Datum zveřejnění: 
17. 10. 2018

Vysokoškoláci auta většinou nevlastní, přesto jimi občas chtějí jezdit. Studenti tří univerzit proto se Škodovkou vymysleli vlastní pojetí carsharingu.

Sdílení aut, takzvaný carsharing, v Česku získává na oblibě. Ve městech se objevují auta, která se dají pronajmout a fungují jako alternativa k městské hromadné dopravě nebo taxíku. V Praze takových sdílených aut jezdí už asi 1 200. Ode dneška k nim přibude patnáct aut Škoda Fabia projektu Uniqway.
Od jiných firem nabízejících stejnou službu se liší tím, že cílí jen na studenty. Projekt vymýšleli studenti ze tří pražských vysokých škol. Na to, aby vše fungovalo, jak má, dohlíží studentka ČVUT Michaela Stránská, která je koordinátorkou studentského týmu Uniqway.

- Váš projekt je určen výhradně pro studenty. Kdo nemá studentskou kartičku ISIC, auto si neobjedná. Proč cílíte jen na studenty a ne jednoduše na všechny, kteří umějí řídit?

Uniqway je určeno nejen studentům, ale i zaměstnancům univerzit. Primárně je ale pro studenty. Mladí lidé nemají vlastní auto, řeší jiné výdaje – typicky bydlení. Na začátku projektu jsme mapovali různé trhy a zjišťovali, jaké služby fungují u nás i v zahraničí. Nejprve nejen mezi studenty, ale obecně mezi lidmi ve věku 20 až 35 let. Z toho jsme usoudili, že by bylo dobré zaměřit novou carsharingovou službu na studenty. Naši analýzu podpořily i výsledky dalšího průzkumu, který jsme provedli mezi šesti tisíci respondenty na univerzitách.

- Jak přesně si student, potažmo zaměstnanec univerzity, vaše auto půjčí?

V tuto chvíli je služba určena pouze pro tři pražské univerzity podílející se na jejím vývoji, tedy pro České vysoké učení technické, Českou zemědělskou univerzitu a Vysokou školu ekonomickou. Zájemce se registruje na webu. Poté přijde na jedno z kontaktních míst, která máme na každé univerzitě, kde ověříme jeho identitu. Po registraci si uživatel stáhne aplikaci. V té uvidí dostupná vozidla, vybere si auto a rezervuje si je. Když bude u auta, v aplikaci zvolí možnost odemknout a přiloží ISIC nebo průkaz studenta ke krabičce za předním sklem. Žádné klíče nejsou třeba.

- Když je auto určené pro studenty, bude studentská i cena za půjčení vozidla?

Výsledná cena bude kombinací času a ujetých kilometrů. Za hodinu zaplatí 29 korun a 4,90 za kilometr. Zároveň však cena bude zastropovaná pro případ, že student plánuje jet daleko, například na výlet nebo na víkend domů. Když někdo pojede o víkendu na Moravu, není možné, aby platil tisíce.

- Z Prahy na Moravu se teď ale dostane vlakem nebo autobusem za pár korun.

Toho se nebojím. Sdílená ekonomika a carsharing je cool služba. Navíc auto uživatelům poskytuje větší flexibilitu, nemusí se vázat. Máme za sebou testovací provoz, který nám ukázal, že nejčastěji si je studenti chtějí vzít s partou na víkend a vyjet na výlet. Uniqway jim to zatím umožní pouze po Česku, do budoucna bychom chtěli nabídnout možnost vyjet s autem za hranice.

- Plánujete nabídnout služby i dalším univerzitám v Praze? Případně expanzi do jiných měst? Logicky se nabízí Brno, které je plné studentů.

Další univerzity už projevily zájem. Nicméně my v tuhle chvíli spouštíme komerční pilotní fázi a potřebujeme službu nejdříve co nejvíce vyladit.

- Na celém projektu se podílíte s mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto, která vám vozy dodala. To vy jste přišli do automobilky, nebo naopak Škodovka přišla za vámi s nabídkou spolupráce?

