Datum zveřejnění: 
14. 9. 2018

Studenti ze středních škol realizují pod vedením odborníků ze společnosti IBM a Českého vysokého učení technického vlastní technické nápady a představí je na veletrhu Maker Faire.

S postupující digitalizací a automatizací je jasné, že internet věcí bude čím dál podstatnější součástí toho, co je označováno jako průmysl 4.0, i když je v současné době teprve v plenkách. Jak vytvořit síť propojených domácích spotřebičů, vozidel a dalších elektronických zařízení, si mohou vyzkoušet studenti středních škol v projektu IoT laboratoře, který rozjela technologická společnost IBM přede dvěma lety. „IoT laboratoř není fyzický prostor, ale vzdělávací program, který lze realizovat na jakékoli škole. Kromě startovací sady hardwaru potřebujete mít pouze připojení k internetu a zapáleného učitele, který s vámi IoT laboratoř začne uskutečňovat,“ uvedla manažerka společenské odpovědnosti v IBM Kristina Kosatíková. Po dvou ročnících, kterých se zúčastnily Smíchovská střední průmyslová škola a DELTA škola v Pardubicích, se do právě začínajícího třetího ročníku hlásí pět středních škol.

Projekt startuje se začátkem školního roku, kdy školy vyšlou své zástupce na celodenní školení do IBM, kde se setkají s mentory a prakticky vyzkoušejí některá cvičení. Pak následují workshopy pro studenty přímo na školách. „Největší zájem je o odbornou podporu ze strany společnosti IBM v částech týkajících se složení a fungování v projektovém týmu, design thinking workshopu, prezentačních dovedností nebo využívání cloudových technologií,“ vysvětlila Kosatíková. Že projekt není zaměřen pouze technologicky, oceňuje Stanislav Vítek z Fakulty elektrotechnické na ČVUT, která je partnerem projektu: „Studenti získají nejen přehled o technice, ale zároveň se zdůrazňuje i projektová činnost a činnost týmu jako takového.“

V lednu následuje prezentace studentských nápadů před odbornou porotou, ve které jsou kromě lidí z IBM také zástupci škol a ČVUT. „Klíčová kritéria pro hodnocení jsou nápaditost, technologická náročnost a realizovatelnost návrhů studentů. Dále pak schopnost prezentace a použitelnost navrhovaného řešení v praxi,“ uvedla Kosatíková. V další části projektu se už studenti zaměřují na zkonstruování funkčního prototypu svého produktu, který pak představí na červnovém veletrhu inovací Maker Faire v Praze. To znamená, že pod vedením mentora ze své školy, odborníka z IBM a od třetího ročníku nově také experta z ČVUT vytvářejí základní dokumentaci, věnují se designu, vytvářejí také produktový web. Za dva roky fungování projektu studenti pracovali na projektech meteostanice, chytrá silnice navazující na projekt samořiditelného auta, zařízení BIGIT tracker umožňující zjistit polohu na základě triangulace signálu ze sítě LORA, chytrý kávovar navázaný na signál budíku, asistent pro důchodce na dávkování léků nebo CYCLE nabíjení autonomních aut.

 

Autor: 
Barbora Pánková
Zdroj: 
e15.cz