Datum zveřejnění: 
15. 10. 2018

Docent Zdeněk Hurák z katedry řídicí techniky FEL ČVUT experimentuje s výukou odborných předmětů ve formátu tzv. převrácené třídy. Studenti zhlédnou výklad v podobě animovaných videí na YouTube doma a při hodinách pak společně řeší příklady.

V zahraničí se převrácená třída (flipped classroom), která je stále populárnější metodou, začíná používat už i na univerzitách, v Česku je zatím pouze na FEL ČVUT jako experiment. Průkopnickým počinem doc. Zdenka Huráka je zavedení této výuky ve dvou předmětech v bakalářské i magisterské části studijního programu Kybernetika a robotika. Většina přednášek je už k dispozici v animované verzi YouTube videa.

Efektivněji strávený čas se studenty

"Osobní kontakt s přednášejícím nemůže žádné video nahradit," jsou slyšet časté námitky proti experimentální výuce, s čímž souhlasí i Zdeněk Hurák, ale nová metoda podle něj pouze nahrazuje dlouhý monolog přednášky daleko efektivnějším časem. Dobře odladěné video s vysvětlením základních pojmů a konceptů si studenti mohou přehrát doma a libovolně zrychlit, zpomalit, zastavit či pustit znovu. Samotná hodina s učitelem je pak mnohem interaktivnější. "Poprvé ve své kariéře jsem při výuce nucen v reálném čase reagovat na kvalifikované dotazy studentů," říká Zdeněk Hurák.

Ocenění pro docenta "youtubera"

Díky svému inovativnímu přístupu získal Zdeněk Hurák v srpnu ocenění děkana FEL ČVUT pro nejlepšího pedagoga ve školním roce 2017/18. Pokladem pro udělení ceny byla i konzistentně skvělá zpětná vazba od studentů v anketě ČVUT.
Při tvorbě videí používá Zdeněk Hurák osvědčený postup Khanovy školy. Videa jsou vytvořená perem na tabletu za současného záznamu hlasu. Nyní již ale používá zrychlené kresby a střihů s dodatečně přidanou zvukovou stopou.
O tématu převrácené třídy bude Zdeněk Hurák přednášet na akci "Towards better university teaching", kterou pořádá MŠČR 22. a 23. listopadu 2018.      

Zdroj: 
TECH MAGAZÍN