Datum zveřejnění: 
15. 12. 2018

Od pátečního večera až do dnešní noci probíhají na mostě v Bubenské ulici u metra Vltavská zatěžovací zkoušky plně naloženými nákladními vozy. Testování prověří stav mostu a ukážou, v jakém rozsahu je třeba stavbu podepřít. Most byl z důvodu bezpečnosti uzavřen pro veškerou dopravu na konci října, kdy se jeho stav začal rychle zhoršovat. Po preventivním podepření mostu se na trasu vrátila tramvajová doprava, pro automobily zůstal most uzavřen.

„Už v září doporučili odborníci na základě diagnostického průzkumu provést na mostě další diagnostiku, včetně zatěžovací zkoušky. Je to velmi důležité i s ohledem na to, že se ukázalo, že vnitřní konstrukce mostu neodpovídá původnímu projektu ze sedmdesátých let, a existuje podezření, že nosná lana uvnitř betonové konstrukce mohou být na některých místech zkorodovaná. Právě zatěžovací zkoušky nám ukážou, jak se bude most chovat při různém zatížení, a bude z nich také zřejmé, zda je připraven na finální podepření,“ říká náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).¨

Zatěžovací zkouška

Technici nejprve o dva centimetry oddálili od mostní konstrukce provizorní podpěry, které jsou pod mostem instalovány od jeho říjnového uzavření. Odstranili dosavadní čidla a následně most osadili potřebnými snímači. Po těchto přípravných pracích nejprve otestovali připravenost mostu na zatížení a poté včera večer po 19. hodině začala samotná zkouška.

Na most najíždí v různých intervelech a na přesně určená místa postupně pět naložených třicetitunových nákladních vozů.Harmonogram testování byl vytvořen odborníky z Kloknera ústavu, který je samostatným výzkumným pracovištěm Českého vysokého učení technického v Praze.

Postupně je zatěžováno všech pět mostních polí. Nejprve v průběhu pátku pole 1 až 3 (ve směru od Hlávkova mostu) a dnes kritická pole 5. Pokud vše půjde podle harmonogramu, měla by zkouška skončit kolem sobotní půlnoci.  

„Jsme připraveni i na situaci, že zkoušky nemusí být dokončeny. Pokud by se během postupného zatěžování ukázalo jakékoliv nebezpečné chování mostní konstrukce, zkoušku z bezpečnostních důvodů okamžitě ukončíme,“ doplnil Petr Smolka, generální ředitel Technické správy komunikací.

Odklon tramvajové linky číslo 14

V době zatěžovacích zkoušek nejezdí tramvaje mezi Vltavskou a Těšnovem. Tramvajová linka číslo 14 vede z Vltavské odklonem přes Strossmayerovo náměstí, Dlouhou třídu a Náměstí Republiky.

Výsledky zatěžovacích zkoušek, podrobnosti k doplňující diagnostice a další kroky budou zveřejněny v pondělí. 

Zdroj: 
prazskypatriot.cz