Datum zveřejnění: 
29. 1. 2019

Hlávkův most, spojující pražský Karlín a Holešovice, čeká další etapa průzkumu. Technická správa komunikací (TSK) začala včera večer se zátěžovými zkouškami oblouků v jedné z jeho částí. Potrvají do 1. února.
Probíhat budou za plného provozu, provoz aut ani tramvají nebude během testů omezen, pouze chodci v nočních hodinách budou moci využít jen jeden ze dvou chodníků.
"Abychom nenarušili plynulost provozu, budeme práce realizovat v noci od 20 do 6 hodin," upřesnil generální ředitel TSK Petr Smolka s tím, že jde o další část celkové diagnostiky Hlávkova mostu, na jejímž základě vzniknou návrhy rozsahu rekonstrukce mostu. Podle ČTK budou zkoumány čtyři oblouky ve směru z centra vpravo, které jsou mezi Štvanicí a holešovickým břehem.
Na most nebudou najíždět nákladní vozy, ale odborníci použijí takzvaný budič kmitů, který byl použit už při zkoumání nedalekého Libeňského mostu.
Je to přístroj, který most rozvibruje, experti budou sledovat frekvence vyslané přístrojem. Z měření odezvy pak zjistí stav mostu.
"V minulosti na důkladné diagnostiky pražských mostů nebylo dost peněz, mimo Libeňského mostu. Pro nás jsou ale momentálně jednou z priorit. V tomto volebním období bychom navíc rádi zahájili projektovou přípravu Rohanského mostu. Ten by měl v budoucnu ulevit problémům v dopravě, kterou opravy Hlávkova mostu způsobí. Už nyní dopravní situaci komplikuje omezení na Libeňském mostě," řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Hlávkův most patří k jednomu z nejfrekventovanějších v Praze. Ve všední den po něm v obou směrech projede sedmdesát až osmdesát tisíc automobilů. TSK společně s Kloknerovým ústavem na železobetonovém mostě uskutečnila již několik diagnostických prací v loňském roce. V září zde byla instalována čidla, která měří pohyby kloubů oblouků při změnách teploty.
"Také jsme odebrali velké množství vzorků materiálů, zejména betonu, které zkoumáme v laboratoři. Podrobně také prohlížíme stav konstrukcí, zaznamenáváme jejich poškození a poruchy. Probíhá i podrobný stavebněhistorický průzkum. Kromě dynamických zkoušek nás ještě čekají zkoušky statické a řada dalších prohlídek, odběrů a testů," uvedl Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT.
Připravované opravy Hlávkova mostu musí navíc schválit i památkáři, protože most je od roku 1958 památkově chráněný. Původní konstrukce Hlávkova mostu je z roku 1914 a v 60. letech k ní byla přistavěna nová.
Výsledky všech diagnostických prací by měly být známy do konce června letošního roku.       

Autor: 
Pavla Franzkiová
Zdroj: 
Právo