Datum zveřejnění: 
29. 11. 2018

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka
Rezavá konstrukce železničního mostu v Praze na Výtoni musí podle správců tratí urychleně zmizet. Aktuální posudek totiž potvrdil, že oprava není reálná a most definitivně doslouží do pěti let. Památkou zatím zůstává, rozhodnout má ministerstvo kultury.

Milan BRUNCLÍK, redaktor
Je to vlastně ještě kus staré Prahy. Panorama Vyšehradu a Vltavy dotváří od roku 1901. Tyhle záběry železničního mostu patří k nejstarším. Tady se pod ním dokonce bruslí. A tohle je dnešní pohled, který odhaluje, proč asi skončí ve starém železe a právě korozi zmiňuje jako hlavní problém nejnovější posudek Kloknerova ústavu při ČVUT. Jednotlivé části mostu, například nýty, jsou v tak špatném stavu, že oprava by se rovnala ze 70 procent stavbě nového mostu. Že víc nevydrží, potvrdil už třetí posudek v řadě.

Marek ILLIAŠ, mluvčí, Správa železniční dopravní cesty
Přes tento most na Výtoni v současné chvíli denně projíždí zhruba 800 vlaků a je to zhruba dvacetinásobek toho, na co byl původně dimenzován.

Milan BRUNCLÍK, redaktor
Památkáři teď chtějí jednat, jak k modernizaci přistoupit a co by šlo z konstrukce zachovat.

Ondřej ŠEFCŮ, ředitel, Národní památkový ústav v Praze
Je samozřejmě smutné, že se most dostal do takového stavu, protože ve světě, v Evropě ve Francii, v Anglii, v Německu, existují obdobné historické mosty, které evidentně fungují a evidentně je někdo udržuje.

Milan BRUNCLÍK, redaktor
Čerstvě opravená je pouze jižní lávka pro pěší. Kvůli havarijnímu stavu byla deset měsíců zavřená. Teď má za deset milionů nový povrch a zeleně natřené zábradlí. Mimochodem, takovou barvu měl most, když ho postavili. Správa železnic už má představu, jak by měl vypadat ten nový. V podstatě stejně. Jen by vedle vyrostl druhý, se třetí kolejí a nástupištěm. Trať mezi Hlavním a Smíchovským nádražím totiž potřebuje posílit.

Marek ILLIAŠ, mluvčí, Správa železniční dopravní cesty
Jednat se musí začít okamžitě, z té studie vychází skutečně pouze pětiletá životnost mostu.

Milan BRUNCLÍK, redaktor
Stavbu nového chtějí železničáři zahájit v roce 2021, aby stál o dva roky později. Milan Brunclík, Česká televize.      

Zdroj: 
ČT 1