Datum zveřejnění: 
17. 2. 2019

Hana SCHARFFOVÁ, moderátorka
Je králem všech velkých světových letišť. Teď se ale jeho éra chýlí ke konci. Obrovitý Airbus A380 sjede naposledy z montážních linek v roce 2021. Výrobce totiž pocítil, že budoucnost zjevně patří menším a úspornějším strojům.

Andreas PAPADOPULOS, redaktor
Stroj, který přepsal dějiny letecké dopravy. Předtím si nikdo tak velká letadla nedokázal na běžných linkách představit. Odlehčená konstrukce a téměř dokonalý tvar křídel postupně prošlapaly A380 cestu do učebnic. První plány vznikly v 80. letech. Kolos se 4 motory, o výšce 8patrového domu, nakoupily první aerolinky až o více než dvě dekády později. V roce 2008 je do své flotily zařadila společnost Emirates. Jejich masivnímu nasazení nezabránila ani dosud neobjasněná nehoda z roku 2010, kdy Airbusu za letu explodoval jeden z motorů. Pád přichází až teď a stojí za ním, stejně jako za vzestupem A380, právě dubajské aerolinky. Firma provozuje 104 strojů a čeká na dodávku 14. Bude tak mít téměř polovinu ze všech vyrobených kusů. O další ale už nemá zájem. A Airbus se proto rozhodl napsat definitivní tečku za jednou z nejúspěšnějších kapitol své historie.

Tom ENDERS, šéf společnosti Airbus
Už jsem použil v této souvislosti slovo bolestivý a přesně takové to rozhodnutí bylo.

Andreas PAPADOPULOS, redaktor
Konec už teď legendárních letadel je bolestivý pro zaměstnance Airbusu v jejich montovně ve francouzském Toulouse. Podnik totiž hodlá propustit až 3500 lidí.

Nicolas, zaměstnanec Airbusu
Ty, kteří tady v okolí žijí, tyto zprávy rozzlobily. S tímto skvělým strojem jsme vyrostli. Naštěstí budoucnost vypadá růžově. Ostatní továrny mají dostatek zakázek a nové pracovníky uvítají.

Andreas PAPADOPULOS, redaktor
Samotná firma ale letadla s kapacitou až 850 míst vnímala více jako symbol. Než jako jeden z pilířů svého podnikání.

Milan CVRKAL, letecký expert
Zastavení výroby a zastavení tedy i dodávek 380 v podstatě pro Airbus neznamená žádnou obrovskou ztrátu, bez které by se nemohl obejít.

Andreas PAPADOPULOS, redaktor
A380 vynesly konsorcium evropských strojíren na první příčky v oboru dopravního letectví. Ještě v 80. letech byl přitom dominantním výrobcem Boeing s vlajkovou 747.

Milan CVRKAL, letecký expert
Airbus 380 je v podstatě snahou Airbusu zachytit tu vlnu těch obřích dopravních letadel, která už samozřejmě v průběhu let dospěla k takovému konci, který právě teďka sledujeme.

Andreas PAPADOPULOS, redaktor
V příštích desetiletích se podle expertů letecká doprava zeštíhlí. I menší letadla mají dolet i komfort srovnatelný s dvoupatrovými obry. I proto se teď vývoj i výroba soustředí na letouny o zhruba poloviční kapacitě než A380.

Milan CVRKAL, letecký expert
A letecké společnosti se právě na tyto typy, ať už z provozních a zejména i z ekonomických důvodů, budou stále více zaměřovat.

Andreas PAPADOPULOS, redaktor
Airbus ukázal, že díky spolupráci napříč zeměmi dokáže vyvinout podobně složitý stroj, jako Američané. Dodnes se křídla montují v Británii, trup v Německu a Francii a ocasní část letounu ve Španělsku. Na podobný model výroby vsadily na přelomu tisíciletí i nadzvukové Concordy. I ty z nebe postupně zmizely. Ale právě tyto projekty, v čele s A380, vynesly Evropany do čela světového letectví. Za 30 let se konsorciu podařilo navýšit podíl na trhu z 15 na 50 %. Andreas Papadopulos, Česká televize.

Hana SCHARFFOVÁ, moderátorka
A letecký odborník Milan Cvrkal se jakoby zázrakem z reportáže přenesl přímo k nám do studia. Dobrý večer.

Milan CVRKAL, letecký expert, Fakulta dopravní ČVUT
Dobrý večer.

Hana SCHARFFOVÁ, moderátorka
Jak se podle vás na A380 bude vzpomínat? Jako na jakousi legendu létání, anebo spíš na obrovskou vzdušnou babylonskou věž, která málem svůj mateřský koncern rozvrátila?

Milan CVRKAL, letecký expert, Fakulta dopravní ČVUT
Tak 380 rozhodně nebyla nějakou babylonskou věží. Byl to v době svého vzniku, a teď mluvíme o 90. letech minulého století, v podstatě opravdu technický unikát sestrojený s tehdy moderními progresivními výrobními metodami s použitím moderních poznatků leteckého konstruktérství a byl tehdy šit, řečeno, na míru tehdejším požadavkům leteckých dopravců, kteří požadovali takovýto letoun pro dopravu velkého počtu cestujících mezi velkými středisky, velkými letišti takzvanými Haby, z nichž potom cestující po přestupu pokračovali dál do svých destinací. Z tohoto pohledu můžeme říct, že 380 patří opravdu význačné místo v civilním dopravním letectví.

Hana SCHARFFOVÁ, moderátorka
Pomiňme tedy ten hezký fakt, to přetahování se o to, v jaké zemi se která část bude vyrábět a kdo na tom kolik vydělá. Ale řekněte mi, proč podle vás tedy neuspěl v současné době, už nechtějí lidé tolik přestupovat?

Milan CVRKAL, letecký expert, Fakulta dopravní ČVUT
Tak samozřejmě těch aspektů je několik. Zjednodušeně řečeno můžeme říci, že se změnil trend v cestování za těch uplynulých 20, 25 let. Jak už jsem říkal, v době vzniku 380 spočíval ten základní trend v dopravě velkého počtu cestujících z místa A do místa B, odkud pokračovali po přestupu do svých destinací. Tak, jak se měnila letadlová technika, jak pokračoval vývoj, zejména motorů, tak samozřejmě vznikaly i menší typy, které byly schopny dokonale a v některých případech i ekonomičtěji pokrýt poptávky leteckých společností, tyto typy jsou určeny pro dopravu 250 až 350 cestujících. A protože jsou menší než 380, tak dokáží využít většího počtu letišť po celé zeměkouli a tudíž cestujícím mnohdy odpadlo to nepříjemné přestupování a čekání na další spoj.

Hana SCHARFFOVÁ, moderátorka
Jakou roli hrál či hraje Airbus 380 v tom věčném souboji Airbusu s Boeingem. Přeci jenom Boeing byl zřejmě trochu prozíravější a ten svůj obří Jumbo Jet stáhl z prodeje trošku dřív, jestli se nemýlím?

Milan CVRKAL, letecký expert, Fakulta dopravní ČVUT
Tak co se týká "souboje" těchto velkokapacitních obrů, Airbusu 380 a Boeing 747, myslím si, že ten souboj je tak zhruba vyrovnaný, protože oba tyto typy jsou čtyřmotorové, oba tyto typy jsou v podstatě určeny k dopravě o 450 do 550 cestujících, čili jsou zhruba na stejné úrovni ve stejné kategorii. A stejně tak jako 380, tak i Boeing 747 řeší v současnosti aktuální situaci, to znamená zastavení výroby těchto letadel. V dnešní době už není trend, který by požadoval čtyřmotorová velká dopravní letadla, protože stejný počet cestujících, nebo respektive menší počet cestujících, ale stejné výkony, dnes dokáží zajistit i menší a ekonomičtější dvoumotorové dopravní typy.

Hana SCHARFFOVÁ, moderátorka
Pane Cvrkale, děkujeme za informace. Na shledanou.

Milan CVRKAL, letecký expert, Fakulta dopravní ČVUT
Děkuji vám, na shledanou.      

Zdroj: 
Radiožurnál