Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair od listopadu zruší svou dlouhodobou praxi a přestane povolovat příruční zavazadlo do deseti kilogramů zdarma. Pasažéři si budou smět na palubu vzít jen malou tašku a umístit ji pod sedadlo před sebou, nebo si připlatí, uvedla tento týden firma.
Dosud si lidé mohli vzít na palubu zdarma dvě zavazadla. Například kabelku a k tomu větší zavazadlo - třeba kufr do zmíněné váhy deseti kilogramů. Nově už bude zdarma jen jedno opravdu malé zavazadlo o maximálních rozměrech 40 x 20 x 25 centimetrů. Větší zavazadlo do deseti kilogramů bude stát od šesti do deseti eur.
Ryanair změnu zdůvodnil zpožděními, která podle něj způsobují cestující s příliš velkým množstvím příručních zavazadel. Ryanair tvrdí, že se nové opatření dotkne jen menší části cestujících.
Podle firmy si dnes 30 procent cestujících připlácí za prioritní odbavení, kde o druhé zavazadlo zdarma nepřijdou. Dalších 30 procent lidí podle firmy cestuje jen s jedním malým zavazadlem, jako je právě kabelka.
Zavazadla jsou pro zpoždění letadel skutečně důležitým faktorem. „Velké množství příručních zavazadel způsobuje dlouhé čekání při nástupu i výstupu z letadla. Zároveň je problém i omezená kapacita úložných prostorů v kabině, kam se zavazadla musejí vejít. Pokud se tam nevejdou, tak další zpoždění je vytvářeno tím, že je potřeba vzít zavazadla z kabiny a předat je do nákladového prostoru,“ vysvětlil Radiožurnálu vedoucí Ústavu letecké dopravy ČVUT v Praze Jakub Kraus.
Navýšení příjmů
A David Zlámal, partner společnosti EY zodpovědný za infrastrukturní poradenství, si myslí, že nová pravidla skutečně mohou někomu zpříjemnit cestování a letecké firmě přinesou i peníze.
„To povede ke dvěma přínosům. Jedno bude určitě zvýšení komfortu zákazníků zejména u těch, kteří mají těch zavazadel méně a pro něž se čas strávený nástupem a letem může zrychlit, ale zároveň to určitě pro Ryanair povede k postupnému navýšení příjmu z dodatečných zavazadel,“ popsal Zlámal.
Ryanair loni přepravil 130 milionů cestujících. Pokud by si tedy 40 procent cestujících připlatilo 10 eur, šlo by za rok o více než 13 miliard korun.
Je to ale samozřejmě jen teoretické číslo. Záleží na tom, jak se zachovají cestující a jestli třeba firma nebude zpoplatnění zavazadel částečně kompenzovat cenou letenek. Samotný Ryanair uvedl, že si od chystaného opatření žádné dodatečné příjmy neslibuje, argumentuje zpožděnými lety.
Rozhodne celková cena letenky
V minulosti něco podobného už řešila i konkurenční letecká společnost Wizz Air. Ta ale loni poplatky za velká příruční zavazadla naopak zrušila a uvedla, že toto zavazadlo bude zahrnuto v ceně letenky.
Ryanair zpoplatnění zavazadel může stát nějaké cestující, ale rozhodovat bude celková cena letenky, říká Jan Šumbera, akciový analytik České spořitelny.
„Zákazníkům je celkem jedno, jestli poletí z Ryanair, Wizz Air. To, co rozhoduje, je konečná cena. A v tomto kontextu záleží spíše na tom, jestli Ryanair dokáže udržet celkovou cenu, to znamená součet ceny letenky a ceny ostatních služeb, které si budou muset zákazníci připlatit, na úrovni, nebo lépe pod úrovní svých konkurentů,“ dodává Šumbera. Pokud to tak bude, tak by si Ryanair měl pozici udržet.