Datum zveřejnění: 
29. 8. 2018

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Od 1. září začnou platit přísnější emisní pravidla pro všechny nově vyrobené vozy, norma Euro 6c. Ta limity zplodin nijak zásadně nemění. Jiný je ale způsob testování aut. Už od loňského září platí pro nové modely automobilek. Odteď se bude týkat všech nově vyrobených aut. Testuje se stále v laboratořích, ale složitějšími metodami. Už teď ale zároveň platí i ta oranžově vyznačená norma, byť až do příštího září pouze pro nové modely, pak pro všechna nová auta. Zásadní rozdíl je v tom, že auta se testují i v reálném provozu na silnicích. Většina automobilek už teď postupuje právě podle této normy.

Martin HRDLIČKA, vedoucí vývoje podvozku a agregátu, Škoda Auto
Začínáme na koncovce výfuku, odebíráme spaliny výfukové a vedeme je do ředicího tunelu.

Vendula HORNÍKOVÁ, redaktorka
Nové technologie měření, celkové investice za víc než půl miliardy a nový personál. Náklady Škody Auto na nové předpisy. Testy musí nově projít každá verze vozu. Zohlednit se musí různá výbava, třeba i šířka pneumatik. Jeden vůz nově trvá testovat až o 8 týdnů déle než podle staré metody.

Martin HRDLIČKA, vedoucí vývoje podvozku a agregátu, Škoda Auto
Máme v tenhle okamžik v nabídce stovky variant motorů a převodovek a toto si vynásobme těmi týdny, takže z toho vyplývá i požadavek na personál, na provádění. Tato pracoviště běží 3 směny každý den.

Vendula HORNÍKOVÁ, redaktorka
Některé automobilky tak teď mají omezenou nabídku modelů, protože kvůli novým pravidlům nestíhají získávat potřebná povolení.

Josef POKORNÝ, tajemník, SDA
Nicméně do konce roku se ještě počítá, že řada výrobců bude rozšiřovat ty modelové řady.

Vendula HORNÍKOVÁ, redaktorka
Tato automobilka se zaměřuje na ekologičtější motory, hlavně ty hybridní. A tak jako jedni z mála s novými předpisy velký problém neměli.

Martin PELEŠKA, ředitel, Toyota Central Europe Czech
Po malých úpravách našich benzinových a hybridních motorů jsme od listopadu do června zaváděli do výroby vozy, které už plně splňujou nové homologační předpisy.

Vendula HORNÍKOVÁ, redaktorka
Zavedení nových pravidel urychlila i aféra dieselgate. Původně totiž měla platit až od roku 2020.

Michal VOJTÍŠEK, odborník na spalovací motory a emise, Fakulta strojní ČVUT Praha
Znečištění ovzduší ve městech nás stojí nějakých půl milionu lidských životů, předčasných úmrtí ročně v Evropě. Ty emisní limity mají svůj význam. Je jím ochrana lidského zdraví ve městech.

Vendula HORNÍKOVÁ, redaktorka
Nová pravidla začnou platit už v sobotu. Ministerstvo dopravy slibuje, že vůči prodejcům budou zpočátku vstřícnější. Vendula Horníková, Česká televize.      

Zdroj: 
ČT 1