Datum zveřejnění: 
31. 1. 2019

Libor DVOŘÁK, moderátor
Česká republika potřebuje vysokorychlostní železnice. Na to se shodly dopravní experti, kteří se dnes sešli na semináři v Praze. Rychlodráhy podle akademiků pomohou Česku ekonomicky, sociálně i ekologicky. Bohužel je ale realita od těchto úvah pořád hodně vzdálená. V Česku se o rychlodráhách často mluví, ale žádná z nich se zatím nestaví. Západní Evropa nám v tomto ohledu rychle utíká, nebo spíš ujíždí. Ve spojení jsme s docentem Lukášem Týfou z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze. Dobrý den, pane docente.

Lukáš TÝFA, Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického
Dobrý den.

Libor DVOŘÁK, moderátor
Začněme takhle. Co všechno by Česká republika získala, kdyby už nějakou tu rychlou železnici měla?

Lukáš TÝFA, Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického
No, především by získala rychlé spojení mezi jednotlivými regiony republiky a rychlé spojení i do důležitých center v zahraničí a druhá výhoda by byla, že by získala i vlastně vyšší kapacitu v železniční dopravě obecně, to znamená, že by došlo k částečnému uvolnění stávajících tratí, které by se mohly využít pro přidání dalších vlaků, třeba v regionální dopravě a především chybějící kapacitu využila na doprava nákladní.

Libor DVOŘÁK, moderátor
Na jednom specializovaném webu jsem se dočetl toto - kdybychom začali okamžitě stavět a vysokorychlostní tratě zprovoznili už v roce 2032, budeme pořád za západní Evropou zhruba padesát let pozadu. Je to manko opravdu tak velké?

Lukáš TÝFA, Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického
No, v té době, kolem roku 2030, to tak pravděpodobně bude, nevím jestli přímo padesát let, ale rozhodně budeme hodně vzdáleni, protože v těch státech okolo nás a jinde ve světě jaksi ta výstavba těch vysokorychlostních tratí stále pokračuje, neustále se rozvíjí a nemusíme chodit ani daleko, stačí se podívat za naše hranice do Německa.

Libor DVOŘÁK, moderátor
O českých rychlodráhách se uvažuje už od sedmdesátých let. Co je hlavním důvodem toho, že se stále nezačalo?

Lukáš TÝFA, Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického
No, chyběla tomu jednoznačná a dlouhodobá politická podpora a teprve k té se v podstatě v současnosti dostáváme, takže proto ta výstavba těchto tratí nabývá i takových konkrétnějších rozměrů. A v každé době potom byla jiná výmluva k tomu, proč to nejde. Kdysi to byly peníze, dneska se dostáváme na opačnou stranu, že peníze k tomu určené by byly, ale zase vázne, nebo spíš hodně dlouho trvá příprava těch projektů, výkup pozemků a vlastně příprava té administrativy, než potom se očekává, že bude trvat ta vlastní výstavba.

Libor DVOŘÁK, moderátor
Hodně se mluví o tom že, a když si vzpomenu, kudy dejme tomu vede francouzská rychlostní železnice TGV, že ten terén u nás je příliš složitý, komplikovaný a tak dále. Co o tom soudíte jako odborník?

Lukáš TÝFA, Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického
Tak oproti té řekněme vnitřní části Francie třeba ano, ale když nebudeme chodit tak daleko a podíváme se právě třeba do sousedního Německa, tak tam mnohde ten terén mají minimálně stejně komplikovaný jako my, takže jako to určitě není nepřekonatelný problém.

Libor DVOŘÁK, moderátor
Sousední Německo, když už o tom mluvíte, by hodně stále o rychlodráhu z Drážďan do Prahy. Mohlo by se začít právě tady a nehrozí, už jsme o tom mluvili, na tomto úseku podobné ekologické a geologické problémy, jak u dálnice D8?

Lukáš TÝFA, Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického
No, tam projekt má reálnou šanci, že jaksi bude realizován velmi brzy právě proto, že má podporu z německé strany a tam to je podpora vlastně která vychází z řešení jejich problémů, které se týkají především velkého hluku v údolí Labe od projíždějících vlaků a samozřejmě i rostoucí poptávky cestujících po té mezinárodní přepravě v této relaci, takže myslím si, že tam ten projekt má dobře nakročeno k tomu, že bude realizován brzy z tohohle toho důvodu a zároveň to bude i šance pro to, abychom my se z přípravy toho projektu hodně naučili, protože německá strana, dáli se to tak říct, tak bude tam mít velmi, velmi důležité slovo. Takže to by potom nám mělo pomoci překonat některé dětské nemoci, které bychom jinak museli absolvovat i při řešení jiných projektů. Ale bylo by chybou, pokud by zůstalo u spojení s Německem jenom právě v tomhle tom jednom místě, určitě by se mělo řešit ještě další spojení s tímto naším asi nejdůležitějším sousedem.

Libor DVOŘÁK, moderátor
Hned na to navážu. Jak by podle vašeho soudu mohla ideálně síť rychlodrah v České republice vypadat?

Lukáš TÝFA, Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického
No, asi ideální by to bylo tak, kdyby v podstatě všechna krajská města byla nějakou takovouto železniční sítí mezi sebou vzájemně propojena. Ani to není sice v současnosti v plánu, ale myslím si, že pak ve vzdálenější budoucnosti k tomu dojde, ale ono by právě bylo výrazným úspěchem, pokud by se podařilo vybudovat tu síť tak, jak v současnosti je ze strany Ministerstva dopravy i Správy železniční dopravní cesty plánována, to znamená napojit, nebo propojit Prahu se severem se západem, východem, na Moravě pak spojit vlastně Ostravsko s Brnem a potom dále na Vídeň a Bratislavu a samozřejmě se nesmí zapomenout ani na to spojení mezi Prahou a Polskem přes řekněme severovýchodní Čechy.

Libor DVOŘÁK, moderátor
To byl docent Lukáš Týfa z fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze. Děkuji a pěkný večer.

Lukáš TÝFA, Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického
Také děkuji. Na shledanou.      

Zdroj: 
ČRo Plus