Datum zveřejnění: 
11. 9. 2018

Americký výrobce letadel Boeing poprvé veřejně ukázal, jak bude vypadat chystaný model 777X. Stroj o délce téměř 77 metrů bude nejdelším osobním letadlem na světě. A zajímavostí má nové letadlo víc. Asi největší jsou rozkládací konce křídel.

Boeing 777X je vůbec první letadlo, které má rozkládací konce křídel. Ladislav Keller z Ústavu letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT vysvětluje, proč tuto novinku konstruktéři využili.

„Tendence v současné době je taková, že je snaha výrobců o co nejnižší spotřebu paliva. S tím souvisí taková jednoduchá poučka, že čím větší rozpětí křídla, tím menší odpor a tím i menší spotřeba. Tady už je rozpětí křídel tak velké, že by byl problém při zajíždění na letištích ke gatu,“ popsal Radiožurnálu Keller.

Není to ale jediná novinka u tohoto stroje. Letadlo bude mít o 30 procent větší okna než dosavadní modely a výrobce slibuje o 12 procent nižší spotřebu než u konkurence.

Než ale nové letadlo poprvé vzlétne, ještě to nějaký rok potrvá. Před pár dny Boeing veřejně ukázal podobu nového letadla na sociálních sítích a také ve videu na svých webových stránkách.

Stroj teď čekají statické zátěžové zkoušky. „Dá se do takového speciálního zařízení, kde se letadlo namáhá tak dlouho, až se rozlomí. Je to nutné, aby se vědělo, že za letu vydrží namáhání, které je předpokládané, a z toho se potom vychází při tvorbě omezení a tak dále,“ vysvětluje Keller, jak se takové letadlo testuje.

Boeing už má na nový typ letadla přes 300 objednávek. Poprvé by s ním aerolinky měly začít létat v roce 2020. Katalogová cena by se měla blížit 400 milionům dolarů, což je zhruba devět miliard korun. Dopravci ale při velkých objednávkách zpravidla dostávají výrazné slevy.

Boeing přistoupil k vývoji nového letadla možná i proto, že o největší čtyřmotorové stroje, jako jsou Boeing 747 a Airbus A380, aerolinky postupně ztrácejí zájem. Právě zástupci Boeingu už dříve uvedli, že doba pro tento typ letadel pomalu končí.

Třeba v osobní přepravě proti velkým letadlům mluví i technický vývoj motorů. „Proti velkým letounům čtyřmotorovým hovoří to, že menší dvoumotorové v současné době jsou tak spolehlivé, že mají schválení Extended Operations, tedy vzdálenost v minutách od nejbližšího letiště, třeba 330 minut, což je neuvěřitelná vzdálenost. A už i dvoumotorové mohou létat po celém světě, což původně nemohly,“ popisuje vedoucí Ústavu letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT Jakub Kraus.

Dreamlinery v Česku

Mezi nejmodernější velká motorová letadla patří i Boeing 787 nazývaný Dreamliner, který začne brzy pravidelně létat i z Prahy. Na své spoje ho nasadí hned dva dopravci. První z nich je Qatar Airways, který bude s Dreamlinerem létat od 28. října z Prahy do katarského Dauhá. Díky novému typu letadla se tak kapacita navýší o 46 procent.

„Díky navýšené kapacitě se očekává, že obě stávající denní linky z Prahy do Dauhá využije v obou směrech přibližně ročně o 75 000 cestujících více než doposud,“ říká mluvčí pražského letiště Roman Pacvoň.

A skoro stejný typ letadla, konkrétně Boeing 787-9 Dreamliner, nasadí od 29. října na lince Praha-Soul i společnost Korean Air. „Díky změně typu letadla na Dreamliner dojde oproti loňské zimní letové sezoně k navýšení sedačkové kapacity z Prahy o téměř 8,5 procenta,“ dodává Pacvoň.

Nejsou to ale jediné novinky v zimním letovém řádu. Ten zavádí třeba i nové destinace - například Ryanair bude od konce října létat do jordánského Ammánu, EasyJet do irského Belfastu a úplně nový dopravce Air Arrabia do třetího nejlidnatějšího města Spojených arabských emirátů Šardžá.

Autor: 
Pavla Lioliasová
Zdroj: 
irozhlas.cz