Datum zveřejnění: 
12. 10. 2018

Stačí si nasadit speciální brýle s displeji uvnitř a rázem se před vámi objeví trojrozměrný model auta, který si můžete do detailů prohlédnout ze všech stran. Vynález Marka Polčáka (31) už používají firmy jako Opel, Porsche či BMW.
TÉMA

Za Markem Polčákem přicházíme do pražských Holešovic, do sídla společnosti VRgineers, kterou spoluzaložil a vede. "K počítačům a technologiím mě to táhlo odmala," začíná vyprávět. Už jako kluk si přivydělával sestavováním počítačů pro známé. Podnikat začal jako student Fakulty elektrotechnické pražského ČVUT, kde studoval obor kybernetika, tedy vědu o přenosech informací.
Tehdy založil firmu Quanti a spolupracoval například s českou firmou LINET, výrobcem zdravotnických lůžek. "Lůžko sleduje životní funkce pacienta a v případě problému přivolá zdravotní sestru," vysvětluje mladý podnikatel. Navíc v něm bývá celá řada motorků, které usnadňují například manipulaci s pacientem a jeho převoz.
"S výsledky mé tehdejší práce se určitě potkáte i v českých nemocnicích. Nejmodernější lůžka jsou často umístěna na jednotkách intenzívní péče," dodává Polčák.

Proletěl se nad Prahou

V roce 2014 Polčák spolu se spolužákem Martinem Rališem rozjeli další projekt s názvem FlyPrague (Proleťte se nad Prahou). V něm poprvé využil tzv. virtuální realitu, tedy technologii, kdy si člověk nasadí speciální brýle se dvěma displeji uvnitř. Každým okem kouká do jiného displeje, kam se mu promítá například video. Když se v mozku vjemy z obou očí spojí, člověk získá pocit, jako by se nacházel uvnitř dění, ať už je to panoramatická fotografie, videozáznam nebo třeba počítačová hra. Odtud tedy pojem virtuální, tedy zdánlivá či neskutečná realita.
Přiblížit si to můžeme rovnou na příkladu FlyPrague. Zájemce tehdy přišel do prostor v centru Prahy, kde dostal na hlavu ony speciální brýle. Do nich se mu promítaly letecké záběry nad Prahou pořízené pomocí speciální kamery, která "vidí" do všech směrů. Zákazník pak mohl v brýlích shlížet z výšky na Staroměstské a Václavské náměstí, aniž by se ve skutečnosti odlepil od země.
Za více než dva roky se nad Prahou "proletělo" přes 35 tisíc lidí, přesto Marek Polčák nebyl zcela spokojen. Používal totiž brýle amerického výrobce a video, které zájemci během "letu" sledovali, podle něj nebylo dostatečně detailní. "Opravdu dlouho jsem sháněl výrobek, který by vyhovoval mým požadavkům," vzpomíná na začátek roku 2017. Když ani po usilovném hledání neuspěl, rozhodl se vyrobit vyhovující brýle sám.

České zlepšováky

Virtuální lety nad Prahou tehdy zastavil, aby se mohl věnovat novému projektu. "Dal jsem do vývoje brýlí všechny peníze, které jsem měl. I ty, které jsem neměl," usmívá se Polčák. Vedle svých vlastních úspor a půjček zaplatil náročný vývoj i díky investorům, tím hlavním byla česká technologická firma Etnetera. Přibral i několik spolužáků ještě z ČVUT, celkem dnes na projektu pracuje přes třicet lidí.
"Pojďte si to zkusit," vybízí mě Marek a podává mi výsledek svého snažení, brýle nazvané XTAL. Název je mimochodem slovní hříčkou, písmeno X se totiž někdy čte v angličtině jako "krys", dohromady tedy zní název krystal, křišťál.
Nasazuji si je na hlavu a sám pro sebe si s nadsázkou říkám, že takto drahé "brýle" jsem na nose ještě neměl – cenovka je momentálně 4900 eur, tedy přes 120 tisíc korun. To už se přede mnou v displejích objevuje první objekt, zatím "jen" fialová koule. "Chvíli se na ni dívejte," vyzývá mě vynálezce. Poslechnu ho a uvnitř helmy se rázem začne cosi posouvat. "Přístroj právě pomocí kamer uvnitř zjistil, kde máte oči. Podle toho pak posunul své čočky tak, abyste je měl před zornicemi," vysvětluje mi.
Čočky, které si tu mimochodem vyrobili sami, jsou umístěny mezi okem a displejem. Kdyby nebyly na správném místě, obraz by mohl být rozmazaný. České brýle se takto přizpůsobí každému obličeji, navíc můžete posuvnými kolečky po stranách ještě "doostřit". I díky tomu mají brýle nabízet detailní obraz, jaký v přístrojích od zahraniční konkurence neuvidíte.

