Datum zveřejnění: 
17. 10. 2018

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Správa železniční dopravní cesty tvrdí, že pražský Železniční most je v katastrofálním havarijním stavu a že je potřeba nahradit jej mostem novým. Proti tomuto plánu správce českých železnic se už vzedmula poměrně velká vlna odporu. Jedním z těch, kteří nesouhlasí, je architekt Jaroslav Zima, dobrý večer.

Jaroslav Zima, architekt
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Proč by měl být zachován pražský Železniční most

Jaroslav Zima, architekt
Kromě jiného to je kulturní památka.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Na druhou stranu SŽDC tvrdí, že je ve špatném stavu. Ta zpráva, která to tvrdí, podle Vás není pravdivá?

Jaroslav Zima, architekt
Tak zpráva je určitě pravdivá o stavu toho mostu, ale ta konstatuje, že je tam prostě pokažených nebo porouchaných vlastně zkorodovaných a podobně asi 60 % prvků a to mě vlastně jako říká, že vlastně ten most je opravitelný.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Na druhou stranu ten argument bezpečnosti, už teď jsou zavřené obě lávky, mimořádně populární spojnice pro chodce mezi Výtoní a Smíchovem a z bezpečnostních důvodů už se nějakou dobu po těch lávkách nesmí chodit.

Jaroslav Zima, architekt
No tak to mě přijde zábavné, že se zavřou ty lávky a přitom vlaky, které jsou mnoha řekněme tunová zařízení, tak po tom mostě dál jezdí. Je to prostě nějaká koncepce, jak nám asi jako naznačit, že ten most je v nějakém špatném technickém stavu, ale myslím si, že pokud odborníci říkají, že je možný ten most opravovat, tak by se měl opravovat, právě proto, že to je kulturní památka a že třeba kromě jiného, myslím si, že pro nás, pro spoustu občanů Prahy, patří  k panoramatu Prahy.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Nepochybně je to ikonický most, myslím, že je to typický případ toho, když památka v době svého vzniku může budit kontroverzní reakce pak si na ní lidé zvyknou a nakonec jí lidé začnou mít rádi. Myslím, že to je zhruba tento případ.

Jaroslav Zima, architekt
Myslím, že jste to správně připomněl, že tak to začalo, že nebyl oblíbený, byl pokládán za čistě, řekněme autoritární stavbu a časem získal řekněme taky své estetický kvality.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Když jsme ale u těch argumentů, tak argument kapacitní. Má-li mít železniční doprava stále větší význam a to třeba i ten vnitroměstský, který dostává v posledních letech, tak by ten most měl být tříkolejný a rozšířený toho stávajícího, to se asi shodnete Vy i odpůrci toho případného zboření je techniky asi těžko proveditelné.

Jaroslav Zima, architekt
To si myslím, že je vzhledem ke stavu toho mostu nereálné a řekl bych, že problém spočívá v tom, že vlastně na ten most tak jsou směřované nějaké kapacity, které už jsou skutečně na hraně vlastně toho, co tam ty dvě koleje dokážou zvládnout.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Na druhou stranu ten most je opravdu významnou spojnicí a pokud někdo se rozhodne cestovat vlakem po Praze, tak je to docela výhodné. Ze Smíchova do centra se dá dojet docela rychle tím vlakem, pokud si na to člověk zvykne.

Jaroslav Zima, architekt
Já myslím, že problémem je to, že vlastně jsou na něj směřované jak vlaky příměstské dopravy, tak vlastně rychlíky a tady jde o to, že kdybychom měli trošku jinak nastavenou  koncepci železničního uzlu Praha, kdyby třeba ty rychlíky přijížděly do Prahy z jiné strany, tím myslím ne jenom rychlíky, ale třeba budoucí vysokorychlostní tratě.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Dobře, ale od Berouna těžko přijedou z jiné strany.

Jaroslav Zima, architekt
Ale tam, třeba když přijížděj od Berouna, to jste dobře připomněl, tak tam je třeba v Modřanech železniční most, který dokázal.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Most inteligence, myslíte?

Jaroslav Zima, architekt
Ano, ten by dokázal.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Ten je ale primárně nákladní.

