Datum zveřejnění: 
7. 1. 2019

Martina MAŠKOVÁ, moderátorka
Dálnice D1 u Humpolce je už zase průjezdná v obou pruzích, ale ve vládě kauza ještě nedojela. Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO, kterého premiér a předseda téhož hnutí Andrej Babiš zkritizoval za nezvládnutou komunikaci kauzy, zdá se, svou pozici ustál. O jeho výměně se prý nemluvilo. Spolu s premiérem představil plán dokončení rekonstrukce v kritickém úseku dálnice u Humpolce, kde před svátky kolabovala doprava. Za první úkol označili nutnost rychle najít firmu, která rozpracovaný úsek rychle dokončí. Podle ministra Ťoka zatím nešlo postupovat jinak a tedy předejít zpoždění stavby.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
My jsme si žádnou provizi nemohli dát, že můžeme tu firmu okamžitě vyměnit za jinou a dát tam tyhle ty podmínky. Je to prostě v souladu se zákonem. Děláme všechno proto, abychom ten úsek dali do pořádku. O tomto víkendu se nám podařilo 4 kilometry dálnice osvobodit od těch svodidel, ty další budou upraveny tak, že tam musíme nejdříve ty výkopy, které ta firma neudělala nebo nezasypala, a hlavně kaverny, které vznikly jejich prací, ty se musí zastabilizovat a naším cílem bude dát tu dálnici do pořádku, tak aby tam žádné omezení nebylo. A hledáme teďka možnost, abychom mohli tu dálnici rychle předat jinému zhotoviteli a využít pro to přímé zadání.

Martina MAŠKOVÁ, moderátorka
Tolik ministr dopravy Dan Ťok, který také odmítl návrhy, aby Ředitelství silnic a dálnic pokračovalo v dálniční stavbě samo. Já jsem teď ve spojení s Petrem Moosem, bývalým ministrem dopravy, teď profesorem z Fakulty dopravní ČVUT. Dobrý den.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, profesor, Fakulta dopravní ČVUT
Dobrý večer, dobrý večer.

Martina MAŠKOVÁ, moderátorka
Je z vašeho pohledu správná cesta zadat dokončení toho citlivého úseku, jak říkají politici napřímo, takže bez veřejného výběrového řízení?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, profesor, Fakulta dopravní ČVUT
Už nic jiného nezbývá, protože ty ztráty, které by vznikly prodlením, hledáním klasickou cestou, by určitě tu podmínku, že musíme jednat jako řádní hospodáři, tak by nebylo možno splnit. Takže jsem přesvědčen, že je nutno jít touto kratší cestou.

Martina MAŠKOVÁ, moderátorka
A sdílíte také názor, že Ředitelství silnic a dálnic nemohlo udělat nic navíc, aby předešlo onomu kolapsu z půlky prosince?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, profesor, Fakulta dopravní ČVUT
Já tenhle ten názor nesdílím. A nesdílím to proto, že k tomuto problému bylo zaděláno už nebo ta příčina už má někde v roce 2012, když se připravovala rekonstrukce D1. Tenkrát jsme jako dopravní fakulta doporučili, aby byl zajištěn provoz tak, aby uživatelé té komunikace v době rekonstrukcí již dlouho dopředu byli varováni elektronicky řízenými proměnnými značkami o tom, že je třeba omezit rychlost. A zkrátka regulovat ten proces, ten provoz na té dálnici prakticky od Brna až do Prahy jako jeden organismus. To jsme nabízeli tehdejšímu ŘSD, dokonce vznikl projekt, který je metodikou, jak takovéto projekty je třeba realizovat. Ten, ta metodika je v šuplíku na ŘSD a využita nebyla. Takže dneska je situace taková, že řidiči jedou 130 a někdy i mnohem více, přijedou k opravovanému místu, tam se zastaví a stojí. Vzniká kongesční stav, který je nebezpečný.

Martina MAŠKOVÁ, moderátorka
Ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa v souvislosti s tou kalamitou na D1 připomněl i problém některých nezodpovědných řidičů, kteří blokují cestu vozům údržby a také praxi, která funguje v zahraničí, ale znamená dočasné uzavření provozu. Teď si ho poslechněme:

Jan KROUPA, ředitel Ředitelství silnic a dálnic
Pokud přichází takovýto kalamitní sníh, tak například v Německu, ale i třeba v Rakousku ta dálnice se uzavře, vlastně nechá se vyčistit, my jsme to předvedli teď v minulým týdnu taky, nechá se vyčistit a následně znovu vlastně se na tu dálnici pustí ty kamiony.

Martina MAŠKOVÁ, moderátorka
Tolik Jan Kroupa, ředitel Ředitelství silnic a dálnic. Jak může, pane Moosi, podle vás Ředitelství ještě ulevit dálnici D1 teď, na co si musí dát pozor? Předpokládám, že ta posunutá svodidla jsou spíš jenom dočasnou pomocí.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, profesor, Fakulta dopravní ČVUT
Určitě, samozřejmě a bude to úleva, až budou odstraněna celá. A vidím pomoc ve vzoru, který bychom si mohli vzít z rakouských dálnic, když opravovali Rakušané nebo rozšiřovali, modernizovali dálnici mezi Vídní a Salzburgem, což je podobný případ jako mezi Prahou a Brnem. Tak to liniové řízení provozu proměnnými značkami na branách, kdy rychlost byla regulována mezi 130, 80, někdy až 60 kilometry, někde dokonce se objevila regulace jízdy kamionů v levém pruhu. Prostě oni to řízení zvládli velmi dobře. U nás jsme se k tomu dodneška nedopracovali a to máme Národní dopravní informační centrum, které by prostřednictvím informačních tabulí a takovýchto značek mělo tomuto provozu se věnovat.

Martina MAŠKOVÁ, moderátorka
Ministr Dan Ťok také odmítl kritiku, že neotvírá dostatek dálnic. Říká, že nemůže otevírat desítky nových kilometrů dálnic na zelené louce, když ty stavby před rokem 2014 nikdo nezahájil. To podle vás odpovídá realitě?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, profesor, Fakulta dopravní ČVUT
No mám pravdu, musím se zastat pana ministra, protože nejde jen o to zahájení, jde o ty přípravy. Ty stavby nebyly připraveny. Když dokonce v roce 2012 nebo kdy tady byl pan ministr, tak dokonce přípravu staveb zastavil. Neboli té přípravě bránily nejenom legislativní, ale potom i organizační postupy. Takže vlastně ty stavby nebyly připravené. Ale ...

Martina MAŠKOVÁ, moderátorka
No tedy je, nebo není šance, aby vláda v souladu se svým programovým prohlášením do roku 2021 zprovoznila 210 kilometrů dálnic, z toho 110 nových a 100 kilometrů té opravené D1?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, profesor, Fakulta dopravní ČVUT
Moc bych si to přál nejen jako řidič, ale jako občan samozřejmě a moc bych to přál i v životě na té dálnici a na naší dálniční síti. Ale obávám se, že pokud nedojde k vytvoření nových legislativních podmínek, myslím tím zákon o liniových stavbách, tak to bude dost těžké, i když skutečně bych to našim řidičům i sobě přál.

Martina MAŠKOVÁ, moderátorka
Petr Moos, bývalý ministr dopravy. Díky, na shledanou.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, profesor, Fakulta dopravní ČVUT
Na shledanou.      

Zdroj: 
ČRo Plus