Datum zveřejnění: 
14. 8. 2018

Klimatizace, informace o zpoždění, koupě lístků v tramvajích nebo Lítačka. To vše se má v městské dopravě zlepšit.

PRAHA Veřejná doprava v hlavním městě je často chválena jako jedna z nejspolehlivějších i nejlevnějších v Evropě. I přesto, že zatímco klimatizace ve vozech, koupě lístku platební kartou či známost polohy spoje jsou dnes mnohde v Česku či Evropě samozřejmostí, tak v Praze se tato opatření poměrně dlouho zavádějí. Politici je totiž dříve nepožadovali. Problém klimatizace pocítí cestující především v létě. Tramvají, které ji mají, jezdí ulicemi pouze sto devět z osmi set padesáti čtyř. Všechny jsou součástí druhé série škodováckých tramvají 15T s oranžovým čelem vozu. "Celkem bude klimatizacemi vybaveno do konce roku 2018 sto dvacet šest vozů typu 15T," říká mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková.

Soukromníci dříve než město

Situace je horší u autobusů, těch plně klimatizovaných měl podnik k začátku letošního roku pouze padesát pět z tisíce sto šedesáti osmi. Na to už reaguje i městská organizace Ropid, která plánuje dopravu v Praze i jejím okolí. Do nových standardů veřejné dopravy zahrnula povinnou klimatizaci pro nové autobusy. Pravidla by měla začít platit nejpozději od začátku přespříštího roku.
"Dopravci na to sami začínají přecházet i dříve, než jim to naše nové standardy uloží. Soukromníci provozují autobusy s klimatizací v podstatě už delší dobu," přiznává mluvčí Ropidu Filip Drápal. Městská rada dokument schválila, nyní se čeká na Středočeský kraj.
I pražský dopravní podnik proto od letoška začal objednávat pouze autobusy s klimatizací. Letos vysoutěžil celkem dvě stě vozů, všechny se ale objeví v provozu až v následujících letech. Stejně se má postupovat i u tramvají.
Oproti autobusům se ale nainstaluje i dodatečně do 124 starších tramvají 15T v šedočerveném nátěru. "Předpokládáme zahájení prací na prvních tramvajích ještě letos, abychom měli co nejvíce vozů s klimatizací do příštího léta," vysvětluje Řehková. Taková úprava vyjde u každého vozu na tři miliony čtyři sta deset tisíc korun.
Starší typy tramvají, jako jsou různé verze legendárních T3, však nic takového nečeká. Na vině jsou technické důvody, například nedostatečně pevná střecha.
Na otázku, proč se v nových tramvajích neobjevila klimatizace už před lety, odpovídá podnik, že nebyla pro cestující požadována. S tím souhlasí i Vojtěch Novotný z Fakulty dopravní ČVUT. "Ve standardech kvality tehdy nebyla klimatizace, proto ji dopravní podnik nejspíš ani nepoptával," prezentuje svůj odborný pohled Novotný, který působí též v Ropidu.
Standardy vytvářejí nejen odborníci, ale též politici, kteří před lety klimatizaci nechtěli. "Politik drží rozpočet a doprava je taková, kolik se do ní investuje. Klimatizace je dražší, co se týče pořizovací ceny i provozních nákladů," vysvětluje Novotný.
Dalším nedostatkem současné MHD je nepřesnost jízdních řádů. V případě zpoždění cestující nemají jak zjistit, kdy spoj skutečně přijede. A to navzdory tomu, že dopravní podnik disponuje přesnou polohou všech svých autobusů i tramvají. Věc běžná třeba v Brně se v Praze dostala až k soudu.
Ten dopravnímu podniku v lednu přikázal, aby data zveřejnil. Údaje by mohly využívat například mobilní aplikace. Ostatní společnosti v příměstské i železniční dopravě tak činí. Dopravní podnik ale podal kasační stížnost k Nejvyššímu soudu, a rozsudek proto není pravomocný.

Schované jízdy

Podnik se odvolává na smlouvu se soukromou firmou, která prý zamezuje zveřejnění třetí osobě, mezi něž je podle dokumentu zahrnut třeba i vlastník DPP, město Praha. "V rámci standardů kvality se vyhodnocuje přesnost dodržování jízdního řádu a zda byly objednané výkony opravdu ‚odjety‘. Ropid je tak závislý na tom, co na sebe podnik sám prozradí. Bez dat nemá Ropid nezávislý zdroj, jak jeho tvrzení ověřit," tvrdí Novotný.
Podle Novotného zase záleží na politicích. Smlouva by se mohla změnit, vypovědět, nebo nepříliš draze zakoupit další dodatečné GPS sledování. Pro poslední možnost se rozhodl náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). "Zadal jsem Ropidu, aby do vozů dopravního podniku nainstaloval krabičky, které budou sledovat polohu," říká náměstek.
Ve všech tramvajích se objeví i další věc, známá třeba z Plzně nebo Karlových Varů. Automat na jízdenky uvnitř vozu, u něhož se dá platit kartou. Zatím se v Praze pouze testoval v některých tramvajích, nedávno se ale rozhodlo o jeho rozšíření. "Uvidíme, jak se nám osvědčí tramvaje, v autobusech zatím nebudou," říká mluvčí Řehková.
Stejně věc vidí i Ropid. "V městských autobusech je možný doplňkový prodej u řidiče s přirážkou," vysvětluje mluvčí Drápal a dodává, že v tramvajích by něco takového bylo složité. Proto se tam mají automaty na bezdotykové karty objevit.
Ke konci srpna dojde i na dlouho odkládané vylepšení Lítačky. Bude možné ji nahrát například na platební kartu a odpadne nutnost chodit k validátoru. "Uživatelé si budou moci nastavit upozornění, až bude končit platnost kuponu nebo samotného nosiče. Buď e-mailem nebo SMS," vysvětluje Vladimír Antonin Bláha z městské firmy Operátor ICT, která má vývoj Lítačky na starosti.

Dopravci na to sami začínají přecházet i dříve, než jim to naše nové standardy uloží. Soukromníci provozují autobusy s klimatizací v podstatě už delší dobu.       

Autor: 
Ondřej Hanko
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes