Datum zveřejnění: 
13. 12. 2018

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Správci železnic ještě prověří, jestli nebude možné opravit pražský Železniční most přes Vltavu mezi Výtoní a Smíchovem. Ve špatném stavu je hlavně kvůli korozi. SŽDC tak vyhoví požadavku náměstka pražského primátora pro dopravu, Adama Šeinhera, ten navrhuje rekonstrukci po vzoru jednoho z rakouských mostů přes Dunaj. Část odborníků ale varuje, že to bude drahé a prosazuje zcela novou stavbu.

Marek Illiaš, Správa železniční dopravní cesty
Jednat se musí začít okamžitě. Z té studie vychází skutečně pouze pětiletá životnost mostu, přes tento most na Výtoni je v současné chvíli, denně projíždí zhruba 800 vlaků a je to zhruba 20 násobek toho, na co byl původně dimenzován.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Zachránit železniční most, jistě bohulibá myšlenka. Náměstek pražského primátora pro dopravu, Adam Scheinherr, je teď hostem Událostí, komentářů, dobrý večer.

Scheinherr Adam, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Dobrý večer.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Letos v květnu vydal Kloknerův ústav, což je odborné pracoviště při ČVUT, stanovisko, že Železniční most je neopravitelný. Zdá se Vám reálně, že by po necelých 7 měsících nebo zhruba po 7 měsících exaktně uvažující inženýři řekli, že to vlastně jde a že by se to nějak dalo zařídit. Vy sám máte technické vzdělání, tak mě zajímá o co opíráte tu víru, že lze tuhle památku zachránit?

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Tak předně bych řekl, že Kloknerův ústav zkoumal stav té konstrukce, on se zaměřil primárně na to, v jakém stavu ta konstrukce je a neposuzoval různé způsoby rekonstrukce toho mostu. Takže dneska bysme chtěli na tu jejich práci navázat, SŽDC velice děkuji za to, že konstruktivně přijala můj návrh a Kloknerův ústav přizve nejlepší projektanty, například i jednoho profesora ze Švýcarska, který posoudí, zda ten most je rekonstruovatelný.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
A co očekáváte, že od profesora Breivilera uslyšíte, nebo možná už jste i něco slyšel?

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Tak on se zabývá nýtovanými mosty přes 35 let, je to obrovský erudovaný odborník, on má, on pracoval pro švýcarské dráhy, takže on není teoretik, je praktik a dokáže, jestli máme šanci, ho zachránit, tak on jí dokáže naleznout.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
A jste připraveni i na výtku jakto, že to Praha nechala dojít takhle daleko, to, co vidíme?

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Tak Praha není správcem mostu, Praha se stará pouze o lávky, my jsme lávku na mostě v tomto roce opravili.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Ale tak jistě ten most je na jejím území a měla by o něm mít asi přehled a jistě by měla vědět, že na tom není dobře.

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
To samozřejmě ano, ale já bych se nezaměřoval na minulost a já velice děkuji SŽDC ještě jednou za konstruktivní jednání a že se pokusíme ten most nyní zachránit.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
A když se na něj tak díváme, co Vám se na něm osobně líbí?

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Tak on je výjimečný v tom, že ta jeho konstrukce na této fotografii vidíme, že krásně zapadá do toho pražského panoramatu, ale vlastně není to pouze o té vizuální stránce. On je výjimečný v historii českého inženýrství, českého mostařství, on má tu hodnotu v tom, že ta jeho excelentní statická konstrukce, to je inženýrské dílo, ale udělané před 120 lety, které vlastně moderní parabolickou konstrukcí, ale s použitím těch řemeslných prvků nýtování, tedy s použitím prvků, které nebo stylu ručního dělání jako s kovářema, tak dokázala vytvořit takovéhle jedinečné dílo.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Tak já vidím, že tohle téma je Vám evidentně blízké. Ale pojďme k tomu, co zaznělo už před chvílí, tedy opravit po rakouském vzoru. Myslíte si, že to budeme v Čechách, v Česku schopni takhle realizovat? Já se ptám s ohledem na to, když se podíváme jak třeba Rakušani stavějí dálnice směrem k Česku, tak za od roku 2010 postavili skoro 50 km a my? Jestli na to prostě máme? Technicky i finančně.

