Datum zveřejnění: 
25. 10. 2018

Petr FISCHER, moderátor
Na výstavišti v pražských Holešovicích dnes začala očekávaná a stále oblíbenější přehlídka českého užitého umění Designblok. Jde o jubilejní 20. ročník. A tak je na místě trochu bilancovat a možná zkusit i nějaký výhled do budoucnosti. A v tom by mi měl teď pomoci Jan Jaroš, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury Českého vysokého učení technického. Dobrý den.

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
Dobrý den.

Petr FISCHER, moderátor
Máte ten popis své funkce poměrně dlouhý. Já se zeptám hned na začátku ...

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
Stačilo designér.

Petr FISCHER, moderátor
Ano. Jak se za těch 20 let změnil vztah české společnosti k designu?

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
Tak určitě je otevřenější a vnímá design jako součást vizuální kultury.

Petr FISCHER, moderátor
A to se za, to se za toho socialismu nedělo?

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
Já si myslím, že do jisté míry ano, ale zase vzhledem k tomu, že za těch v25 let, 30 let od revoluce vznikl, dneska už nejsou národní podniky existuje spousta malých výrobců. Kteří zjistili, že se s běžnou formou prezentace a s běžnou formou sortimentu nevystačí. Tak začli samozřejmě spolupracovat s designéry. A i samotní výtvarníci, designéři začli svá díla prezentovat a produkovat v nějakých limitovaných sériích. A prezentovat právě na Designbloku. Který je vlastně dneska jako nejkvalitnější platformou právě na prezentaci. Začínají týdny designerů menších firem. A super studio, kde se prezentují firmy už etablované nebo prodejci zahraničního designu.

Petr FISCHER, moderátor
Když jsme narazili na ten socialismus a na ten vztah k minulosti, jedna z těch linií designu je ale i vlastně určitý retrodesign. Je to běžné i jinde než v těch post komunistických zemích?

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
Já si myslím, že ta obliba vždycky jde ruku v ruce s tím, kdy vzniká nějaká vzpomínka na nějaké výročí. Když si vybavím 10 let nazpět, kdy si lidé připomínali vídeňskou secesi, potažmo Wiener Werkstätte. V té době byla velmi oblíbenou právě tahle fáze toho počátku století 20. A objevovala se i právě v tom designu. Ale jako nicméně design vizuelní vždycky jde v nějaké periodě. Jo, vždycky si něco připomíná, vždycky se na něco odkazuje. Minimálně teď v současnosti. Takže jdeme tak jako pomalinku od secese přes funkcionalismus a dnes jsou velmi oblíbená, nebo ještě před pár lety byly velmi oblíbená 50., 60. léta a pomalu už to jde do let 70. a 80. A tím se objevují právě i ty reminiscence a ty odkazy na tento design. Ale pochopitelně, je to technologie a technika šla dál. A jestli třeba v oblasti svícení světel se dříve standardně používaly halogenky a světelné zdroje typu klasické žárovky. Tak dnes to jsou LED diodové, které umožňují mnohem jako progresivnější designování, nebo progresivnější tvarování. Protože už nejsme omezení tou technologií.

Petr FISCHER, moderátor
No, laik by se zeptal, jestli je design jenom estetizace skutečnosti, jak mu to připadá. Nebo to vyrůstá i z jiné potřeby, než je prostě obyčejná lidská touha po jakémsi příjemném či, řekněme, krásném prostředí?

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
Tak, já si myslím, že to je zcela přirozená touha žít v přirozeném krásném prostředí a myslím si, že velmi příjemný posun je ten, že i česká veřejnost odstoupila, nebo už přešla práh, kdy se "estetika" děje na chodníku, nebo na silnici, kde vidí svůj zaparkovaný vůz. A ten měli dříve jako estetickou metu. A přesouvá se pomalinku do vizuálu toho bydlení, kde jako člověk může odhalit nějakou svoji individualitu, jako že ten design vypovídá trošku víc o tom, když vy někoho pozvete do bytu, jak vlastně žijete, jak se díváte na to, jak se vám prostě ...

Petr FISCHER, moderátor
Ten vnějšek je otiskem toho vnitřku člověka. To možná jako často bývá. To je pravda. Já bych se ještě ... Ano?

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
A myslím si, že  právě velmi to okolí toho, kde prakticky trávíme nejvíc času. Což je, teda mělo by to tak být, pokud nejsme v práci, ale že trávíme poměrně hodně času. A to prostředí domova nás velmi ovlivňuje a myslím si, že právě je přirozené, že ho nějakým způsobem zkrášlujeme. A obklopujeme se věcmi, které se nám líbí.

Petr FISCHER, moderátor
Teď možná trochu nepříjemná otázka. Do jaké míry je moderní design otázkou peněz? Jinak řečeno, jestli dosáhne na to hezké prostředí člověk s velmi průměrným platem. Nebo, nebo nejde o trochu snobskou záležitost?

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
Je to trošku věčná otázka, nebo stále se vyskytující. Ale je to stejně tak, jako když si chcete koupit kvalitní věc. Tak řešíte že, ta hodnota je prostě vyšší. Dost často se u designu dělají malé série konkrétně právě u těch českých nebo studiových produktů, které jsou limitované, nebo opravdu prostě kusové, tak tam pochopitelně ta cena, ta náročnost je vyšší, jo. Ale nemyslím si, že je vždycky otázkou vkusu jako objem peněženky,

Petr FISCHER, moderátor
Čili peníze nejsou bariéra podle vás?

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
Já si myslím, že úplně bariéra nejsou. Myslím si, že člověk dokáže zařídit právě byt, proto taky je i velmi silná vlna právě toho retrostylu. Ale i v podobě toho, že právě lidé si nakupují starý nábytek, někteří z přesvědčení, že prostě pomáhají přírodě, protože recyklují. Někteří z toho důvodu, že se jim prostě a zkrátka ten daný styl líbí. A přejí si mít nějaký originál. A dost často je mnohem dostupnější než současný prostě originál, ale novodobý, nový. A takže já si myslím, že dnes ta vrstevnatost a ta škála té nabídky designu je velmi široká. A myslím si, že si člověk může vybrat a není opravdu za každou cenu limitem ta cena. Pokud budete chtít ikonu, tak holt a zkrátka si zaplatíte, protože ten kus je opravdu prostě drahý. Ale pokud budete řešit opravdu hezký vizuální styl, nebo příjemné prostředí, tak si myslím, že se dá opravdu zkompletovat dost často z toho, co člověk má v rodině. A jiný nechtějí.

Petr FISCHER, moderátor
Já moc děkuju za rozhovor. Každý si může zkrášlit byt, takříkajíc. To byl Jan Jaroš, vedoucí ateliérů produktového designu Fakulty architektury ČVUT. Na shledanou.

Jan JAROŠ, vedoucí ateliéru produktového designu Fakulty architektury ČVUT
Na shledanou, děkuji.

Zdroj: 
ČRo Plus