Datum zveřejnění: 
19. 12. 2018

Letecký tým BUT Chicken Wings z Fakulty strojního inženýrství za sebou má velmi úspěšný rok. Po čtyřech letech od svého vzniku se mladým konstruktérům podařilo letos v září zvítězit v mezinárodní soutěži New Flying Competition v Německu. Teď ambiciózní studenti z Brna spojili síly s kolegy z Fakulty strojní ČVUT v Praze a společně chtějí uspět v soutěži Air Cargo Challenge 2019.

Ve vzduchu rozpětí křídel pět metrů, při stání na letištní ploše jen necelý metr. Právě toto zmenšení rozpětí křídel společně s unikátním klikovým mechanismem, který vyvinuli brněnští studenti z týmu BUT Chicken Wings, nejvíce oslovilo odbornou porotu mezinárodní soutěže New Flying Competition. Soutěž pořádaly letecké společnosti Airbus a Lufthansa ve spolupráci se studentskou asociací Neues Fligen e. V. z vysoké školy HAW Hamburg. "Zadání bylo náročné v tom, že se nabízelo několik možností řešení. První týdny práce jsme strávili kreslením náčrtů, výpočty a ověřováním našich teoretických předpokladů.
Nakonec jsme se rozhodli vyvinout unikátní mechanismus, který umožní složit křídla letounu po přistání podél trupu. Klikový mechanismus, který využívá nosné vzpěry také jako kinematické členy, dokáže zredukovat rozpětí křídel z pěti metrů při vzletu na parkovacích 0,92 metru," objasnil vedoucí sekce Křídlo a student FSI Filip Stanislav. Studenti se při návrhu mechanismu letounu s názvem Shark soustředili zejména na maximální redukci rozpětí. Toto kritérium mělo totiž při hodnocení největší váhu. "Námi vyvinutý způsob redukce rozpětí současně nezvětšuje ostatní rozměry letounu, tedy délku a výšku. Komplikovanost našeho mechanismu spočívá zejména v tom, že je nutné přesně dodržet polohy všech pohyblivých součástí a také dosáhnout jejich dostatečné tuhosti. V případě jakýchkoli nepřesností totiž přestává fungovat navržená kinematika pohybu a narůstají síly ve všech komponentech mechanismu. Toto technické řešení zaujalo i technickou komisi a pomohlo nám k vítězství v soutěži," popsal konstruktér trupu Jan Rohánek.
Na soutěži v Hamburku svoje letouny představily také týmy z Německa, Mexika, Číny a Ázerbájdžánu. "Měli jsme možnost pozorovat výhody i úskalí jednotlivých řešení.
Vyvrcholením celé čtyřdenní události byly dva soutěžní lety. V prvním z nich týmy prezentovaly výkonové charakteristiky letadla. Zde,kuřata‘ předvedla své kvality a bezkonkurenčně si odnesla nejlepší výsledek. Druhý let cílil především na odolnost konstrukce při předepsaném zatížení +3G v sinusovém letu třikrát po sobě," přiblížil vedoucí týmu a pilot Tomáš Trojánek. Přestože z druhého letu si tým odnesl malou penalizaci, BUT Chicken Wings se nakonec radovalo z vítězství.

Tisíce hodin práce od prvního náčrtu k testovacímu letu

Návrhu a stavbě letadla se dvacetičlenný tým studentů z Leteckého ústavu FSI věnoval celý akademický rok 2017/2018. "Příprava byla velmi náročná. O koncepci letounu jsme začali přemýšlet loni v říjnu, během vyučování i po něm. Od dubna jsme pak věnovali stavbě letounu téměř každý víkend. Největšími problémy byly samotná velikost modelu, složitost sklápěcího mechanismu, která vyžadovala velkou přesnost výroby všech součástek, a v neposlední řadě také finanční stránka. Pro stavbu Sharka jsme použili kompozitní materiály, překližku, balsu i letecké slitiny hliníku," řekl Tomáš Trojánek.
Posíleni novými zkušenostmi a také úspěchem se tým pustil do příprav nové sezóny. A změn přišlo hned několik. Tou nejzásadnější bylo rozšíření týmu, který měl dosud svoji základnu pouze mezi studenty FSI, o studenty z Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní ČVUT v Praze. Tým se z původních pěti zakládajících členů rozrostl na celkový počet osmnácti členů působících na VUT v Brně a šesti nových členů působících na ČVUT v Praze.
Budoucí inženýři se už naplno pustili do příprav na mezinárodní soutěž Air Cargo Challenge, která se bude konat v německém Stuttgartu v srpnu 2019. Každoročně se jí účastní přes 400 studentů z celého světa. Kuřata už pilně pracují na konceptu nového letounu a my jim držíme pěsti!

BUT CHICKEN WINGS

Studentský tým vznikl na Leteckém ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v roce 2014. Tým v každém akademickém roce navrhuje a sestrojuje model malého bezpilotního letounu, s nímž se poté mladí konstruktéři účastní jedné vybrané mezinárodní soutěže. V týmu působí přibližně 20 studentů, kteří se projektu věnují ve svém volném čase. Hlavním úkolem soutěží je rozvíjet teoretické a praktické dovednosti leteckých inženýrů ještě při jejich vysokoškolském studiu. Studenti se práci věnují zdarma nad rámec školních povinností a s náklady na stavbu letounu jim pomáhají sponzoři.       
 

Autor: 
Radka Šťávová
Zdroj: 
Události na VUT v Brně