Datum zveřejnění: 
9. 12. 2018

Michal KUBAL, moderátor
Silničáři se rozhodli, že změní složení betonu pokládaného při stavbách dálnic. Poslední čtvrtstoletí se snažili o jeho co nejrychlejší tvrdnutí, jenže se ukázalo, že se pak na povrchu tvoří praskliny. Beton je třeba dřív opravovat. Nové složení chtějí začít zkoušet příští rok.

Jan BERÁNEK, redaktor
Vypadá to jako skoro hotová dálnice, ale až do příštího roku se po ní bude prohánět jenom vítr. Staveniště u Přerova už se uložilo k zimnímu spánku, přesto je pod bedlivým dohledem. Použili tady totiž trochu jiný beton, než jaký se pokládal doteď.

Jiří HLAVATÝ, ředitel úseku kontroly kvality, ŘSD
Vidíte zde tu ústřednu, která nám vyhodnocuje ty hodnoty naměřené z toho cemento-betonového krytu.

Jan BERÁNEK, redaktor
Informace o stavu betonu odcházejí z tohoto místa každou hodinu. Přenášejí se do Prahy, na ČVUT.

Jiří HLAVATÝ, ředitel úseku kontroly kvality, ŘSD
Jedno čidlo, jedna sada čidel je ve spodní vrstvě, to znamená zhruba nějakých 16 centimetrů od povrchu, a druhé je v horní vrstvě.

Jan BERÁNEK, redaktor
Už od 90. let se v Česku pokládá beton namíchaný tak, aby co nejrychleji tvrdnul, jenže třeba na D5 u Plzně po 20 letech popraskal a už ho museli vyměnit.

Vít ŠMILAUER, Fakulta stavební ČVUT v Praze
Klasický proces degradace, kdy z malých trhlinek na povrchu, vlivem jejich růstu, začíná vznikat větší trhlina, zde vidíte i stopy zanášení té trhliny.

Jan BERÁNEK, redaktor
První přestavěný úsek D1 otevřeli před 4 lety. Když na něj vjíždíme teď, z vedlejšího nového úseku, rozdíl už je znát. Zkusili jsme zastavit ne veřejně přístupném místě a v jakém stavu jeden z těch nejstarších opravených úseků je. Tady je vidět jedna velká prasklina, a když popojdeme o kus dál, tak jsou vidět i menší praskliny. Ty jsou ještě zřejmě o něco závažnější, protože pravděpodobně pocházejí právě z překotného tvrdnutí betonu.

Jan RÝDL, mluvčí, Ředitelství silnic a dálnic
Samozřejmě takto popraskaný beton je závada, kterou budeme reklamovat.

Jan BERÁNEK, redaktor
Odborníci na beton se nakonec shodli na tom, že bude potřeba recepturu změnit plošně. Na všech nových stavbách.

Jan GEMRICH, ředitel, Výzkumný ústav maltovin Praha
Právě trošičku zpomalíme tuhnutí, budeme muset hlídat obsah vody a myslím, že to dokážeme. V příštím roce rozhodně.

Jan BERÁNEK, redaktor
Právě to, jak bude změna úspěšná, rozhodne o životnosti nových dálnic. Teď se počítá minimálně s 25 lety. Přitom by mohla být až dvojnásobná. Redakce a Jan Beránek, Česká televize.      

Zdroj: 
ČT 1