První impulz byl ze Škodovky. O tom, jak to bude vypadat, už ale rozhodli sami studenti. Škoda nejprve chtěla, aby ji studenti inspirovali k tomu, jak pojmout carsharing. Z toho vykrystalizovalo, že jej udělají studenti pro studenty. Při přípravě projektu nás podporovala vývojová laboratoř Škoda Auto DigiLab. Podařilo se nám postavit původní kreativní myšlenku jako byznysové řešení, které má ambice si na sebe vydělat.

- Službu jste začali vymýšlet před třemi lety…

V té době, v začátcích projektu, tady carsharing nebyl. Respektive ty společnosti tady byly, ale nikdo neznal tu službu. Nikdo nevěděl, že je to platforma pro sdílení vozidel. Že po městě stojí určitá flotila aut, kterou si lidé mohou mezi sebou sdílet. Potvrdily nám to i naše průzkumy, které jsme si udělali mezi studenty. Buď pojem neznali, nebo když jej znali, či spíše zaslechli, neuměli si pod ním vybavit skutečný význam.

- Na druhou stranu teď jen v Praze funguje několik společností nabízejících carsharing. Je mezi nimi ještě na trhu místo?

Carsharingové společnosti stále přibývají. Lze odhadovat, že počet lidí, kteří jsou motivovaní půjčit si sdílené auto, je každý rok až dvakrát větší. Pojem carsharing tedy teprve prostupuje společností. Lidé ještě pojem tolik neznají, pořád je tu velký prostor a zdaleka nejsme na konci potenciálu.

- Uniqway prezentujete jako komunitní projekt. Chcete jeho prostřednictvím pomoci navazovat přátelství a užitečné kontakty. Jak se toho dá dosáhnout půjčováním automobilu?

Uniqway je komunitní carsharing. Není to jen o týmu, který službu vytváří, ale také o těch, kteří se kolem něj pohybují. Naším mottem je "Rozjeď se s námi" a má v sobě dva významy. Nepředstavuje pouze mobilitu a přepravu z bodu A do bodu B. Druhým významem je rozjezd ve smyslu kariéry. Když se student bude podílet na vývoji Uniqway, získá zkušenosti, které jej posunou dál. Vidím to sama na sobě, i já jsem se rozjela. Nejcennější je získání zkušeností z různých oblastí, tedy také mimo studované obory každého z nás. Propojujeme studenty napříč univerzitami, vzájemně se od sebe učíme.

- Kde budou auta zaparkovaná?

Primárně v kampusech daných univerzit. Ale máme po Praze další místa, kde bude auto možné odevzdat.

- Ani jste nepřemýšleli o tom, že byste v budoucnu auta půjčovali i lidem mimo akademickou sféru?

V tuhle chvíli je to opravdu od studentů pro studenty. Uvidíme do budoucna. Když už, tak se rozšíříme na další univerzity. A nejdříve v Praze. Potenciál studentů v Česku je velký – jen v Praze jsou desítky tisíc studentů. I Škodovku baví, že je to od studentů pro studenty. Asi nemá cenu pouštět se zatím mimo akademickou sféru, protože takové služby tady jsou.

- Proč jste do projektu šla vy?

Studovala jsem mezinárodní obchod na VŠE. Vedoucí naší katedry, pan Petr Král, dostal od Škody Auto nabídku, jestli nechce udělat projekt carsharingu. On zase oslovil své studenty. Carsharing jsem v té době neznala, nevěděla jsem, co to obnáší, tak jsem si řekla, že do toho jdu.

---

Studentka

Michaela Stránská (25) vystudovala mezinárodní obchod na VŠE v Praze. Díky Uniqway se začala zajímat o projektové řízení, které se rozhodla studovat, nyní dokončuje poslední semestr na ČVUT v Praze. V Uniqway vede třicetičlenný studentský tým a koordinuje spolupráci mezi jeho členy, firmou Škoda a vývojovou společností Škoda Auto DigiLab. Studenti z VŠE mají na starosti marketingovou strategii a spravují sociální sítě, z ČVUT vymysleli celý technický koncept a design služby, ČZU se stará o její provoz.       

Autor: 
Dominika Hromková
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes