Datum zveřejnění: 
10. 1. 2019

Povědomí o carsharingu jako jednom z fenoménů sdílené ekonomiky se rozšiřuje a stále více lidí přestává automobil vnímat pouze jako znak společenského postavení, který se zkrátka nedává z ruky. Do popředí se pomalu ale jistě dostává praktický pohled zohledňující náklady spojené s vlastnictvím vozu nebo četnost jeho užívání. Jak lidé sdílení vozů vnímají a jakým směrem se tato služba bude ubírat?

<

Rozlišujeme dva základní druhy carsharingu. Prvním je klasický P2P (peer-to-peer), tedy sdílení mezi jednotlivými uživateli, druhou možností je tzv. free-floating carsharing, kdy vozy patří jedné právnické osobě. Flotila aut je v takovém případě rozmístěna v určité oblasti přímo na ulicích a je lidem k dispozici pro zapůjčení.

„Vozy od jiných uživatelů se zpravidla půjčují na dovolenou či na víkend, kdežto flotilové vozy se častěji využívají k pohybu po městě jako náhražka taxi nebo MHD,“ vysvětluje rozdíl Petr Dörner, odborník na P2P carsharing působící ve společnosti ŠKODA AUTO DigiLab. ŠKODA AUTO DigiLab je inovační laboratoř se sídlem v Praze, která se zaměřuje na mobilitu, konektivitu a digitalizaci.

 

Uniqway, celoevropsky jedinečná carsharingová platforma pro studenty, je k dispozici studentům a pedagogům Českého vysokého učení technického, Vysoké školy ekonomické a České zemědělské univerzity. Podmínky pro to, aby služba mohla vzniknout, vytvořily ŠKODA AUTO ČR a ŠKODA AUTO DigiLab.

Koho může carsharing oslovit?

V mnohých dodnes přetrvává postoj „mé auto, můj hrad“ a je pro ně nemyslitelné dát vůz někomu k dispozici nebo si naopak půjčit cizí. Tento názor je však na ústupu a obzvlášť v mladší generaci lze najít pravidelné uživatele sdílených automobilů.

Typický uživatel carsharingu je člověk mezi 20 a 45 lety žijící ve větším městě, kde k přesunům využívá městskou hromadnou dopravu, kolo či koloběžku. Na víkendové cesty za rodinou či zážitky potom sáhne právě po sdíleném automobilu. Majitelé sdílených vozů jsou v průměru o trochu starší a zpravidla mají v domácnosti 2 až 3 auta. Navíc u nich převládá pragmatický postoj, že půjčení vozu několikrát do měsíce jim zaplatí náklady, které jsou s autem spojené.

Autor: 
Jiří Cysař
Zdroj: 
cysnews.cz