Datum zveřejnění: 
16. 8. 2018

Za dva roky by měl být v Hradci Králové osazován nový systém organizace městské dopravy. Nové semafory, datové sítě, senzory či moderní technologie pro řízení dopravy v reálném čase by měly přijít na 305 miliónů korun a město na ně chce čerpat dotaci v rámci ITI hradeckopardubické aglomerace. Činit by mohla až 212 miliónů.
"Systém navíc umožní preferovat linky městské hromadné dopravy nebo bezpečný průjezd složek záchranného systému," upozornil náměstek primátora Jindřich Vedlich, jenž je přesvědčený, že se v dnešní hustotě dopravy město neobejde bez sofi stikovaného systému řízení provozu.
"Řidiči a veřejnost jednotlivé prvky systému zaznamenají minimálně. V podstatě jde o na první pohled běžné semafory, které ale budou propojené přes celou řadou senzorů, kamer a čidel s centrálním dispečinkem," doplnil Vedlich.
Systém je možné pro každé město či lokalitu nastavit individuálně. "V Hradci Králové bude složený ze šesti základních modulů, z nichž čtyři tvoří páteřní prvky, dva jsou jakousi nadstavbou a nemusí být v provozu nebo se mohou doplnit o jiné další," popsal variabilitu systému Vladimír Faltus z Dopravní fakulty pražského ČVUT.
V Hradci dojde zejména ke kompletní výměně zastaralé a místy nespolehlivé světelné dopravní signalizace, tedy semaforů. V některých případech se to bude týkat i samotných sloupů, na kterých jsou semafory umístěné, neboť jsou za hranicí životnosti.
"Současně se ve vybraných oblastech nainstalují křižovatkové a strategické detektory. Ty budou umět vyhodnotit rychlost a dobu jízdy nebo mimořádné stavy, jako jsou dopravní nehody nebo kolony," doplnil Faltus. Semafory a sledovaná místa budou prostřednictvím vysokokapacitní přenosové sítě propojeny s dispečinkem a centrálním prvkem systému.
Novinka na vybraných místech krajského města bude moci kontrolovat dodržování rychlosti nebo jízdy na červenou.
"Výběr lokalit a úseků odpovídá požadavkům komisí místních samospráv a byl konzultován s městskou i státní policií," vysvětlil náměstek Vedlich. Pro stacionární radary byly vytipovány ulice Pražská, Úprkova, Lhotecká, Pouchovská, Zborovská a třída SNP. S úsekovým měřením se počítá v ulicích A. Dvořáka a Koutníkova, průjezd na červenou budou sledovat detektory na křižovatkách v Rašínově a Okružní ulici.
"Jedná se o pracovní variantu, umístění radarů a kamer se může ještě změnit nebo doplnit. Jejich propojení s agendou přestupků zároveň ještě není defi nitivně rozhodnuté, prioritně ale nejde o skryté sledování a pokutování řidičů. Tento modul má za cíl řidiče ukáznit a podpořit plynulost dopravy," zdůraznil Vedlich. Město v současnosti připravuje výběrové řízení na dodavatele systému.

Systém navíc umožní preferovat linky městské hromadné dopravy nebo bezpečný průjezd složek záchranného systému Jindřich Vedlich, náměstek primátora      

Autor: 
Ludmila Žlábková
Zdroj: 
Právo