Datum zveřejnění: 
19. 11. 2018

Hana SCHARFFOVÁ, moderátorka
Když pominou emoce, přijdou otázky. Co zavinilo katastrofu indonéského letadla, při které zemřelo 189 lidí? Podle vyšetřovatelů může být na vině senzor, který má letadlo chránit před pádem do vývrtky. Skupina pilotů viní výrobce letadla, tedy společnost Boeing. Ta se ale brání s tím, že všechny aerolinky o technických vymoženostech svých strojů informovala.

Martin JONÁŠ, redaktor
Slzy, kterým se neubránili ani příbuzní obětí ani záchranáři. Trosky a ostatky cestujících vyprošťované z mořského dna. To zbylo z letu Lion Air 610. Příčina katastrofy jednoho z nejmodernějších letadel současnosti, se zkušenou posádkou a za příznivého počasí zůstává neznámá. Tohle je ale jeden z podezřelých.

Nurcahjo UTOMO, Indonéský výbor pro bezpečnost v dopravě
Chceme se zaměřit na fungování senzoru náběhových úhlů.

Martin JONÁŠ, redaktor
Ten má letadlo chránit před pádem do vývrtky. Pokud stroji hrozí, automaticky sklopí jeho příď. Nejen podle bývalého kapitána Boeingu 737 Ladislava Kellera je ale pravděpodobné, že senzor dodával chybné údaje.

Ladislav KELLER, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Ta posádka, pokud ta situace nastane, nebo když nastala, tak je v podstatě velmi překvapivá. Oni si chvíli nevěděli rady.

Martin JONÁŠ, redaktor
Piloti společnosti Lion Air i skupina amerických pilotů si stěžují, že je výrobce o fungování systému dostatečně neinformoval.

redaktor /citace: Dennis Tajer, mluvčí, Allied Pilots Association, zdroj: CNN/
"Boeing nám nedodal veškeré informace, které potřebujeme při pilotování."

Martin JONÁŠ, redaktor
Firma to odmítá s tím, že všechny potřebné informace aerolinkám dodala v původním manuálu. Verze, kterou potvrzuje i Jaromír Jedlička, vedoucí výcviku pilotů českého Travel Service, který provozuje šest Boeingů 737 MAX.

Jaromír JEDLIČKA, vedoucí výcviku pilotů Travel Service, kapitán Boeingu 737
Piloti jsou na to pravidelně cvičení v rámci svých opakovacích výcviků a přezkoušení na simulátoru.

Martin JONÁŠ, redaktor
Na jednom se shodne většina odborníků.

Ladislav KELLER, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Je naprosto předčasné osočovat jak výrobce, tak i piloty, že jsou třeba špatně vycvičení.

Martin JONÁŠ, redaktor
Tím spíš, že údaje nalezených černých skříněk potvrzují svědectví pasažérů. Podle nich měl stroj hned několik problémů během čtyř posledních nasazení, které předcházely jeho osudnému vzletu. Martin Jonáš, Česká televize.      

Zdroj: 
ČT 24