Jaroslav Zima, architekt
Ale, právě to je koncepcí vlastně toho železničního uzlu. Kdyby tam byly ty vlaky z Berouna směřované přes tenhle most směrem za Braník za Nádraží Krč a vlastně tím obloukem na Nádraží Vršovice, tak by se část té zátěže z toho výtoňského Železničního mostu podařilo převést někam jinam, ten provoz by byl plynější.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Jestli dovolíte, my celoživotní obyvatelé Smíchova jsme zvyklí, že jezdí na Smíchov ten berounský osobní vlak, no, to je ale otázka zvyku, dá se zvyknout v podstatě na všechno asi. Ptám se ještě na jednu věc, dovolte osobní otázku. Proč se za záchranu mostu staví společenství lidí, kteří byli před mnoha lety u toho, když se likvidovala jiná, nedaleko stojící technická továrna Linghoferova továrna na Smíchově, podle expertů, třeba pana Frágnera z ČVUT je to příklad jedné z nejhorších konverzní brownfieldů u nás, tedy to, co tam vzniklo. Vy z ateliéru, který se na to podílel, chcete zachovat most. To samé třeba pan Lukeš, historik architektury, který se svou autoritou stavěl za zbourání té továrny, teď chce zachovat ten most? Já vím, že to je osobní otázka ale zajímá mě, jakou to má souvislost. Konec konců v té továrně se vyráběly vagóny, které po tom mostě jezdily?

Jaroslav Zima, architekt
Tak otázka je to, myslím, hezká. Trošku je mezi tím rozdíl  řekněme mnoha a mnoha let.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Takže i vývoje myšlenkového?

Jaroslav Zima, architekt
Já myslím,  že třeba v tom si připadám  tak jako konzistentní, že si vážím vlastně těch věcí, které tady máme z minulosti.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
No ale ta Linghoferova továrna padla, ta lehla popelem.

Jaroslav Zima, architekt
To asi by bylo dobré se podívat jako na ten stav té továrny v době, kdy se s ní nějak nakládalo s tou továrnou a podívat se třeba na to, na stav toho výtoňského mostu a myslím si, že mezi tím třeba, možná, že někdo mezi tím vidí nějaké paralely, že je to úplně to samé, já je tam nevidím vlastně.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Dobře, pojďme ještě k dalším památkám, v Praze existují další místa, o kterých se často mluví v různých souvislostech, třeba Libeňský most, jenom stručně. Jaký je tohle pro Vás příklad, čeho? Zanedbaného mostu, který by měl být výrazně opraven nebo jak vidíte třeba tuhle otázku?

Jaroslav Zima, architekt
Já si myslím, že to je podobná záležitost, ty mosty by se měly opravovat. Myslím si, že to je problém vlastně veškerých mostů v Praze. Tady se léta zanedbává údržba a to prostě těm mostům nesvědčí. Myslím si, že jestli máme v Praze někde ve správě TSK a řeknu to 700  nějakých mostních objektů a z toho 130 je v nějakém špatném technickém stavu, tak tady jaksi něco nefungovalo a já jsem jednoznačně pro to, aby se ty věci zkrátka opravovaly a aby se jako opravovaly citlivě a nenahrazovaly se něčím novým, viděli jsme několik záměrů, třeba v případě Libeňského mostu co by se mohlo stát.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Až možná téměř fantaskních záměrů.

Jaroslav Zima, architekt
To si myslím, že sedí, tohle to slovo fantaskní. To byl, myslím, opravdu takový zajímavý moment předvolební kampaně a třeba pro mě je to absolutně nepřijatelné.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Poslední věc, bavíme se zatím o pražských památkách, viděli jsme před chviličkou i záběr na Transgas, o tom se mluví hodně, ale co třeba ty mimopražské, nemají to o něco horší tu situaci, protože se o nich tolik nemluví a je jich celá spousta, zajímavých domů chátrajících, industriálních památek, bývalých továrniček různých. Je nějaká šance jak se s nimi vypořádat v dobrém slova smyslu?

Jaroslav Zima, architekt
Já bych řekl, že to povědomí vlastně o té industriální architektuře, že se zvedá v té společnosti a že jakoby si toho začínají, řekněme mladší ročníky třeba víc vážit a že to vědomí, tak jak bych to řekl že jako prostupuje tou společností, vznikají třeba rekonstrukce, zdařilé těch industriálních prostor, vznikají třeba loftové byty a podobně, takže tady je naděje a myslím si, že to není omezené jenom na Prahu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Dobře, děkuju Vám, že jste přišel, díky za Vaše názory, na shledanou.      

Zdroj: 
ČT 24