Datum zveřejnění: 
14. 8. 2018

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Nabídneme pohled na další podobné události ve světě. V srpnu roku 2007, 9 lidí zahynulo a 60 utrpělo zranění při zřícení dálničního mostu přes řeku Mississippi v americkém státě Minnesota. O rok dříve se vlivem silných dešťů zbořil most v Pákistánu Mardanu, při této tragédii zahynulo 40 lidí. Ke zřícení části mostu
včetně automobilů došlo v roce 2001 v Texasu. Na vině tehdy byl konvoj několika nákladních lodí, které narazily do mostních pilířů. Nehodu nepřežilo 8 lidí. Podívejme se do Evropy. Březen 2001. Tehdy zahynulo 60 lidí v severním Portugalsku. Pod autobusem ve kterém cestovali, se zřítil most přes řeku Douro. Tragédie se stala během povodně. Proti zhroucení teprve 15 let starého mostu v Soulu, hlavním městě Jižní Koree. Vše způsobilo v roce 1994 selhání závěsné konstrukce. 32 lidí zemřelo a 17 bylo zraněných. Jenom pro úplnost dodávám, že to už se samozřejmě nepohybujeme v Evropě. A nakonec most u města Tacoma ve Spojených státech. Při jeho výstavbě v roce 1939 šetřili projektanti i stavební firma. Konstrukce potom o rok později neodolala silnější bouři, při které se most prohýbal. Jako by byl z gumy. A podívejme se na video, jak to vypadalo. Nemůžeme vynechat ani připomínku některých tragédií, které jsou spojené s pádem mostů v Česku. Ve Studénce došlo k nehodě v srpnu roku 2008, kdy mezinárodní vlak Comenius narazil do konstrukce rozestavěného silničního mostu. Mimochodem to je událost, jejíž desetileté výročí jsme si připomínali minulý týden. Během stavebních prací padl také v září roku 2014 90 let starý klenutý most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. V prosinci 2017 se zřítila lávka v pražské Troji a podobný osud hrozil také lávce v Nymburce, tu ale radnice uzavřela preventivně na začátku srpna byla lávka stržena. Záběry jste viděli průběžně na ČT 24. Pane docente, všechny tyto události mají nějakého společného jmenovatele?

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze
Možná bych to rozdělil, pokud se budeme pohybovat tady u nás v České republice na most ve Studénce a most ve Vilémově, to bylo zřícení té konstrukce při její realizaci nebo rekonstrukce v případě mostu ve Vilémově. To bylo zřícení při rekonstrukci, realizaci. Tehdy bylo něco uděláno špatně. Pád Trojské lávky je taková bezprecedentní událost tady u nás, protože spadnul most, který byl provozován po 25 letech své životnosti, takže to bylo něco jiného, něco takového, co nás tak jako říkajíc trklo, že možná by se mělo něco dělat jinak a jinačím způsobem nějaké konstrukce sledovat.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
V tom je něco společného s Janovem? Samozřejmě neporovnávám velikost dálničního mostu a lávky přes Vltavu víceméně pro pěší a pro cyklisty.

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze
Pokud jsme tady polemizovali o příčině pádu mostu v Janově, dalo by se tam najít určitá společná věc. Tažený prvek pomocí přepínacích lan. Beton plní ochrannou funkci hlavního konstrukčního prvku. Došlo k určité degradaci betonu a poté k degradaci hlavních nosných lan. Je to jakási spojnice mezi těmito dvěma konstrukcemi. Možná bychom našli ještě mnohem více podobných věcí.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Možná stejná situace v Nymburce, kde nedošlo k tragédii, ale ukázalo se při demolici, jak rychle se při nastřižení závěsného na konstrukce zřítila. Závěsné lano bylo ve špatném stavu.

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze
Ano. Proto tleskám starostovi Nymburku zato opatření. Bylo to za minutu 12. Záleží na charakteru konstrukce. Konstrukce mají, co se týče mostu v Janově, další společný ukazatel. Porušení jednoho konstrukčního prvků vede ke kolapsu celé konstrukce. To není tak signifikantní pro všechny mostní konstrukce, protože většina z nich je taková, že se projeví zvýšená deformace, ale funguje dál, nekolabuje. Tohle to je opravdu ať už ten Janov nebo ta lávka v Troji představa korálků pověšených na provázku, když ten provázek přestřihnete, korálky se vyvlíknou a spadne to.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Kdybychom hledali ještě společného jmenovatele, dal byste tam spíše příliš velké i inovátorství?

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze
Spíš to bylo tak, že tehdejší úroveň přepínacích lan, ať už u nás nebo v Itálii, pro takovou konstrukci v kombinaci s tehdejší prací, nešla dohromady. Takže je to takové inovátorství, možná přeběhnutí doby z hlediska tehdejších možností realizačních firem.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Divácký dotaz: Hrozí podobná tragédie jako u Janova taky mostům v České republice? Pojďme možná udělat výsek. Dálničním mostům v České republice. Já jsem zmiňoval dva. Tedy na magistrále Nuselský most a most u Velkého Meziříčí, což jsou ale úplně jiné konstrukce.

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze
No samozřejmě, když bych to vzal postupně. Nuselský most, je to betonová přepjatá konstrukce, tady si troufnu říct, že to je konstrukce v bezvadné kondici, která samozřejmě prošla už několika opravami, ale jedná se o standardní periodické opravy, běžné opravy,které jsou ať už je to úprava svršku nebo dílčí úpravy, ale bavíme se zde jako jednoduše řečeno o kosmetických úpravách té konstrukce. Rozhodně bych si nemyslel, že tady k jakékoliv možnému kolapsu by mohlo dojít. Co se týče mostu Vysočina u Velkého Meziříčí, tam se jedná o ocelovou konstrukci, probíhá tam taky podrobná diagnostika už z hlediska toho, že se plánuje rozšíření dálnice v tomhle profilu nebo v tomto místě a opět ta konstrukce je ve velmi dobrém stavu.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
V poslední minutě zpátky do Janova, k tomuto mostu. Co bude se zbytky toho mostu? Dá se navázat a dostavět ten most nebo jednoduše i ten zbytek celé té konstrukce musí jít k zemi?

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze
Můj odhad je, kdyby ta otázka byla tak, že bych byl v pozici, že by se mně někdo zeptal,co s tou konstrukcí udělat, tak za mě rozhodně je teda most zdemolovat ten zbytek mostu a postavit nový.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
S podobnou konstrukcí a nebo raději s úplně jinou?

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze
Může být podobná konstrukce, ale s odpovídajícími konstrukčními detaily a materiálemi současnému poznání, současným předpisům a návrhovým normám potažmo zvolit úplně jinačí konstrukční řešení. Je to samozřejmě i o estetice a vnímání toho mostu, protože zde je to nedílnou součástí toho reliéfu toho města.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Lukáš Vráblík, ze stavební fakulty Českého vysokého učení technického byl hlavním hostem dnešní Devadesátky. Moc vám za to děkuju.

Lukáš VRÁBLÍK, katedra betonových a zděných konstrukcí, ČVUT v Praze
Děkuju za pozvání, hezký zbytek večera.      

Zdroj: 
ČT 24