Datum zveřejnění: 
28. 1. 2019


Americká stáj Haas F1 Team přislíbila vystavení svého závodního monopostu VF-16 na galavečeru Zlatý volant, který se uskuteční 20. února v pražské prostoru Pragovka.

S modelem VF-16 tým Haas v roce 2016 debutoval v seriálu F1 a hned v prvním závodě s ním francouzský pilot Romain Grosjean vybojoval 8 bodů, což byl největší úspěch debutujícího týmu od vstupu Toyoty do F1 v roce 2002. V úvodní sezóně se tým Haas umístil celkově osmý. V loňské sezóně se umístil už na úctyhodném pátém místě. Návštěvníci Zlatého volantu budou mít model VF-16 v Pragovce doslova na dosah ruky.

Nepůjde o zdaleka jediný vzácný exemplář ze světa motorsportu. Přítomna bude také celá řada současných i historických závodních speciálů. Doplňkem k ostré Formuli 1 bude třeba elektro-formule studentů z ČVUT, kteří se postarali nejen o její vývoj, ale sami v ní závodí například na mosteckém polygonu. Dalším soudobým českým prototypem je okruhový speciál R1T z dílny jedné z nejstarších značek aut na světě Praga.

Ze soudobých závodních speciálů, které budou na předávání cen Zlatý volant k vidění, jmenujme ještě dva závodní náklaďáky týmu Buggyra Racing – dakarský speciál pilota Martina Kolomého a samozřejmě také okruhový tahač Adama Lacka, mistra Evropy v závodech tahačů 2017 a několikanásobného držitele Zlatého volantu v kategorii okruhových závodů. Do Pragovky se podívá rovněž výrazný vůz Škoda Octavia RS Cup ze série OC Benet Cup. Výčet okruhových speciálů uzavře jedno americké auto ze série NASCAR, která se v rámci evropské divize Euro NASCAR premiérově představí koncem června na mosteckém autodromu.

Industriální prostor Pragovky nabídne také řadu historických vozidel, např. vůz Aero Minor Sport, který v roce 1949 slavil nečekaný úspěch na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, kde vyhrál ve své kategorii a po přepočtu kubatur skončil celkově druhý. Tomuto úspěchu učinili přítrž komunisté, kteří oba členy posádky poslali na dlouhé roky do vězení za to, že vyhranou částku uložili ve švýcarské bance. Auto je momentálně ve vlastnictví spolku, který ho postupně repasuje a v roce 2020 s ním plánuje závodit na historickém Le Mans.

Nešťastný osud postižený komunistickým režimem, který motorsportu příliš neholdoval, měl také závodní speciál Tatra z padesátých let, který dnes patří MUDr. Jaroslavu Větvičkovi, sběrateli veteránů, který se coby lékař stará o české olympijské sportovce. Prototyp vyvinutý jako speciál na školení juniorských závodníků se dočkal pouze jednoho exempláře, který bude k vidění na Zlatém volantu. K vidění zde budou také dva historické vozy značky Praga.

Galavečer Zlatý volant se uskuteční 20. února v prostorách Pragovky v pražských Vysočanech.

Zdroj: 
autoweb.cz