Datum zveřejnění: 
7. 9. 2018

Tým studentů z Českého vysokého učení technického v částečně obměněné sestavě znovu postoupil do finále soutěže Alexa Prize pořádané společností Amazon. V loňském prvním ročníku skončil druhý, což chce s předělaným konverzačním botem Alquist překonat. ČTK to v rozhovoru na technologickém festivalu Future Port Prague řekl člen týmu Jan Pichl.

Cílem soutěžících bylo vyvinout konverzačního bota (tzv. chatbota), který je schopen si jakožto součást digitální asistentky Alexa v přístrojích Amazonu co nejdéle a nejzábavněji povídat o určitých tématech, například filmových novinkách nebo sportu. Uživatelé Alexy pak na základě komunikace s botem ohodnotili konverzace.

"Loni asi ze 100 světových univerzit Amazon vybral 12 týmů, které se hlavní soutěže účastnily. Ze semifinále jsme postoupili z prvního místa na základě hodnocení uživatelů," přiblížil Pichl. Také letos je uživatelé Alexy poslali do finále, v němž se utkají s týmy z univerzity Heriot-Watt z Edinburghu a Kalifornské univerzity v Davisu. Finále klasifikují porotci z médií, hodnocení je podle Pichla hodně subjektivní. "Někdo může ocenit to, že obsah je zábavný, a třeba tolik nepenalizuje nějaká pochybení. Někteří porotci ale při sebemenší chybičce loni nedali botovi další šanci," doplnil.

Původní myšlenkou týmu bylo natrénovat bota, který komunikuje na základě dat z už proběhlých rozhovorů. Taková konverzace však nebyla zábavná. Tvůrci tak museli definovat zásadní témata hovorů, pro která připravili strukturu dialogů založenou na informacích z různých databází a článků. "Na méně důležitá témata odpovídají jen velmi obecně, nejdou do hloubky," poznamenal Pichl. Rozsah konverzace tak závisí zejména na tom, jakou prioritu tvůrci danému tématu věnovali.

V praxi to znamená, že bot využívá například filmové databáze. Zároveň si ale do vlastní "paměti" ukládá alespoň základní informace o uživateli, se kterým komunikuje. "Pamatuje si, jak se člověk jmenuje, že má rád nějaký film. Pak to může použít v další konverzaci nebo v rámci jednoho rozhovoru o několik otoček dál," vysvětlil.

Pokud se uživatel nesnaží bota zmást a takzvaně "rozbít", je Alquist schopen poměrně dlouhého rozhovoru. "Když jsme natáčeli videokonverzace, zkusil to jeden kluk, který se nepodílel na vývoji, aby byl nezávislý. Natočili jsme asi půlhodinový rozhovor, přitom ještě nebyla vyčerpána témata a pořád to dávalo smysl," uvedl Pichl.

Cílem studentského týmu vedeného Janem Šedivým ale není, aby se chatbot učil sám výhradně na základě konverzací s lidmi. "Když Microsoft nechal bota učit se na twitteru, získal ne úplně správné názory. Děláme to tedy způsobem, že data, která sesbíráme, vyselektujeme a přidáme je do učící sady," vysvětlil Pichl.

Zdroj: 
ČTK