Datum zveřejnění: 
15. 8. 2018

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Půjdeme zpátky k situaci v italském Janově. Po včerejší destrukci dálničního mostu si připomeneme základní posuny dnešního dne. Je vyhlášen výjimečný stav, který má trvat 12 měsíců. Má být odebrána licence k provozování dálnice společnosti, která se měla starat o most, který se zřítil. Odborníci také varují před nebezpečím, že by se zřítit mohla také zbylá část mostu a konstrukce. Vladislav Hrdoušek z katedry betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT je snad v tuto chvíli už u telefonu. Dobrý večer.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Ano, dobrý večer.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Do jaké míry opravdu hrozí, že by mohl zbytek mostu spadnout?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
No, tak část, která zůstala po zřícení pylonu, tak je silně odlehčená. To bylo rázové odlehčení. Toto rázové odlehčení samozřejmě mohlo zanechat určité účinky na stávající konstrukci, která tam zůstala. A teď je otázka, zda některé ty části nemohly být postižené natolik, že by došlo k další degradaci konstrukce vlivem času.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Co by mohlo být varovný signál, že se k něčemu podobnému schyluje?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Deformace konstrukce. Někde by se mohly objevit trhliny v konstrukci. Odpadávání betonu. To byly známky toho, že se něco děje.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Souhlasíte s tím, že nejvíce pravděpodobnější příčinou toho pádu mostu je porušení lana? Závěsného vana?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Já si myslím, že to je nejpravděpodobnější příčina. Viděl jsem ve zprávách České televize takovou hezkou animaci. Tam z toho bylo vidět, jak spadl ten kus vnitřní části. Tam jsou prosté nosníky. Které byly vložené na konzole, které tam zůstaly. To je vidět na všech těch snímcích. Toto obrovské odlehčení způsobilo ten nárazový účinek na zbývající části.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Jakou roli při tom mohl hrát úder blesku? Narážím na moment elektrokoroze a na názor, že úder blesku prý mohl být tím finálním momentem, kdy došlo k zásadnímu
narušení tažného lana?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Tak mohla by to být určitá kombinace. Ale já si myslím, že to by byla opravdu velká shoda náhod, že by toto opravdu způsobilo tu finální záležitost. Ale když se dělají rozbory, tak se zjišťuje, že se sešlo několik náhodných záležitostí. Které vedly ke kolapsu té konstrukce.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Jak moc mívá vliv ten bludný proud v podobných případech?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Třeba na železničních tratích se zjišťuje, jestli bludný proud má vliv na nosnou konstrukci. Především na korozi. Elektrokorozi výztuže. Měří se bludné proudy. Podle toho, co se naměří. Také několik stupňů opatření existuje.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Což byl ten případ. Tady jsme se pohybovali nad tratí, která byla asi elektrifikovaná.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Mohlo by to být. Mohlo by se to stát. Že tam působila současně elektro koroze. Ale jak vypadaly ty závěsy, jak se opravovaly závěsy na tom jednom pylonů, tak podle mě je pravděpodobnost, že i v těch dalších závěsech docházelo ke korozi vlivem vlhkosti. A vlivem zatékání.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Další politici mluví o lidské chybě. Dokonce italský premiér říká ti, kteří nesou odpovědnost mají jméno a příjmení. Je sto společnost AutoStrade, tedy politici mají jasno, jak se na to díváte vy jako odborník? Je nebo není to předčasné takovéto závěry?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Je tam samozřejmě určitá odpověď. Protože tu konstrukci prohlížejí. Dělaly se tam určité rekonstrukce. A jde o to, jestli se podařilo při těch prohlídkách a při diagnostice všechno určit správně. Jestli se všechno udělalo důsledně. Je tam také samozřejmě ve hře lidský faktor.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Ještě poslední věc mě zajímá, jak obtížné bude rozebrat zbytek té konstrukce? Když vyloučíme tu variantu zřícení? Jak obtížné bude rozebrat ten zbytek, aby nedošlo k zásadnímu poškození okolí. Může se vůbec podařit zachovat
ty okolní obytné domy, které vidíme?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Ta konstrukce se určitým způsobem stavěla. A zase by se k tomu mělo přihlédnout při té demolici. Tam jsou například vložená pole. Tady se dá ta pole rozebrat. Jsou složené z určitých nosníků. Ty by se daly jeřáby snést dolů. A potom speciální záležitost by byla ty pylony.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Pane docente, děkuju vám, přeju hezký večer.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Dobrý večer.      

Zdroj: 
ČT 24