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Jistě. Já si myslím, že Kloknerův ústav, který bude celou tu práci zaštiťovat, si přizve ty nejlepší odborníky na to, aby projektanti vlastně pod vedením pana profesora Bruhvelera posoudili možnosti rekonstrukce toho mostu a ještě bych chtěl zmínit jedno docela zásadní věc pro Prahu, a to je rozšíření mostu o třetí kolej, kdy my bysme chtěli, by vedle vzniknul nový jednokolejní most, který je.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Tak a to je právě, jaká je Vaše ideální představa, jak by se to mělo vyřešit?

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Přesně tak, že pokud ten posudek prokáže, že ten most je rekonstruovatelný, tak by se starý most opravil a u něho se postavil jednokolejní subtilní most, aby nezastínil vlastně tu krásu toho historického mostu, na něj by ale musela být vyhlášena architektonická soutěž.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Z turistických průzkumů jednoznačně plyne, že technické památky, jako je třeba Železniční most, lákají turisty, že je baví, například Ostrava už jich celou řadu zrekonstruovala, namátkou kompresorovna Landek, čím to, že hlavní město Praha se k těmto objektům, ikonickým objektům, staví tak macešsky?

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Tak já doufám, že se ten pohled mění, protože i já jsem bojovník za záchranu například Libeňského mostu, který je také ikonickou industriální stavbou a například když se podíváme na Smíchov, tak tam z těch industriálních památek už toho příliš nezbývá a bylo by tedy opravdu úžasné zachovat tuto památku, která, která je kulturní památkou a navíc je v kulturní rezervaci památky Vyšehrad.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Ale abychom na druhou stranu za nebyli úplně sentimentální. Když se na začátku 20 století Železniční most stavěl, tak taky nahradil starší, původní stavbu a naši předci se s tím smířili. Není to tak trochu normální, že se tvář města mění i včetně takovýchto zásadních věcí, jako jsou třeba mosty? A já tím nějak nechci obhajovat to, do jakého se dostal stavu.

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
To jistě ano, tenkrát vlastně došlo k výměně jednokolejného mostu za dvojkolejný, je úžasné, že výluka trvala pouze dva dny a během dvou dní ta konstrukce byla vyměněna.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
A to bychom dneska dokázali?

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
No, trošku bych o tom pochyboval. Ale myslím si tedy, že pokud dokážeme ten most zrekonstruovat, abysme zachovali jeho funkční stránku, že tam budou moci jezdit vlaky a zároveň rozšíříme kapacitu tím, že postavíme nový jednokolejný most, tak si myslím, že toto ideální řešení, který vlastně spojuje něco historicky hodnotného pro nás s tou dopravní funkčností.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
A když jste teď na pražském Magistrátu poměrně nově, čekáte, že Vám například ze skříní vypadnou ještě nějací další kostlivci, jako jsou pražské mosty? Protože o těch se hodně mluví od loňska, kdy spadla lávka v Tróji.

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Tak my bohužel nyní zhotovujeme diagnostiky těch hlavních mostů přes Vltavu, je to například most Hlávkův, Palackého, most Legií, chystáme se na most Barrandovský, všechny tyhle mosty budou muset být rekonstruovány plus ještě most Libeňský, takže se snažíme, aby mosty za nás nepadaly a mohli jsme po nich bezpečně jezdit a chodit.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Tak děkuju a budeme držet palce. Díky, že jste přišel.

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Děkuju moc.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Na shledanou.

Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy /Praha sobě/
Na shledanou.      

Zdroj: 
ČT 24