Datum zveřejnění: 
20. 10. 2018

Docentu Zdeňku Hurákovi chyběla během přednášek na pražské Fakultě elektrotechnické ČVUT zpětná vazba. Rozhodl se tedy změnit přístup a své přednášky připravil jako videa na YouTube.

Docent Zdeněk Hurák vysvětluje studentům modelování jednoduchých mechanických systémů pomocí výkonových vazebních grafů. Zatímco studenti poslouchají jeho výklad, na obrazovce můžou sledovat, jak jim vyučující postupně kreslí daný graf.

Šetří čas učitelům, motivuje studenty a podporuje skupinovou práci. Aplikace Techambition ukazuje budoucnost výuky matematiky

Místo sešitu tablet nebo počítač a místo samostatné práce debata ve skupince. Aplikace Techambition pomáhá s výukou matematiky na středních školách studentům i pedagogům. Nabízí vhodné úlohy pro danou látku a tam, kde to má smysl, doporučí skupinovou výuku. Už od začátku školního roku s ní pracují také studenti jedné ze tříd Střední průmyslové strojnické školy v pražské Betlémské ulici.

„Byl jsem frustrovaný klasickým způsobem přednášení, kdy rok co rok přijdu a jako gramofonová deska něco povídám,“ vysvětluje docent Hurák, proč pro své studenty začal připravovat výuková videa. „Zpětná vazba bývala minimální, a když už, tak se studenti spíš ptali na to, jestli čtou správně to, co je napsáno na tabuli.“

Převrácená škola

Docent Hurák se inspiroval mimo jiné i videi Khan Academy, kalifornské neziskové organizace, která připravuje YouTube přednášky napříč různými předměty.

„Celou přednášku rozsekám na tři až pět částí po osmi nebo devíti minutách. Slovo od slova si to napíšu a namluvím na mikrofon. Potom vezmu tablet a podle scénáře nebo grafických poznámek vytvářím obrazovou stopu,“ popisuje pedagog svoji metodu.

Studenti si tedy videa pustí v klidu doma, můžou si z nich udělat poznámky nebo si je přehrát opakovaně. Do školy tedy už přicházejí se základní znalostí látky a na setkání ve škole s učitelem je prostor probírat naopak to, co dříve dělali sami doma – příklady z domácích úkolů.

Motivace zaručena

Podle Zdeňka Huráka přinesla tato metoda do výuky výrazný posun: „Není to sice tak, že by se celá hodina změnila v diskuzi. Program, který mám pro studenty připravený, je stále postavený na předvádění látky. Ale se základní vstupní znalosti se studenti mohou spíš zeptat, proč jsem postupoval právě takhle, když v přednášce jsem říkal třeba něco trochu jiného.“

Počítá se i s tím, že studenti nemají vždy chuť sledovat doma výklad látky na videu. Pro takové případy vymyslel docent Hurák jednoduchou motivaci – před začátkem hodiny musí studenti odevzdat vyplněný online kvíz, který testuje znalost základních pojmů a konceptů. Kdyby totiž opakovaně v testech selhávali, nenasbírají dost bodů na zápočet.

Podle docenta Huráka někteří jeho kolegové tuto metodu výuky nepřijímají, protože je podle nich hlavní osobní kontakt se studenty. Jiné zase může odradit to, že příprava několik minut dlouhého videa může zabrat i více hodin. Studenti ale výuková YouTube videa oceňují.

Podle Marka je hlavní výhodou videopřednášek to, že si doma může výklad kdykoli zastavit nebo vrátit a zapisovat si poznámky vlastním tempem. „Ve škole děláme víc příklady a látku procvičujeme, takže v koncovém důsledku budeme víc umět,“ myslí si student.

Letos tuto převrácenou formou výuky vyzkouší celkem kolem padesáti studentů na bakalářském i magisterském studiu ČVUT. Pro starší studenty si navíc docent Hurák připravuje videa v angličtině.

 

Autor: 
Tomáš Adamec
Zdroj: 
Tomáš Adamec