Datum zveřejnění: 
14. 10. 2018

Osahat si během roku výrobu závodní motorky od záměru přes výkresy až po sestavení prototypu je snem mladých konstruktérů. Jak na to šli studenti pražského ČVUT a co očekávají?

V zázemí malé, ale slušně vybavené dílny Jiřího Firsta v pražských Hodkovičkách se setkáváme s dvojicí konstruktérů v montérkách. Přemysl Toman a Ondřej Pokorný, studenti pražské techniky, tu finalizují dva prototypy závodních strojů, určených do mezinárodní soutěže MotoStudent, jež se koná v říjnu ve španělském Aragonu.

Kousek ke kousku

Během jednoho roku, který uplynul od přihlášky do soutěže, by samozřejmě nezvládli zkonstruovat celou motorku. Proto je část dílů už dopředu dána a soutěžící ji získávají od zadavatele za startovné 3000 eur, v přepočtu více než 77.000 korun. Do letošních strojů to byl například motor KTM 250 RC o objemu 250 cm3, brzdiče od společnosti J.Juan či ráfky kol OZ Racing. Povinné byly i pláště Dunlop. Další část součástek si mohli studenti koupit na trhu, například řídicí jednotku či výfuk. Zbytek museli sami vymyslet a nechat jejich výrobu zadat, či sami součástku vytvořit.

Vlastní vývoj

Na stolicích se ve stojáncích vedle sebe vyjímají již prakticky hotové stroje. Bílá elektromotorka s agregátem Mont Energy o výkonu 25 kW a momentovým ovládáním (plynová rukojeť nastavuje moment na zadním kole) je vybavená dvěma boxy baterií LiOn s celkem 26 články z Nissanu Leaf o kapacitě 6 kWh, jež se z běžné sítě plně nabijí za pět hodin. Už čeká jen na airbrush. Na motorce studenti vyvinuli například rám z ocelových trubek.

Zdroj: 
Auto.cz