Datum zveřejnění: 
29. 11. 2018

Ocelová konstrukce Železničního mostu na Výtoni se bude muset zbourat. To je výsledek studie odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT. Její vypracování iniciovali památkáři, kteří s bouráním mostu nesouhlasili. Zachovat bude možné pouze kamenné pilíře mostu, které jsou opravitelné.

Železniční most v Praze na Výtoni pravděpodobně bude zbourán. Plánovaná životnost této kulturní památky z roku 1901 byla 100 let. Most už tak téměř 17 let přesluhuje a podle odborníků je navíc v havarijním stavu. 

"SŽDC v této chvíli nemá jiné řešení, než nastalou situaci řešit tak, abychom se za dalších 5 let nedostali do situace, kdy budeme muset zastavit dopravu na tomto mostu. Proto v současné chvíli navrhujeme snesení původní ocelové konstrukce a nahrazení naprosto věrnou replikou tak, aby to panorama, na které jsou zvyklí Pražané a ostatní cestující, zůstalo zachováno," řekl Marek Illiaš, tiskový mluvčí SŽDC. 

SŽDC si nechala vypracovat celkem 3 nezávislé studie, které stav mostu měly odhalit. Poslední a nejnovější je analýza ČVUT Kloknerova ústavu.

"Tato analýza odhalila, že skutečný stav mostu je ještě poněkud horší, než jsme původně předpokládali a opět potvrdila v podstatě nemožnost jeho opravy a vypočítala zbytkovou životnost mostu na dalších 5 let," řekl Marek Illiaš.

"Ten most jako takový se musí určitě opravit. Buď se opraví novostavbou nebo by se mohla udělat nějaká rekonstrukce. Ta by obnášel výměnu jednotlivých prvků. Teď v průběhu analýz se přišlo na to, že výměna těch prvků je minimálně dvě třetiny, možná tři čtvrtiny. A to už je vlastně nový most," řekl Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT.

Podle odborníků tedy životnost mostu limituje hlavně únava jednotlivých ocelových součástek a nýtovaných spojů. Pokud by se chtěli vyhnout zbourání mostu a zajistit jen rekonstrukci, museli by nahradit více než 80% součástek železné konstrukce. Pak ale zůstává otázkou, zda by se stále jednalo o technickou kulturní památku.

Autor: 
Kristýna Svobodová
Zdroj: 
prahatv.eu