Změnit barvu auta? Stačí říct

V brýlích se teď objevuje model kabrioletu značky BMW. "Běžte blíže k autu a prohlédněte si kůži na sedačkách," radí mi Marek, abych si všímal detailů. Kolem vozu se mohu libovolně procházet, brýle jsou sice spojené s počítačem, ale kabel je zavěšen u stropu a neustále se pohybuje tak, aby mi nepřekážel v pohybu. "V našich brýlích designéři vidí i to, jak je karosérie tvarovaná na boku, tzv. prolisy. Nebo si mohou do detailů prohlédnout, jak jsou spojeny jednotlivé plechové díly vozu," pokračuje. V brýlích od zahraničních výrobců prý uvidíte rovnou plochu – a to designérům pochopitelně nestačí.
Polčák a jeho tým navíc přidali i další pomůcky. Stačí, když anglicky řeknu "změň barvu", a namísto tmavě modrého kabrioletu je přede mnou rázem vůz červený. Podobně lze rychle "vyměnit" třeba kola.
Designéři si takto "nanečisto" mohou vyzkoušet bezpočet variant a kombinací. Auto si prohlédnou ve virtuální realitě, pak sundají brýle, v počítači upraví na modelu třeba zmíněný prolis a zase ve virtuální realitě vše zkontrolují. Virtuálně designéři vidí vše v měřítku jedna ku jedné, detaily lze měnit dle libosti.
Pokračuji v prohlídce vozu. Pokud před sebe natáhnu ruku, vidím i jednotlivé prsty, a když "vezmu" za virtuální kliku, dveře se otevřou. Podobně se dá točit volantem. Iluze je tak dokonalá, že bych se skoro do vozu posadil – na poslední chvíli si vzpomenu, že auto je "jen" virtuální a neskončil bych v jeho sedačce, ale na zemi.
"Designéři pracují i tak, že sedí na reálném sedadle a virtuální je jen interiér," vysvětluje autor projektu. Díky tomu tvůrci vozu vidí, jak budou ovládací prvky nejen vypadat, ale i jak prakticky jsou rozmístěné. Chvíli držím prst na tlačítku start/stop, a dokonce se ozve zvuk motoru.
Není divu, že české brýle už zaujaly světové automobilky. Mezi zákazníky patří Opel, Porsche, BMW či Audi, ve Škodě Auto mají dokonce pět kusů brýlí a dalších sedm už objednali.

Pro chirurgy i válečné piloty

Z pražských Holešovic, kde probíhá vývoj i výroba, odešlou každý měsíc desítky kusů brýlí do celého světa. Jednají i s giganty jako Airbus či Boeing, jejichž designéři by mohli využívat české brýle při navrhování letadel. Hodí se však i pro zcela odlišné oblasti.
"Jednáme třeba s americkou soukromou společností, která připravuje chirurgy na náročné operace," dává Polčák příklad. S brýlemi na očích by si mohli operatéři vyzkoušet zákrok nanečisto, kolikrát by jen chtěli.
Zároveň chce český podnikatel ještě letos otevřít v Praze velké prostory, které by si firmy mohly pronajmout spolu s jeho přístroji. "Plocha bude mít přes šest set metrů čtverečních. Designéři automobilů si tam budou moci ve virtuální realitě vyskládat třeba deset svých návrhů, procházet se kolem nich a vybrat ten nejlepší," popisuje. "Nebo pokud se chystáte vybudovat nebo přestavět byt, lze se projít jeho počítačovým návrhem od začátku do konce," dává další příklad.
Marek Polčák se také vrací k tématu létání, které stálo na samém začátku. "Připravujeme letecký trenažér pro civilní i vojenské letce," popisuje. Piloti budou mít v rukou skutečné ovládací prvky letadla, například knipl, ale budíky a prostředí vně letadla už budou virtuální. "Já létám hrozně rád, ale zatím opravdu jen virtuálně," usmívá se Polčák. Nezbývá než popřát hodně štěstí ve světě virtuálním i v tom skutečném.       

Autor: 
Petr Svorník
Zdroj: 
Právo Víkend