Datum zveřejnění: 
28. 1. 2019

Hlávkův most mezi Bubny a Florencí je již poněkolikáté pod drobnohledem odborníků. Tentokrát plánují odborníci zkoumat jeho dynamické vlastnosti, a to v pondělních nočních hodinách. Pomocí speciálního přístroje, takzvaného budiče kmitů, se mostní konstrukce rozvibruje podobně jako struna na kytaře a další zařízení měří jeho reakci. Analýza by měla trvat do pátku 1. února v časech od 20:00 do 6:00.

Jak správně zní most? Tomu se pokusí přijít na kloub odborníci z TSK, ČVUT a Inset s.r.o. V pondělí večer totiž rozvibrují most a čidla budou měřit reakci jeho konstrukce. Samotný most má totiž svoji vlastní frekvenci, na niž se chtějí specialisté zaměřit.

„Když se přiblížíme k jeho vlastní frekvenci, tak se most vybudí a na přístrojích vidíme zvýraznění místa, kde tu frekvenci má,“ zjednodušeně vysvětluje Ludvík Hegrlík, jednatel společnosti Inset s.r.o., která provádí měření. Automobilová doprava prý testování nijak výrazně neovlivní.

Hotovo v létě

Dynamické zkoušky jsou naplánované od 28. ledna do 1. února a probíhají od 20:00 do 6:00. Během nich je uzavřená pravá strana chodníku při pohledu z centra. Současné měření je přitom jen střípek z komplexního průzkumu konstrukce. Na jaře by se měla stavba podrobit dalším měřením a s koncem všech diagnostických prací se počítá nejpozději v letních měsících.

Nejširší most

Podle ředitele Kloknerova ústavu Jiřího Kolíska Hlávkovu mostu nejvíce uškodilo počasí: „Velké zatížení způsobují těmto konstrukcím jenom teploty. Změna v průběhu roku i dne vyvolává různá napětí. Dochází k mrznutí vody, způsobuje to rozpadání méně kvalitního betonu a podobně,“ prozrazuje Kolísko.

Hlávkův most je dlouhý 296 metrů a je považovaný za nejširší most v Praze. Zajímavostí je, že je postaven z několika částí, které se v průběhu let stavěly tak, aby na sebe navazovaly: „Celé to souměstí je svým způsobem velmi komplikované a mostaři si zde přijdou na své,“ usmívá se Kolísko.

 

Zdroj: 
Blesk.cz