících kola vozíku na straně Příbor, následně byla na straně Bílovce vyzvednuta mostní konstrukce…,“ přiblížil Tomáš Rotter situaci, o níž si myslí, že byla iniciací ke zřícení mostu.

„Kdyby byly dodržovány technické kvalitativní podmínky od samého začátku, tedy od přípravy záměru až do okamžiku pádu, tak pořád existovalo mnoho rozhodných okamžiků, kdy se to dalo zastavit a nemuselo k té havárii dojít,“ zdůraznil Tomáš Rotter.

Soudní jednání, které pokračuje i dnes, začalo nanovo poté, co odvolací soud zrušil rozhodnutí, kterým senát Okresního soudu v Novém Jičíně v prosinci 2017 zprostil obžalované obvinění.

Dne 8. srpna 2008 dopoledne narazil mezinárodní rychlík Comenius do krátce před jeho průjezdem spadlé mostní konstrukce. Osm lidí na následky zranění zemřelo, 95 bylo zraněno, někteří s trvalými následky.

 

Autor: 
IVAN PAVELEK
Zdroj: 
Moravskoslezský deník