Datum zveřejnění: 
14. 8. 2018

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
No, a hlavním hostem dnešní Devadesátky je Lukáš Vráblík z katedry betonových a zděných konstrukcí Stavební fakulty Českého vysokého učení technického v Praze. Zdravím vás. Dobrý večer.

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze, technický ředitel, Novák & Partner
Dobrý večer.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Vy už jste v odpoledním vysílání zpravodajské čtyřiadvacítky mluvil o tom, že pravděpodobnou příčinou toho neštěstí z vašeho pohledu je porušení závěsného lana, toho mostu, protože celý ten most byl založený právě na onom zavěšení na několika místech. Po několika hodinách, myslíte si to stále, že to je hlavní příčina?

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze, technický ředitel, Novák & Partner
Pořád musím ze začátku říct, že tady jsme v oblasti spekulací, protože známe akorát to, co je dostupné z internetu a ze sdělovacích prostředků. Ale z hlediska toho statického působení nebo obecně toho konstrukčního uspořádání toho mostu a i z hlediska toho, co bylo možné právě najít z hlediska těch historických informací, co se s mostem dělo a co se opravovalo, tak si myslím, že právě ta možná porucha toho jednoho hlavního nosného závěsného lana by mohla být příčinou.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Jen abychom, promiňte, věděli, o čem mluvíme, mluvíme tady o této součásti?

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze, technický ředitel, Novák & Partner
Přesně tak, mluvíme o tomto,v čem je to zajímavé, je to, že oproti standardním zavěšeným konstrukcím nebo, řekněme zavěšeným konstrukcím modernějším, tadyhle obecně je to charakteristika děl tohoto autora, bylo používáno velmi málo těch závěsů. V tomhle tom případě, jak vidíte, se v podstatě jedná o konzolu, která je vyvěšená dvojicí těch závěsů, pomocí kterých je přenášeno to zatížení do toho pylonu. Tohle to má samozřejmě potom za následek to, že třeba právě drobná porucha, ať už to mohla být nějaká trhlina, která potom zapříčinila průniku teda vody a degradaci té hlavní přepínací výztuže, potom může způsobit, že porucha tohohle jednoho hlavního nosného prvku může způsobit kolaps celé konstrukce.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Když jsme u toho, místní v průběhu dne mluvili třeba o silném větru nebo dokonce přicházely zprávy o úderu blesku do toho mostu. I to mohlo hypoteticky sehrát nějakou roli?

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze, technický ředitel, Novák & Partner
Hypoteticky se můžeme bavit o tom, že to je ten finální impuls nebo možná nějaká ta finální taková ta kapka, která tam přibyla v tom zatížení a způsobila teda pád té konstrukce, ale obecně, takováto konstrukce, stejně tak jako veškeré jiné konstrukce na světě takovýchhle parametrů jsou dimenzovány na mnohem větší zatížení ať už teda dopravou, anebo ty klimatické. Já, co jsem jenom slyšel teda, když jsem čekal tady na vystoupení u vás a viděl jsem teda vystoupení z hlediska počasí, které v Janově panovalo, tak ten vítr nebyl nikterak veliký. Jednalo se v podstatě o standardní vítr, na mnohem větší zatížení větrem ta konstrukce je připravená, to znamená, nedomnívám se, že by to klimatické zatížení bylo tím hlavním impulsem, ale mohlo být tím posledním, takovým tím hřebíčkem do rakve.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Jak výrazně jste zbystřil u informací o tom, že ten most měl být údajně dlouhodobě přetěžován. Že jednoduše ta dimenze, ta dimenzace toho mostu nebyla, nepočítala s tak velkou dopravou, jako je v poslední době?

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze, technický ředitel, Novák & Partner
Samozřejmě je to možné, potýkáme se s tím poměrně hodně, zejména u těchhle těch takzvaných sdružených konstrukcí, to znamená, že ty oba dva jízdní směry té dálnice nebo té komunikace jsou situovány na jedné nosné konstrukci. Pak má samozřejmě to nahodilé zatížení poměrně velký vliv a ta zvětšená intenzita toho zatížení, která samozřejmě mezi rokem 1967, kdy byl most uveden do provozu, potažmo o něco dříve, kdy byl projektován a současná intenzita množství, ta skladba té těžké dopravy je mnohem větší a mohlo to určitým způsobem například z hlediska jakéhosi únavového zatížení nebo opakovaného přetěžování těch hlavních konstrukčních prvků mít určitý vliv na ten stav konstrukce před tím, než došlo k jeho pádu.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
A pro úplnost zmiňme ještě další nuance, které se objevovali v průběhu odpoledne. Déšť a rozvodněná řeka, která teče pod tím mostem, a sesuvy půdy, to taky mohlo hrát nějakou roli?

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze, technický ředitel, Novák & Partner
Opět budu čistě spekulovat a vycházet z toho, co jsem viděl na internetu a podíval jsem, nebo a Google, když vidíte v podstatě ty pohledy na ten most, kde byl umístěn, ten zřícený pylon nebo ten pilíř s tím pylonem, tak byl situován v místě za nádržní zdí, to znamená, že ta řeka byla přímo nebo ten vodní tok byl přímo oddělen od toho mostu. Na druhou stranu ten most tam stál 50 let a myslím, že v současné době se nebavíme, že v současné době jsou tam extrémní povodně nebo extrémní klimatická situace, to znamená, že domnívám se, že během těch 50 let si prošel už daleko většími zatíženími nebo jakýmisi situacemi, z hlediska těchhle těch klimatických jevů, které byly mnohem horší než ta dnešní současná. Jenom znovu se vracím k tomu začátku, jak jsme se o tom bavili. Ten klimatický efekt nebo nějaký efekt, který tam dneska nastal, mohl být tím posledním impulsem pro to, aby ten most se zřítil.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Václav K. se ptá: "Otázka z oblastí spekulací," píše, "mohlo mít vliv na pád mostu současné klima?" Tedy ta obrovská horka, obrovská vedra, klimatická změna.

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze, technický ředitel, Novák & Partner
Samozřejmě u těchhle těch konstrukcí, které jsou tažené, to znamená, přesně ten tažený závěs, který tam je, tak teplota a obecně ta rovnoměrná změna té teploty, té konstrukce vždycky generuje nějaké napětí. Po tom, co bylo extrémní horka a došlo k jakémusi ochlazení v rámci teda toho současného klimatického stavu, který tam je, mohlo to způsobit nějaký rozkmit napětí, nějaký účinek, ale je to opravdu v říši spekulací a tahle otázka je taková jako ... Samozřejmě nějaký silový účinek by to způsobilo, otázka je říct kolik.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Každopádně je to otázka, o které s vámi mohou diváci chatovat na internetových stránkách. Www.hydeparkct24.cz, samozřejmě i v průběhu vysílání na stejné internetové stránky. Jejich prostřednictvím můžete posílat své dotazy. Rádi zodpovíme.      

Zdroj: 
ČT 24