Datum zveřejnění: 
8. 1. 2019

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
A já dodávám, že negativní vliv právě mobilů na řízení se dnes dá už i změřit.

Martin TYBUREC, redaktor
Tahle žena píše zprávu, nedrží volant, a přesto vjíždí do křižovatky. Řídit s telefonem v ruce je přestupek, a dost nebezpečný. Podobná nepozornost se podílí na 40 % dopravních nehod v Česku. Jak se používání mobilu za jízdy projeví na mých reakcích, zkusíme změřit pomocí tohoto simulátoru, který mají na Fakultě dopravní ČVUT v Praze.

Jan VÁLEK, vývojář simulátoru
Řídí se to jako běžný automobil. My budeme sledovat vaše reakce, vaše chování, zejména pomocí systému těchto kamer, které zaznamenávají vektor pohledu vašeho zraku.

Martin TYBUREC, redaktor
Já teda budu celou cestu psát sms.

Martin TYBUREC, redaktor
Uff, srnka. Kromě psaní zprávy zkoušíme telefonování a taky plně soustředěné řízení.

Jan VÁLEK, vývojář simulátoru
Můžeme vidět, že ve chvíli, kdy jste telefonoval, tak se ta reakční doba přibližně zdvojnásobila na přibližně 1,2 sekundy. Ale ve chvíli, kdy jste psal sms, tak vaše reakční doba byla ještě mnohem delší.

Martin TYBUREC, redaktor
Z jediného pokusu se určitě nedá zobecňovat. Ovšem vliv telefonování za jízdy mnohem důkladněji zkoumala i řada opravdových vědeckých studií.

Pavel ŘEZÁČ, dopravní psycholog
Například norský výzkum, který se věnoval právě prodloužení pozornosti. Je patrné, že přibližně o jednu sekundu se prodlužuje ta reakční doba.

Martin TYBUREC, redaktor
Mobil ohrožuje taky chodce, lidem sledujícím na ulici prakticky jen displej, se odborně říká smartphone zombie. Třeba v Německu proto zkoušeli umisťovat výstražná světla do země, kde si jich takový člověk spíš všimne, jinde šli ještě dál. Tyhle pruhy vyhrazené pro uživatele mobilu zkoušeli v Belgii, Číně nebo Spojených státech. Markéta Chumchalová a Martin Tyburec, Česká televize.      

Zdroj: 
ČT 1