Datum zveřejnění: 
26. 10. 2018

Plány na vybudování okruhu pro testování vozů bez řidiče zatím v Česku představovaly jen soukromé společnosti. Nyní se do hry zapojuje také stát. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) hodlá do konce roku vyzvat firmy, které by měly o stavbu státního testovacího okruhu neboli polygonu zájem, k podání nabídek.
"Směřujeme k tomu, momentálně dokončujeme zadávací dokumentaci na státní polygon," říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Kromě samořídících vozů by se na okruhu testoval například i přenos dat či určování polohy, které jsou pro pohyb aut bez řidiče nezbytné.
Současná světová nabídka testovacích okruhů poptávce firem nestačí. "Zájem o jejich využití je velmi vysoký, využívají je jak výrobci automobilů, tak dodavatelé jednotlivých technologií. Běžná čekací doba se pohybuje v řádu měsíců," tvrdí mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek. Mladoboleslavská automobilka proto využívá také vlastní testovací dráhy, které patří koncernu Volkswagen. I zde však musí zkoušky plánovat dlouho dopředu. Firma by proto uvítala, kdyby v tuzemsku vyrostly další polygony. "Česko je vhodné svou polohou i nabídkou možných lokalit. Testovací zázemí by mohla být důležitá pro globálně působící firmy z oblasti automobilového průmyslu," myslí si Štěpánek.
Zájem automobilek o testování v budoucnu pravděpodobně ještě poroste. Požadavky na bezpečnost a automatizaci vozů se totiž stále zvyšují. Třeba Evropská komise přišla v červnu se seznamem bezpečnostních systémů, které by měly automobilky do tří let povinně montovat do všech vozů určených pro evropské silnice. Auto se například bude muset udržet v jízdním pruhu i bez zásahu řidiče, povinná bude i parkovací kamera.
Státní polygon není jediný, který by měl v Česku v příštích letech vyrůst. Dva testovací okruhy pravděpodobně vzniknou na západě Čech: na Sokolovsku hodlá stavět BMW, u Stříbra zase investiční skupina Accolade. Na testování autonomních aut se hodlají zaměřit i v Ústí nad Labem. Město už si od poradenské společnosti KPMG a Fakulty dopravní ČVUT v Děčíně nechalo zpracovat studii. Materiál, který už je téměř dokončen a čeká pouze na závěrečné připomínky od radnice, bude klíčový také pro ministra Ťoka. Stát z něj získá detailní informace, jak velký by okruh měl být, kolik by stál či jak by měl být vybaven.
Studie vybere také lokality, kde by bylo vhodné okruh postavit. Ťok už dříve jmenoval například středočeskou Velim. Nedaleko ní už stojí testovací okruh pro železniční dopravu. Ten je dnes plně vytížen a i tam firmy čekají několik měsíců na volné místo. Výzkumný ústav železniční, dceřiná společnost Českých drah, která areál provozuje, díky tomu loni vydělala rekordních 152 milionů korun.
V Ústí nad Labem místo testovací dráhy pravděpodobně vzniknou dvě zóny přímo ve městě. První bude měřit necelých sedm kilometrů a bude simulovat městskou dopravu, druhá zóna bude zhruba třikrát delší a samořiditelné vozy si na ní ve finálních testech zkusí pohyb po dálnici D8. První testovací okruh v Česku zřejmě postaví německá automobilka BMW. V areálu bývalé skládky na Sokolovsku by ho ráda spustila do konce roku 2022. Společnost do kruhu investuje až 6,5 miliardy korun. Část peněz by od státu mohla formou pobídek získat zpět.
Testovací okruh, který by měl napodobit prostředí evropských měst s úzkými a klikatými silnicemi, připravuje i Accolade. "Bude schopen simulovat jak dnešní stav, tak situaci, kdy vše komunikuje se vším a po silnicích už jezdí čistě robotické vozy. A také libovolnou kombinaci mezi tím," plánuje ředitel firmy Milan Kratina.       

Autor: 
Jan Prokeš
Zdroj: 
Hospodářské noviny